Verduurzamen doe je vaak samen. Soms doe je dit alleen. BAM Infra Nederland heeft ’s werelds eerste elektrische 10- tot 12-tons wals gebouwd en in gebruik genomen. Een ouder model van Hamm’s populaire HW90 Ri, die aan revisie toe was, is in de werkplaats van het materieelbedrijf van BAM in de afgelopen anderhalf jaar omgebouwd tot dit unieke, duurzame materieel. Deze week is de uitstootvrije wals voor het eerst ingezet op een project voor de gemeente Almere. Vele andere projecten volgen snel. BAM levert met deze elektrische wals een bijzondere bijdrage aan de klimaatdoelstelling van opdrachtgevers door schoner te bouwen.
Dankzij de elektrische aandrijving stoot de wals geen CO₂ en stikstof uit. Hierdoor is BAM Infra in staat schoner te bouwen. Daarnaast is de asfaltwals een stuk stiller dan de andere walsen van het bedrijf. Waar het lastig is om zwaar materieel te elektrificeren, leent een wals zich daar beter voor. Die hoeft niet keer op keer een zware last te hijsen of continu te graven in een bouwput. De wals heeft alleen energie nodig om te rijden en te sturen, net als een personenauto. De wals is natuurlijk wel zwaarder dan een gemiddelde auto. Maar hoeft geen rijbereik van honderden kilometers te hebben om zorgeloos op de eindbestemming te komen.

Feiten en cijfers
Ten opzichte van de oorspronkelijke dieselmotor in deze carrosserie scheelt het qua verbruik 7 liter brandstof per uur. Dat is dus zo’n 73 liter per dag. Met de elektrische wals bespaart de onderneming zo’n 236 kilogram CO₂ per dag. Op jaarbasis, uitgaande van 180 draaidagen, is dat ruim 42 ton. Op volgeladen accu’s is de wals acht uur inzetbaar. Na 3 tot 5 uur laden zijn de accu’s weer helemaal vol. Hierdoor kan BAM de wals dagelijks inzetten.
Waar er voor lichter materieel al wel elektrische alternatieven op de markt zijn, is dat voor zwaarder materieel nog amper het geval. Toch was de wens om deze stap te maken. “Om een boost te geven aan onze duurzaamheidsambities en die van klanten”, licht woordvoerder Bert Ooms van BAM Infra toe. “Met de kennis van onze eigen mensen is deze elektrische wals in anderhalf jaar tijd ontworpen en gebouwd. Met recht een wereldprestatie.”
Koob Bovenhuis, Manager van BAM Infra Materieel: “Het is ongelooflijk dat we dit voor elkaar hebben gekregen. Het geeft aan wat voor daadkracht en kennis onze mensen hebben. Wat anderhalf jaar geleden begon als een idee tijdens een strategiesessie met gebruikers is nu realiteit!” Er is een groeiende vraag naar duurzame oplossingen. Daarom blijft het niet bij deze elektrische wals. BAM streeft ernaar om op termijn een emissievrije asfaltset te hebben. Voor zwaarder materieel is bijvoorbeeld waterstof ook een mogelijke oplossing.

Werken met passie
Ruud Miedema, projectleider bij gemeente Almere, zag de elektrische wals de eerste meters maken op zijn project: “De gemeente Almere is elke dag in touw om de stad te onderhouden, te repareren en te vernieuwen. Voor nu en in de toekomst. Al dit werk willen we zo duurzaam mogelijk doen. Dat betekent dat we zuinig omgaan met energie, gebruik maken van schone(re) energie en kiezen voor materialen die lang meegaan en opnieuw gebruikt kunnen worden. Dit doen we samen met BAM, die net als wij met passie werken aan een betere en mooie leefomgeving. Zo bouwen we samen verder aan onze groene en gezonde stad.”
Klik hier om de elektrische wals in actie te zien.