Asjes Technisch Handelscentrum uit Alkmaar leverde begin december een nieuwe JCB JS300LC graafmachine af aan Schadenberg Infra uit het Noord-Hollandse Hem. Schadenberg Infra is onderdeel van de Schadenberg Groep en actief op het gebied van projectontwikkeling, grond-, weg- en waterbouw, dakwerken, verticale tuinen en daktuinen. In totaal heeft deze groep 120 medewerkers in vaste dienst. Het bedrijf is in 1977 opgericht als een civiel aannemingsbedrijf.
Nog steeds geldt Schadenberg als een familiebedrijf met solide bedrijfsvoering, dat staat voor kwaliteit en duurzame relaties. In de loop der jaren is Schadenberg Infra uitgegroeid tot een middelgroot bedrijf met een zeer compleet en uitgebreid pakket aan diensten. Van grondverzet, sloopwerken en saneringen tot natuurbouw, beton- en waterbouw. De projecten worden hoofdzakelijk in het westelijk deel van Nederland uitgevoerd. Opdrachtgevers zijn onder andere gemeenten, bedrijven, waterschappen, particulieren en de eigen projectontwikkeling.
In het machinepark vinden we grondverzetmaterieel terug van Volvo, JCB, Ljungby en Ahlmann. Schadenberg heeft meerdere JCB graafmachines in gebruik, zoals een JS190, een JS220 en een JCB minigraver, die allemaal zijn geleverd door Asjes. Met deze JCB-dealer uit Alkmaar doet men al jaren zaken en heeft men een uitstekende relatie. De nieuwe JCB JS300 rupsgraafmachine vervangt een JS290 en wordt ingezet op het project Waterberging Saenegheest in Bergen, dat voor opdrachtgever Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier wordt uitgevoerd. Het project houdt in dat een waterberging van 16 hectare wordt aangelegd. Door klimaatverandering valt er steeds vaker in korte tijd een zeer grote hoeveelheid neerslag, dat door de toenemende verharding van het bodemoppervlak ook nog eens moeilijker verwerkt kan worden. Daarom is besloten tot de aanleg van een grote waterberging in Bergen. De werkzaamheden die Schadenberg Infra hier uitvoert zijn zeer divers: verbreden van waterlopen, verlagen van het maaiveld met gemiddeld 30 cm, aanleg van nieuwe kades langs percelen en het aanleggen en plaatsen van nieuwe stuwen. In totaal dient maar liefst zo’n 80.000 kuub grond verzet te worden.
Leuke opsteker

In totaal moet in Bergen 80.000 kuub grond verzet worden en de bodemgesteldheid vraagt de inzet van vier Hitachi EG 70R rupsdumpers.
In Bergen wordt tevens een JCB JS190 ingezet voor het creëren van stuwen. De werkzaamheden zijn ik oktober gestart en duren nog tot mei dit jaar. Voorlopig kan de JS300LC dus nog wel even vooruit. Tijdens ons bezoek is de JCB volop aan het werk met afgraven van grond, om zo het maaiveldniveau te verlagen en het water te kunnen bergen. Het vrijgekomen materiaal wordt met vier gehuurde Hitachi EG 70R rupsdumpers afgevoerd. Deze grond wordt deels gebruikt voor de aanleg van nieuwe kades. De zeer natte bodem vraagt de inzet van rupsdumpers, die zich op dit project eens temeer bewijzen. Dankzij de vier Hitachi’s kunnen de werkzaamheden in de bagger en klei onverminderd doorgaan. Machinist Mark Lont is zeer te spreken over zijn nieuwe JCB graafmachine en heeft in de afgelopen jaren ook probleemloos met de JS290 gedraaid. De betrouwbaarheid van de JCB graafmachines en de goede relatie met Asjes gaven voor Hans Schadenberg dan ook de doorslag om opnieuw voor dit Britse merk te kiezen. Ditmaal een JS300LC, welke de opvolger is van de 290. Daarmee is het de eerste van dit type in Nederland en dat is een leuke opsteker voor zowel Schadenberg als Asjes.
De JS300 is uitgerust met een Isuzu 6HKIX dieselmotor, die voldoet aan de Stage IIIB emissie-eisen. De 6-cilinder levert een vermogen van 165 kW/221 pk bij 1.800 toeren. In combinatie met de geavanceerde hydraulische technologie zorgt dit voor hoge cyclustijden en maximale productiviteit in vele uiteenlopende en veeleisende werkzaamheden. Ondanks dat de machine 25% krachtiger is dan diens voorganger, resulteert dit toch in een gunstig brandstofverbruik. Dit is mede te danken aan een geoptimaliseerde afstelling van de hydraulische pompen en aanpassingen aan het hoofdventielenblok plus de spoelen, waardoor verspilling van hydraulische energie wordt voorkomen. Wanneer men even geen functies bedient, wordt het toerental automatisch verlaagd. De variabel regelbare pompen leveren tweemaal 252 l/min. Bij Schadenberg bevestigt men het aanzienlijk lagere brandstofverbruik, en dat terwijl de prestaties en productiecapaciteiten behoorlijk hoger liggen. Niet geheel onbelangrijk is dat de graafmachine tevens stiller is. Het brandstofverbruik hangt uiteraard van vele factoren af, maar gemiddeld verstookt de JCB volgens machinist Lont rond de 23 l/uur en dat betekent toch een aanzienlijke besparing ten opzichte van de JS290 (30 l/uur).
Hoewel de machine daarmee zeker schoner is, zijn er amper opvallende verschillen te noemen. Het comfort in de cabine was al goed, net als het zicht rondom. Wel is het geluidsniveau in de cabine gereduceerd tot 74 dB(A) en voor de omgeving tot 104 dB(A). De cabine staat op zes rubbers, waardoor deze weinig trilt en schokken worden opgevangen. Een groot punt van verbetering is de koeling van de machine. De joysticks laten zich soepel en nauwkeurig bedienen en zijn tevens voorzien van proportionele bediening. JCB voorziet de JS300 van de nodige extra functies. Op het 7-inch kleurendisplay is alle relevante informatie overzichtelijk weergegeven en laten machinefuncties of -gegevens zich gemakkelijk opvragen. In de cabine is tevens het scherm gemonteerd voor het 3D-GPS besturingssysteem. Schadenberg Infra kiest hierbij voor Leica. Het gehele project in Bergen is ingevoerd in het systeem en dit alles gebeurt in eigen beheer. Vooral de prima ondersteuning vanuit Leica wordt geroemd.
Meer hefcapaciteit

Op het 7” display zijn machinegegevens overzichtelijk weergegeven en in de cabine zit verder nog het scherm voor de Leica 3D GPS-besturing.
De JCB JS 300 is geleverd met een 6,2 meter lange hoofdgiek en 3,7 meter lange stick. De hefcilinders zijn verplaatst en onder de giek geplaatst door middel van een ‘dom’. Het voordeel hiervan is dat men dichterbij kippers kan laden en de machine meer hefhoogte heeft en iets meer werkhoogte wanneer eens een sloopklus moet worden uitgevoerd. Een ander belangrijk pluspunt van de giekaanpassing is dat de machine meer hefcapaciteit heeft. Het laden van vrachtauto’s of kippers vraagt zo minder energie en dat betekent nog meer brandstofbesparing. Machinist Mark Lont vertelt dat het plaatsen van een 12 ton zware put op het project in Bergen geen enkel probleem was voor de JS300. De machine is geleverd op 900 mm brede rupsen. In totaal weegt de JCB circa 33 ton. De transportlengte bedraagt 10.653 mm, bij 3.344 mm hoogte en 3.500 mm breedte. Voor projecten in de sanering of verontreinigde grond is voorzien in een BM-Air MAO5 overdrukunit. Bij de machine is een nieuwe 2.000 liter slotenbak geleverd. De keuze voor JCB was voor Hans Schadenberg een logische. “We hebben al jarenlang een goede relatie met Asjes. Zij denken met ons mee om het meeste rendement uit de machine te halen. Voor service en onderdelen zit de dealer bovendien dichtbij en wordt stilstand tot een minimum beperkt. Daarbij telt ook mee dat de JS290 zich bewezen heeft qua betrouwbaarheid.” De JCB JS300 is een waardig opvolger, met een zuinige en schone motor zonder al te veel techniek en dat zorgt weer voor optimale bedrijfszekerheid.

Door de hefcilinders onder de giek te monteren heeft de JS300 meer hefvermogen en zijn vrachtwagens gemakkelijker dichtbij te laten met minder energie.