De Boerman Groep uit Hardinxveld-Giessendam heeft voor het eerst twee Scania’s gekocht. De reden is dat Scania voor de zware combinatie van kraan en voertuig die Boerman in gedachte had, af-fabriek de beste technische specificaties kon bieden; 135 ton/meter op een vierasser is tenslotte redelijk aan de max.
“Wij willen met dit voertuig vér en hoog kunnen hijsen”, vertelt hoofd technische dienst Marco Wigmans. “En om zo kort mogelijk te kunnen staan op de plaats waar het moet gebeuren, willen we ook vóór over de cabine kunnen hijsen, om zo de volledige marge te gebruiken als het nodig is.” Daarom keek Boerman eerst naar de kraan die men wilde hebben en vervolgens naar het voertuig dat daar het beste onder past. Het werden twee Palfinger kranen van het type PK135.002TEC7.
“Die zijn negen keer uitschuifbaar, wat een bereik van 22 meter oplevert. Met een extra fly-jib er op en zes keer uitgeschoven komen we zelfs op 34.5 meter en hebben we nog 900 kg hijsvermogen.” Daarvoor waren trekkers nodig met een zo sterk en zo laag mogelijk chassis. Scania kwam daar met de rondom luchtgeveerde G500 8×2*6 heel goed bij naar voren. Wigmans: “Het is een zeer wendbare configuratie met twee sturende assen, een trekas en een hefbare gestuurde naloopas. Maar minstens zo belangrijk is dat Scania die af-fabriek kan leveren met een chassis dat helemaal tot vooraan een innerliner heeft. Daarbij waren wij blij verrast over de chassishoogte. Die is met 118 cm zelfs nog wat lager dan wij zelf voor ogen hadden. Dat maakte de weg vrij voor hoge banden voor een nog betere loadindex: 385/55 op de stuurassen en 315/70 op de achterassen. De autolaadkraan inclusief hulpframe, stempelpoten en twee 8-tons stempels aan de voorzijde neemt samen met de cabine en motor al het hele draagvermogen in van de twee sturende assen.”
Om echt zwaar vóór over de cabine te kunnen tillen versterkte Palfinger Nederland, die de opbouw verzorgde, het chassis nog extra, zodat de twee 8-tons stempelpoten ook echt maximaal kunnen worden ingezet. De opbouwer monteerde tevens de tailormade RVS spatschermen, gereedschapskisten, koppelschotel met schuifraam en demontabele ballastbak van vier meter. “We hebben voor de zescilinder 500 pk SCR-only motor gekozen, omdat we denken dat vermogen wel nodig hebben”, licht Marco de verdere configuratie toe. “Tenslotte weegt de trekker schoon aan de haak al ruim 30 ton. “Verder zijn de auto’s redelijk standaard gelaten. Extra’s moeten bij ons echt een meerwaarde hebben. Dus is wel gekozen voor extra veiligheid in de vorm van LED-verlichting, AEB, LDW en ESP. Die noodrem en stabiliteitsbewaking is namelijk wel verplicht op een 4×2, maar nog niet op vierassers.”
Van de twee identiek gespecificeerde Scania trucks is er eentje gespoten in de kleuren van Boerman Transport en de andere in het zwart van Zwatra, specialist in zwaar transport. Beide bedrijven zijn onderdeel van de Boerman Groep.