Correct Services uit Gent verdeelt sinds kort naast Pick & Carry-kranen van Ormig in zowel België als Nederland ook heftrucks van het Chinese merk BYD. Hierbij zorgt de batterijtechnologie voor een ware ‘revolutie’ in de vorkheftruckindustrie. Build Your Dreams, zoals BYD voluit heet, beschikt over een unieke lithium-ijzer-fosfaat-batterij, die op vele gebieden beter is dan andere batterijen. Het gamma gaat van een klassieke pallettruck tot drie- en vierwielige vorkheftrucks van 1,6 tot 3,5 ton. Het aanbod wordt nog uitgebreid naar modellen met zwaardere hefvermogens als ook naar een compleet warehouse-gamma. Het grote voordeel van deze machines is hun ‘total costs of ownership’, waarbij ze ook heel wat beter zijn voor het milieu.
BYD zal als merknaam nog niet veel bellen doen rinkelen, maar toch rijden in Brussel een vijftigtal taxi’s van dit merk rond en in Kortrijk twee lijnbussen. Allemaal met eenzelfde soort batterij als krachtbron. Die zetten ze ook in voor bijvoorbeeld de opslag van energie uit zonnepanelen, voor straatverlichting, voor betonmixers en andere vrachtwagens. In Nederland zijn de heftrucks van BYD reeds sinds vorig jaar op de markt, mede doordat het Europese hoofdkantoor in Schiedam is gevestigd. In België doen ze pas dit jaar hun intrede. Correct Services verzekert de verkoop, het onderhoud en de herstellingen in Oost- en West-Vlaanderen, Henegouwen en Vlaams-Brabant, terwijl Mertens Heftruck Service in Zandvliet de heftrucks exclusief verdeelt voor de Antwerpse haven.
Lange levensduur

Bouwpunt De Witte uit Wetterren mocht de 3S van BYD gratis één week testen. De heftruck beviel uitstekend, echter ontbreekt het deze bouwmaterialenhandel aan een 380V-aansluiting van 16 of 32A.
“De batterijen komen met een garantie van 8 jaar of 10.000 werkuren, wat een stuk langer is dan wat concurrenten thans bieden. Na 8 jaar heeft de batterij nog een restcapaciteit van 65% en kan minstens 4.000 opladingen aan. Het volledig opladen duurt bovendien hooguit 2 uur. Tussentijdse ladingen brengen geen enkele schade toe, zodat de gebruiker zelfs tijdens koffiepauzes de vorkheftruck kan bijladen”, weet men bij Correct Services. De Li-Fe-Ph-batterij garandeert een gunstig verbruik, een lagere interne weerstand (geen warmteontwikkeling) en het accupakket is volledig onderhoudsvrij. Zo hoeft bijvoorbeeld geen gedemineraliseerd water bijgevuld te worden en doordat er geen zuren of zware metalen in verwerkt zijn, kunnen ze volledig gerecycleerd worden zonder het milieu te belasten.
Medevennoot Mario Poppe: “Op dit moment speelt de concurrentie bij vorkheftrucks vooral op de aankoopprijs en daarin is BYD niet beter dan andere merken. Toen we echter merkten wat de voordelen zijn van de Li-Fe-Ph-batterij en hoorden dat de heftrucks voorts worden gebouwd met Europese onderdelen, waren we helemaal voor het idee gewonnen. De snelle laadtijd en het ontbreken van een ‘memory-effect’ maken dat de machines rendabeler per uur inzetbaar zijn, zonder de noodzaak van een wisselbatterij, en zetten BYD daarmee op kop in dit segment. Bij het laden komen bovendien geen gassen vrij en er is ook geen brand- of ontploffingsgevaar, waardoor een 380V-aansluiting volstaat en de klant zich niet hoeft te bekommeren om zaken als extra ventilatie of een afzonderlijke ruimte voor het opladen.”
Volgens de drie vennoten van Correct Services bewijzen de vorkheftrucks van BYD hun rendabiliteit vooral wanneer deze ingezet worden bij firma’s die werken in twee of drie ploegen, zoals in transport, op- en overslag of logistieke sector. Poppe: “Een BYD komt dan al gauw 2.000 tot 3.000 euro per jaar goedkoper uit dan een heftruck van gelijk welk ander merk.”