BMB
  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
  • Over BMB
  • Snel gevonden
  • Beurzen
  • Aanbestedingskalender
  • Mijn keuze
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneer u

BMB

  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
Transport

BYD: uniek in batterijtechniek.

01/04/2016
Correct Services uit Gent verdeelt sinds kort naast Pick & Carry-kranen van Ormig in zowel België als Nederland ook heftrucks van het Chinese merk BYD. Hierbij zorgt de batterijtechnologie voor een ware ‘revolutie’ in de vorkheftruckindustrie. Build Your Dreams, zoals BYD voluit heet, beschikt over een unieke lithium-ijzer-fosfaat-batterij, die op vele gebieden beter is dan andere batterijen. Het gamma gaat van een klassieke pallettruck tot drie- en vierwielige vorkheftrucks van 1,6 tot 3,5 ton. Het aanbod wordt nog uitgebreid naar modellen met zwaardere hefvermogens als ook naar een compleet warehouse-gamma. Het grote voordeel van deze machines is hun ‘total costs of ownership’, waarbij ze ook heel wat beter zijn voor het milieu.

BYD zal als merknaam nog niet veel bellen doen rinkelen, maar toch rijden in Brussel een vijftigtal taxi’s van dit merk rond en in Kortrijk twee lijnbussen. Allemaal met eenzelfde soort batterij als krachtbron. Die zetten ze ook in voor bijvoorbeeld de opslag van energie uit zonnepanelen, voor straatverlichting, voor betonmixers en andere vrachtwagens. In Nederland zijn de heftrucks van BYD reeds sinds vorig jaar op de markt, mede doordat het Europese hoofdkantoor in Schiedam is gevestigd. In België doen ze pas dit jaar hun intrede. Correct Services verzekert de verkoop, het onderhoud en de herstellingen in Oost- en West-Vlaanderen, Henegouwen en Vlaams-Brabant, terwijl Mertens Heftruck Service in Zandvliet de heftrucks exclusief verdeelt voor de Antwerpse haven.

Lange levensduur

Bouwpunt De Witte uit Wetterren mocht de 3S van BYD gratis één week testen. De heftruck beviel uitstekend, echter ontbreekt het deze bouwmaterialenhandel aan een 380V-aansluiting van 16 of 32A.

“De batterijen komen met een garantie van 8 jaar of 10.000 werkuren, wat een stuk langer is dan wat concurrenten thans bieden. Na 8 jaar heeft de batterij nog een restcapaciteit van 65% en kan minstens 4.000 opladingen aan. Het volledig opladen duurt bovendien hooguit 2 uur. Tussentijdse ladingen brengen geen enkele schade toe, zodat de gebruiker zelfs tijdens koffiepauzes de vorkheftruck kan bijladen”, weet men bij Correct Services. De Li-Fe-Ph-batterij garandeert een gunstig verbruik, een lagere interne weerstand (geen warmteontwikkeling) en het accupakket is volledig onderhoudsvrij. Zo hoeft bijvoorbeeld geen gedemineraliseerd water bijgevuld te worden en doordat er geen zuren of zware metalen in verwerkt zijn, kunnen ze volledig gerecycleerd worden zonder het milieu te belasten.

Medevennoot Mario Poppe: “Op dit moment speelt de concurrentie bij vorkheftrucks vooral op de aankoopprijs en daarin is BYD niet beter dan andere merken. Toen we echter merkten wat de voordelen zijn van de Li-Fe-Ph-batterij en hoorden dat de heftrucks voorts worden gebouwd met Europese onderdelen, waren we helemaal voor het idee gewonnen. De snelle laadtijd en het ontbreken van een ‘memory-effect’ maken dat de machines rendabeler per uur inzetbaar zijn, zonder de noodzaak van een wisselbatterij, en zetten BYD daarmee op kop in dit segment. Bij het laden komen bovendien geen gassen vrij en er is ook geen brand- of ontploffingsgevaar, waardoor een 380V-aansluiting volstaat en de klant zich niet hoeft te bekommeren om zaken als extra ventilatie of een afzonderlijke ruimte voor het opladen.”

Volgens de drie vennoten van Correct Services bewijzen de vorkheftrucks van BYD hun rendabiliteit vooral wanneer deze ingezet worden bij firma’s die werken in twee of drie ploegen, zoals in transport, op- en overslag of logistieke sector. Poppe: “Een BYD komt dan al gauw 2.000 tot 3.000 euro per jaar goedkoper uit dan een heftruck van gelijk welk ander merk.”

BYD: uniek in batterijtechniek. was last modified: April 6th, 2017 by Tino Lai
Tweet
Build Your DreamsBYDCorrect ServicesMertens Heftruck ServiceOrmig

Andere artikelen

JdB is overtuigd en kiest voor drie...

25/11/2020

Hyundai Construction Equipment viert 25-jarig jubileum in...

07/03/2020

Machine Transport breidt uit met twee nieuwe...

14/06/2019

Sterk presenteert zich aan de markt als...

20/06/2019

Koning Willem-Alexander brengt bezoek aan truckfabriek van...

26/06/2020

Volvo-primeur op Transport Compleet: laag chassis met...

05/09/2019

Mercedes-Benz vernieuwt Actros

12/09/2018

Haarsma koopt MAN TGS 8×8 kipper met...

18/05/2020

Bouw nieuw hoofdkantoor van BIA Nederland gestart

09/07/2019

Knickar, de nieuwe aanhanger bij Veldhuizen

01/10/2018

Tatra presenteert 46-tons 8×8

08/03/2019

Arocs 6×6 stuurt directer en scherper

01/07/2016

Doorzoek de website

Nieuwsbrief

Ahlman     Verhoeven

    JCB    

Laatste editie



Editie Oktober - November 2020

Meest gelezen artikels

  • Cat showt nieuwe generatie rupsgravers

    19/10/2017
  • Sarens toont met 5.000-tons SGC- 250 grootste ringkraan ter wereld

    21/11/2018
  • Vlasman investeert in 163-tons sloopgigant

    29/09/2017
  • Zwanenhalstrailer vermijdt kilometerheffing

    01/02/2016
  • Sarens neemt met SGC-140 een imposante ringkraan in gebruik

    11/01/2018

Thema’s

Tags

Ahlmann Atlas Bauma BIA BIA Group Bobcat Case Cat Caterpillar Collé Rental & Sales DAF De Bruycker-Kemp Demag Demarec Dieseko Group Doosan Engcon Hans van Driel Hitachi Hyundai Intermat JCB Kemp Groep Kobelco Komatsu Liebherr Matexpo Mecalac Merlo Pladdet Pon Equipment Scania Sennebogen SMT Spierings Tadano Takeuchi TKD Tobroco-Giant Van Der Spek Van der Spek Vianen Volvo volvo trucks Wacker Neuson Wynmalen & Hausmann

Maandelijkse artikels

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Footer Logo
  • Algemene voorwaarden
  • Colofon
  • Persmeldingen
  • Adverteren
  • Contact
  • Toestemming kiezen

@2017 - BMB


Back To Top