De nieuwe Cat motorgrader 14M3 bouwt voort op het solide ontwerp van de voorgaande modellen, maar met een grotere motor, lager brandstofverbruik, verbeterde machinebalans, verbeterde transmissieprestaties, geavanceerde elektrohydraulische besturing, krachtigere telematica en extra veiligheids-/comfortfuncties voor de machinist. Voor productieve prestaties bij veel toepassingen is de machine voorzien van een gemakkelijk te onderhouden unit met trekhaak, cirkel en afwerkblad. De belangrijkste onderdelen en componenten combineren een grote duurzaamheid met lage bedrijfskosten en onderhoudsgemak, voor een optimaal rendement.
Belangrijkste kenmerken
De Cat C13 ACERT-motor vervangt de C11-motor van de voorgaande modellen. Deze motor beschikt over een ECO-modus die nog meer brandstof bespaart door het hoge stationaire toerental in de bedrijfsversnellingen te beperken tot 1750 tpm, terwijl het machinevermogen behouden blijft. De besparingen van de ECO-modus zijn met name aanzienlijk wanneer wordt gewerkt met hoog stationair toerental in lichte tot middelzware toepassingen in de versnellingen 3R t/m 5F.
De hefarm en het centershiftgedeelte van de 14M3 bestaat uit een enkel, zwaar stalen gietstuk, speciaal ontworpen om de tijdens het werken uitgeoefende krachten op te vangen. Het achterframe is voorzien van twee gegoten bumperdelen en dikke koppelplaten. Een serie gepatenteerde, gemakkelijk aan te brengen metalen en niet-metalen slijtstrips en slijtinzetstukken met “bovenafstelling” zorgen ervoor dat de onderdelen van trekhaak, cirkel en afwerkblad altijd uitstekend bevestigd blijven, wat een hoge kwaliteit van het werk bevordert en leidt tot aanzienlijk lagere bedrijfskosten. Een verstelbare cirkelaandrijving draagt bij tot een stevige montage en zorgt voor een verdere verlaging van de onderhoudstijd en -kosten.
Het systeem voor variabel vermogen, dat behoort tot de standaarduitrusting, is ontwikkeld om de vermogensbehoefte in alle versnellingen zo dicht mogelijk te benaderen, en de functie Consistent vermogen naar de rijaandrijving past het motorvermogen automatisch aan op het door de koelventilator gevraagde vermogen. Hierdoor wordt bij alle omgevingstemperaturen en onder alle bedrijfsomstandigheden een consistent vermogen geleverd. De C13 ACERT-motor is beschikbaar in drie uitvoeringen, om te voldoen aan de emissienormen die gelden in het toepassingsgebied. Alle emissieoplossingen zijn transparant voor de machinist en storen de werkzaamheden niet.
De Power Shift-transmissie van de 14M3 met 8 versnellingen vooruit en 6 achteruit heeft een groot bedrijfsbereik voor flexibiliteit in toepassingen en maximale productiviteit. De Cat geavanceerde elektronische bedieningsstrategie voor extra productiviteit (APECS: Advanced Productivity Electronic Control Strategy) verbetert het schakelen tussen de versnellingen en zorgt voor een constante koppelafgifte en soepele schakelmomenten. Met de Shuttle-Shift-functie kan van rijrichting worden veranderd zonder het motortoerental te verlagen of het kruippedaal te gebruiken. In een beschikbaar Autoshift-systeem kunnen schakelmomenten worden geprogrammeerd, zodat ze optimaal zijn afgestemd op specifieke toepassingen.
Een beveiligingssysteem tegen een te hoog motortoerental voorkomt dat er wordt teruggeschakeld wanneer de rijsnelheid te hoog is. Het standaard aanwezige automatische sperdifferentieel schakelt uit bij het nemen van bochten en weer in bij rechtuitrijden, voor extra gebruiksgemak en bescherming van de aandrijflijn.
Voor extra remcapaciteit zijn de hydraulisch bediende, oliegekoelde schijfremmen op alle dubbele wielen voorzien van grotere remschijven en remzuigeroppervlakken vergeleken met de voorgaande modellen. Gescheiden olietoevoersystemen voor de rem- en uitrustingsstuksystemen voorkomen kruislingse verontreiniging, beperken warmteontwikkeling en verlengen de levensduur van systeemcomponenten. Een beschikbare compressierem verbetert het algehele stopvermogen van de 14M3.
Het lastafhankelijke hydraulisch systeem van de 14M3 is voorzien van een geavanceerde elektrohydraulische regeling voor een nauwkeurige en responsieve bediening van de uitrustingsstukken. Kleppen met proportionele prioriteitsdrukcompensatie bieden verschillende opbrengstwaarden voor de bodem- en stangzijden van de cilinders en zorgen daarnaast voor een consistente, voorspelbare bediening. De uitgebalanceerde proportionele hydraulische opbrengst zorgt ervoor dat alle uitrustingsstukken tegelijkertijd met een consistente snelheid werken bij verschillende motortoerentallen.
Dankzij bladflotatie kan het gehele blad de bodemcontour volgen of kan de teen van het blad een hard oppervlak volgen terwijl de andere cilinder handmatig wordt bediend. Een afwerkblad van 4,3 m (14 ft) is standaard, een uitvoering van 4,9 m (16 ft) is optioneel. Als optie zijn een serie messen en bits, een ripper met drie schachten, opbreker, sneeuwploeg en sneeuwschuiven leverbaar.
Geïntegreerde technologieën
Met een volledig schaalbaar, in de fabriek geïntegreerd Cat GRADE met dwarshellingsysteem handhaaft de machinist gemakkelijk de gewenste dwarshelling door één kant van het blad automatisch te regelen. Daarnaast verbeteren nieuw gepatenteerde Stable Grade- en Auto Articulation-technologieën de prestaties en productiviteit van de machinist. Stable Grade detecteert en vermindert het stampen van de machine tijdens bedrijf. Auto Articulation verbetert de wendbaarheid en prestaties wanneer de ruimte om te werken beperkt is en verbetert het comfort voor de machinist. Cat geavanceerde joysticks zijn optioneel in combinatie met Cat GRADE met dwarshelling. Bij toepassingen met AccuGrade en sneeuwschuiven is de bediening met deze joysticks uiterst nauwkeurig. Met de geavanceerde joysticks kan de machinist extra hydraulische functies veilig en effectief regelen zonder zijn handen van de bedieningselementen te halen. Dit leidt tot minder vermoeidheid en een hogere productiviteit van de machinist.
Het Cat Product Link-telematicasysteem zorgt voor een effectiever machineparkbeheer voor de eigenaar van de machine. Met het systeem worden de machinelocatie, het brandstofverbruik, de machineprestaties en foutcodes via de veilige VisionLink-gebruikersinterface op afstand bewaakt.
Werkomgeving en veiligheid
Intuïtieve joysticks in de 14M3 vervangen de diverse hendels en het stuurwiel van conventionele motorgraders en verminderen de hand- en armbewegingen met 78%, wat minder vermoeidheid bij de machinist oplevert. Dankzij het logische bedieningspatroon is een machinist snel productief. De besturing is snelheidsafhankelijk en wordt minder gevoelig bij hogere snelheden. Een secundair besturingssysteem wordt automatisch ingeschakeld wanneer dat nodig is.
Met selecteerbare bladhefmodi – fijn, normaal en grof – kan de bladbediening worden aangepast aan de toepassing, en het “centreersysteem” stuurt het frame automatisch vanuit iedere knikhoek terug naar de stand voor rechtuitrijden.
De grote ruiten van de 14M3 bieden uitstekend zicht rondom en de optionele achteruitkijkcamera verbetert de zichtlijnen naar achteren. De standaard geveerde stoel heeft zijkussens voor comfortabel werken op zijdelingse hellingen en er zijn verwarmde en geventileerde stoelen beschikbaar. Het HVAC-systeem met hoge capaciteit houdt de lucht in de cabine onder een beperkte druk en ontvochtigt deze, voor comfort gedurende het gehele jaar.
Onderhoud en techniek van de machine
De onderhoudsintervallen van de 14M3 zijn verlengd, o.a. met het verversen van de motorolie om de 500 bedrijfsuren en de transmissie- en differentieelolie om de 2000 bedrijfsuren. De meeste onderhoudspunten zijn toegankelijk vanaf het maaiveld. Voor de motorruimte is ledverlichting beschikbaar en dankzij slijtage-indicatoren kan remslijtage worden gemeten tijdens routineonderhoud zonder dat de remmodules hoeven te worden verwijderd. Poorten voor het nemen van oliemonsters zijn gemakkelijk toegankelijk, net als de druknippels voor diverse systemen.