BMB
  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
  • Over BMB
  • Snel gevonden
  • Beurzen
  • Aanbestedingskalender
  • Mijn keuze
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneer u

BMB

  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
TransportTrucks

DAF Pure Excellence range is compleet

17/12/2017
Op 3 en 4 oktober nodigde DAF Trucks de Belgische en Nederlandse vakpers uit in Spanje. In de buurt van Barcelona organiseerde men een Ride & Drive event met de nieuwe LF, CF en XF. In het voorjaar van 2017 introduceerde DAF de nieuwe CF en XF met vernieuwde Euro 6 motoren. Deze zijn vanaf de zomer leverbaar geworden als 4×2 en 6×2 trekkers en bakwagens. Nu is het programma compleet met de LF en de CF en XF meerassers. Omdat deze extra aangedreven trucks in de bouw het meeste voorkomen, benaderen we deze hier dan ook verder.

De vernieuwde range van motoren is krachtiger, met meer vermogen en koppel, en blijkt tevens tot 7% zuiniger geworden. Deze brandstofbesparing wist DAF Trucks uit verschillende wijzigingen te halen, zoals aerodynamische verbeteringen, nieuwe motoren, nieuw uitlaatgasbehandelingssysteem, nieuwe achterassen met snellere overbrengingen, nieuwe TraXon transmissie van ZF, nieuwe aandrijflijnsoftware en intelligente airco- en standkachelregeling. Met de introductie van Euro 6 werden de meeste voertuigen zwaarder, DAF wist nu bij de ontwikkeling van de New CF en XF tot 285 kg gewicht te besparen.

Schakelprogramma’s

Ook al beschikt DAF over één van de ‘oudste’ cabines op de markt, deze weet nog altijd vele chauffeursharten te veroveren. Rechts het interieur van de Exclusive Line.

Standaard levert DAF de CF en XF met de nieuwste ZF TraXon geautomatiseerde transmissie. Die is leverbaar als 12- en als 16-bak. De versnellingsbakken zijn uitgevoerd, afhankelijk van het gekozen chassis, met diverse schakelprogramma’s. Bij bouwvoertuigen is voorzien in een handmatig te activeren OffRoad programma, waarbij de toeren langer vastgehouden worden en dus later geschakeld wordt. Voor de zwaartransporttrekkers is er het speciale Heavy Haulage programma. Dat werkt geheel automatisch; de transmissie gaat er vanuit dat het voertuig zwaar beladen is en na twee schakelmomenten herkent deze het gewicht en past het schakelen eventueel hierop aan. Als optie kunnen trucks ook met de vertrouwde ZF EcoSplit handbak worden geleverd.

De gestuurde naloopas bij de 6×2 en 8×2 voertuigen is vernieuwd. Voorheen was deze 7,5-tons as hydraulisch gestuurd, waarbij het systeem gevoed werd door het stuurhuis. Nu is dit systeem elektro hydraulisch. Hierdoor zijn minder componenten en sensoren aanwezig, waardoor het minder storingsgevoelig en lichter is. De starre 10-tons sleepas met dubbele montage heeft een nieuw aslichaam gekregen, zodat het statisch tot 34 ton belast kan worden. Ideaal voor containerauto’s, waarbij tijdens het optrekken van een zware container, alle druk op de laatste as komt.

Voor de FAT/FTT (6×4) en FAD/FTM (8×4) heeft DAF in samenwerking met Meritor een 26-tons tandem met naafreductie ontwikkeld. Deze heeft nu gegoten aslichamen en snellere overbrengingen, wat het mogelijk maakt om met beduidend lagere toeren op kruissnelheid te rijden. Ook de bouwtrucks profiteren van de nieuwe, compacte uitlaat. Daardoor hangt er nog maar één in plaats van twee boxen aan het chassis.

In het Verenigd Koninkrijk levert DAF al jaren het CF FAD 8×4 mixerchassis met een 19-tons tandem met enkele reductie en twee 7,1-tons voorassen, goed voor 32 ton totaalgewicht. Dit chassis is vanaf nu ook leverbaar voor de rest van Europa en weegt slechts 9.150 kg. Omdat DAF vanaf week 45 omschakelt op deze nieuwe Euro 6 voertuigen, doet Ginaf automatisch me. Ook Tatra gaat gebruik maken van deze nieuwe componenten, zoals cabines en motoren. BouwmachineWeb.com reed met een viertal nieuwe bouwgerelateerde voertuigen. DAF had voor ons meerdere routes uitgezet, over afwisselende wegen. Naast autosnelwegen waren er wegen door de bergen, langs de kust en in het drukke stadsverkeer met zijn vele rotondes. Hierdoor konden we ons goede indrukken verschaffen van de vele mogelijkheden die men te bieden heeft.

Benjamin als 4×2

Ideaal voor de Benelux-markt, deze DAF CF 480 FAD 8×4 Construction met 483 pk sterke Paccar MX-13 dieselmotor.

We beginnen met de benjamin onder de bouwvoertuigen, de 19-tons LF 290 FA Construction 4×2. Onder de dagcabine doet een Paccar PX-7 Euro 6 motor zijn werk. Deze 6.7-liter levert 295 pk bij 2.300 t/min. Het koppel van 1.100 Nm is beschikbaar vanaf 1.000 t/min en reikt tot 1.700 toeren. Hierdoor is het mogelijk om met lage toeren te rijden en zodoende brandstof te besparen. De LF was uitgerust met een ZF 9S1110, een handgeschakelde bak met negen verzetten. De versnellingspook bevindt zich in het dashboard en laat zich relatief zwaar, maar wel direct schakelen. Het zwaar schakelen kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat het voertuig nog nieuw was.

Comfortabel is de LF beslist. Met een parabool geveerde vooras, een luchtgeveerde achteras, een mechanisch geveerde cabine en twee luchtgeveerde stoelen komen we niets tekort. Door de wielbasis van 3,75 meter en de grote stuuruitslag is voor deze truck geen bocht te krap. Zoals bij bijna alle demovoertuigen is ook deze rijkelijk uitgevoerd met opties als een truck navigation radio, motorrem (in te schakelen op het stuur), airbag, luxe luchtgeveerde stoelen, DAF Connect, LED-achterlichten en een carkit voor de telefoon. Als opbouw was gekozen voor een, typisch-Duitse, Meiller driezijdige kipper.

Bij Paccar’s nieuwe MX-11 en MX-13 was verlaging van het toerental een belangrijk uitgangspunt om de motoren nog zuiniger te maken. Tegelijk leveren ze meer koppel en vermogen.

Een in de Benelux veel verkocht chassis is toch wel de standaard 8×4, vaak opgebouwd als kipper of containerwagen. DAF stelde in Spanje een CF 480 FAD Construction voor, uitgerust met een 483 pk sterke Paccar MX-13. Dit vermogen is al bij 1.600 t/min beschikbaar. Het koppel bedraagt 2.350 Nm tussen 900 en 1.365 t/min en in de hoogste versnelling zelfs 2.500 Nm. Hieraan koppelde men de nieuwe geautomatiseerde transmissie van ZF, de TraXon 12TX2610. Een 12-bak met Offroad-software. Het rijden met de TraXon is een genot, niet meer te vergelijken met de AS-Tronic. Deze bak mag men gerust in het rijtje I-Shift, Powershift en OptiCruise plaatsen.

Aan de voorzijde monteert DAF twee rechte 9-tons voorassen en aan de achterzijde is het nieuwe 26-tons tandemstel met (Meritor) naafreductieassen geplaatst. Voor Nederland zou deze uitvoering goed voor 37 ton zijn, echter in het buitenland hanteert men lagere gewichten en daarom reden we de CF met een totaalgewicht van 32 ton. De op het stuurwiel in te stellen ‘predictive’ (adaptieve) cruise control doet in combinatie met de TraXon perfect zijn werk in de Spaanse bergen. Ook van de drietraps krachtige motorrem wordt dankbaar gebruik gemaakt. Bijremmen met de voet behoort bijna tot het verleden.

Handige opties bij deze auto zijn het bandencontrolesysteem. Hierdoor is eenvoudig op het dashboard de bandenspanning, tot op een tiende bar, van alle banden te controleren. De 8×4 was opgebouwd met een Meiller kuipkipper met afdekzeil. De CF FAD 8×4 zullen we ook als Veldhuizen of Ginaf ombouw tegenkomen, beide maken van dit chassis gebruik voor de ombouw naar een widespread 4-asser of de ombouw naar een 5-asser.

Duitse combinatie

De 19-tons LF 290 FA Construction 4×2 is uitgerust met een Paccar PX-7 Euro 6 motor onder de dagcabine.

In de samenstelling zoals we de CF 530 FTT 6×4 tegenkwamen, is de kans klein dat we die in de Benelux zien; een 6×4 trekker met 2-assige kiptrailer. Een typische Duitse combinatie. In Nederland zal deze meestal gecombineerd worden met een 3-assige kiptrailer of als trekker voor een (semi)dieplader. Deze CF is uitgevoerd met de meest krachtige Paccar MX-13 motor. Deze levert 530 pk bij 1.675 t/min en een maximumkoppel van 2.600 Nm in de hoogste versnelling. Ook deze CF is uitgevoerd met de TraXon transmissie en beschikt over hetzelfde rijplezier als de 8×4, echter dit wordt nog groter door de toepassing van de ruime, luchtgeveerde Space Cab cabine en een luchtgeveerde 21-tons tandem met enkele reductie.

Het interieur van de Space Cab is voorzien van de optionele Exclusive Line, een cognackleurig dashboard en portierpanelen met stijlvolle aluminiumkleurige uitstroomopeningen. Een zeer nuttige optie bij deze CF is het aslastweegsysteem, hierbij kan de chauffeur in zijn centrale display de aslasten aflezen, ideaal om overbelading te voorkomen.

Een aparte demoauto is toch wel deze XF 530 FAT 6×4, voorzien van een Alucar rongenopbouw, Loglift houtkraan en GS*Meppel aanhanger. Deze auto heeft nagenoeg dezelfde aandrijflijn als de CF 530 FTT, echter hier zit een iets zwaardere, 26-tons tandem onder, eveneens met enkele reductie. Wat opvalt is de rust die deze auto geeft; zijn lange wielbasis filtert oneffenheden in het wegdek eenvoudig weg. Door die langere wielbasis komt er wel meer druk op de vooras, waardoor deze auto zwaarder stuurde dan de door ons gereden CF’s. Als optie was deze XF uitgerust met een ZF Intarder. Bij een 5% afdaling lukte het bijna om de auto voor een rotonde stil te zetten met het inschakelen van de Intarder in combinatie met de motorrem.

Vrij van kinderziektes

De CF 530 FTT 6×4 met krachtigste MX-13 krachtbron biedt veel rijgenot dankzij de luchtgeveerde Space Cab cabine, luchtgeveerde 21-tons tandem en TraXon transmissie.

Met de nieuwe DAF LF, CF en XF Pure Excellence plaatst DAF zich op een nog hoger niveau. Ondanks dat het merk met één van de ‘oudste’ cabines op de markt is, weet men menig chauffeurs- en ondernemershart te veroveren. Men is meestal niet de eerste die met de nieuwste snufjes op de markt komt, maar als DAF komt, dan pakt de Nederlandse truckbouwer groots uit en zijn voertuigen vrij van kinderziektes. Bij de volledig nieuw ontwikkelde Paccar MX-11 en MX-13 motoren was het verlagen van het motortoerental (down speeding) een belangrijk uitgangspunt. Een lager toerental verlaagt het brandstofverbruik. Tegelijkertijd werd het koppel verhoogd met 50 tot 200 Nm en het vermogen steeg met 10 tot 20 pk. In de New CF en XF past DAF ‘Multi Torque’ toe, hierdoor komt in de hoogste versnelling nog eens 100 tot 150 Nm koppel vrij.

Ook DAF’s XF ontbrak niet in Barcelona, en wel een 530 pk sterke 6×4 met 26-tons tandemas en voorzien van Alucar rongenopbouw, Loglift houtkraan en GS*Meppel aanhanger.

Zoals eerder al beschreven is de TraXon transmissie een echte aanwinst. Deze wordt standaard toegepast op de MX-11 en MX-13 motoren. De TraXon geeft minder wrijvingsverliezen, schakelt snel en ongemerkt op en biedt tijdens het rijden de mogelijkheid te kiezen voor: standard transport, liquid transport (vloeistof), heavy haulage (zwaartransport) en Long Combination Vehicles (LZV). In de Construction uitvoeringen van de FAT/FTT (6×4) en FAD (8×4) krijgt de TraXon een extra offroad modus, die handmatig is te activeren. Hiermee schakelt hij bij hogere toeren en extreem snel voor maximale tractie.

DAF Pure Excellence range is compleet was last modified: November 16th, 2017 by Tino Lai
Tweet
DAF

Andere artikelen

Tiende Volvo FM-betonmixer voor Hagen Beton

31/05/2019

Nieuwe TG-serie MAN: meer efficiency

04/11/2017

DAF investeert 200 miljoen in cabinefabriek in...

05/06/2019

Machine Transport breidt uit met twee nieuwe...

14/06/2019

Elektriserend! Wacker Neuson-beleving op Bauma

20/03/2019

Goudmijn

01/12/2016

Iveco lanceert vol trots de nieuwe ‘zware’...

26/07/2019

DAF groeit na recordjaar uit tot tweede...

11/02/2019

Volvo FH 10×4 zwaartransporttrekker met autolaadkraan voor...

31/12/2018

Mercedes-Benz presenteert derde generatie van Sprinter

07/02/2018

Primeur voor Universal Transport

27/03/2020

MAN geeft alvast voorproefje van de nieuwe...

11/10/2019

Doorzoek de website

Nieuwsbrief

Ahlman     Verhoeven

    JCB    

Laatste editie



Editie Oktober - November 2020

Meest gelezen artikels

  • Cat showt nieuwe generatie rupsgravers

    19/10/2017
  • Sarens toont met 5.000-tons SGC- 250 grootste ringkraan ter wereld

    21/11/2018
  • Vlasman investeert in 163-tons sloopgigant

    29/09/2017
  • Zwanenhalstrailer vermijdt kilometerheffing

    01/02/2016
  • Sarens neemt met SGC-140 een imposante ringkraan in gebruik

    11/01/2018

Thema’s

Tags

Ahlmann Atlas Bauma BIA BIA Group Bobcat Case Cat Caterpillar Collé Rental & Sales DAF De Bruycker-Kemp Demag Demarec Dieseko Group Doosan Engcon Hans van Driel Hitachi Hyundai Intermat JCB Kemp Groep Kobelco Komatsu Liebherr Matexpo Mecalac Merlo Pladdet Pon Equipment Scania Sennebogen SMT Spierings Tadano Takeuchi TKD Tobroco-Giant Van Der Spek Van der Spek Vianen Volvo volvo trucks Wacker Neuson Wynmalen & Hausmann

Maandelijkse artikels

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Footer Logo
  • Algemene voorwaarden
  • Colofon
  • Persmeldingen
  • Adverteren
  • Contact
  • Toestemming kiezen

@2017 - BMB


Back To Top