DemTech BV in Zoeterwoude leverde in juli de laatste aanbouwdelen af van de order die begin dit jaar werd geplaatst. Bij de Belgische firma Aclagro NV uit Wondelgem levert Demtech al jaren uitrustingsstukken van NPK.
De sloophamers en vooral de vergruizers van dit Japanse merk hebben een goede naam binnen de onderneming. Op diverse werven van Aclagro zijn deze terug te vinden. De snelheid en kracht die gegenereerd worden door NPK’s unieke powerbooster geven hierbij de doorslag. Bovendien is DemTech BV een trouwe partner gebleken, die de juiste kennis in huis heeft om het geleverde en zelfs niet-geleverde materieel te allen tijde in topconditie te houden. Zowel hydraulische revisie als het oplassen van tanden op vergruizers en messen in betonscharen gebeurt volgens strikte fabrieksspecificaties. Men is zelfs enthousiast om de klant hierin te betrekken, zodat machines door eigen personeel te onderhouden zijn. “De juiste zorg is nodig als het draait om aanbouwdelen. Gedegen onderhoud en een goede set tanden garanderen te allen tijde de hoogste productie”, zo is Arthur Polak van DemTech overtuigd.

DemTech leverde aan Aclagro tevens vier vergruizers van het Japanse topmerk NPK.
Door de aantrekkende economie en verschillende grote werken die gepland staan in de tweede helft van 2017 is een aanvraag gedaan om uit te breiden qua materieel. In totaal zijn dit jaar zeven sloopwerktuigen gekocht, waarvan vijf NPK’s: twee G-18JX betonvergruizers voor dragers van 19 tot 22 ton, twee G-28J crushers (kraanklasse: 25-40 ton) en één SV-65XR betonschaar (kraanklasse: 60-80 ton). Voor de aanschaf van de grote betonschaar zijn er meerdere demo’s uitgevoerd bij de firma. Door het lage gewicht van de NPK SV-65XR en de bredere inzetbaarheid heeft men de keuze hierop laten vallen. De knipkracht van meer dan 325 ton in combinatie met een operationeel gewicht van net 7 ton maken dit een uniek product. De schaar is gemonteerd aan een Caterpillar 374D, welke perfect in balans is. Door gebruik te maken van Booster-systemen op beide cilinders vraagt de schaar dusdanig weinig liters, dat de kraan dit op een enkele pomp aankan en overige functies niet tot last is. Polak: “Met een olieflow van 300 liter en 280 bar werkdruk is de SV-65XR de meest efficiënte machine in zijn klasse. De bouwwijze van de SV-serie, met de dubbele cilinders, zorgt ervoor dat de schaar zowel open als dicht zijn krachten afgeeft op de tanden en zelf zijn weg zoekt van de minste weestand, wat veel rust in de giek geeft.”
Indrukwekkend
Voor een groot werk bij Ford Genk zijn twee LaBounty schootscharen aangeschaft voor het verwerken van de grote stalen constructies in deze fabriek. De tijdelijke handelsvennootschap Aclagro-Aertssen is, in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv, begonnen met de afbraak van de oude Ford-gebouwen te Genk. Hier wordt in een jaar tijd onder andere 50.000 ton schroot plus 170.000 ton puin geruimd. Het betreft dan ook een van de grootste sloopwerken die momenteel in België gaande zijn. Het is indrukwekkend om te zien hoe twee gerenommeerde, 100% Belgische en familiale sloopaannemers de krachten bundelen om op deze site plaats te ruimen voor twee nieuwe bedrijven, die in de toekomst 130.000 containers van de weg zullen houden door gebruik van de waterweg.

De MSD4000R realiseert ruim 500 ton knipkracht in het midden van de bek.
Aclagro is in 1970 opgericht als eenmansbedrijf voor het uitvoeren van grondwerken. In de loop der jaren zijn de activiteiten echter systematisch uitgebreid, eerst met sloopwerken en later ook spoor- en wegenbouw, collectorwerken, bodemsaneringen, grondwaterzuivering, recyclage van bouw- en slooppuin en in 2008 tevens de opstart van een grondreinigingscentrum. Met de overname van alle activa uit de Groep De Dijcker zijn de recyclingactiviteiten ondergebracht in AC Materials. De ontwikkeling die Aclagro heeft gekend is mogelijk gebleken door de kwaliteit van de mensen. De onderneming kan hiervoor terugvallen op een jong en dynamisch team van ongeveer 300 medewerkers. Efficiëntie, kwaliteit en snelheid staan daarbij hoog in het vaandel. Aclagro richt zich zowel op openbare werken als industriële projecten. De opdrachten zijn steeds vaker een combinatie van werfgebonden activiteiten. Aclagro begint met de afbraak, gaat vervolgens saneren en tot slot de infrastructuur weer opbouwen.
Op de proef

Fraai beeld van de Cat 352F en 390F rupskranen met LaBounty schrootscharen van 5,5 en 10 ton.
Met de aanschaf van twee LaBounty schrootscharen breidt de firma uit Wondelgem het omvangrijke machinepark verder uit. De grootste van de twee, een MSD4000R, heeft een eigen gewicht van maar liefst 10 ton en een knipkracht van ruim 500 ton in het midden van de bek. Deze schaar, geschikt voor dragers tussen 80 en 100 ton is aangekocht voor montage aan de reeds aangeschafte Cat 390F, maar werd zoals eerder gemeld getest aan een Cat 374DL. Of werd de kraan hiermee te zeer op de proef gesteld? De tweede schaar van LaBounty, een MSD2000R, is geschikt voor de kraanklasse van 40 tot 60 ton. De 5,5 ton wegende schrootschaar is door middel van een CW45 snelwissel gekoppeld aan een Cat 352F. De MSD2000R heeft een bek die 711 mm kan openen en is in staat plaat van 22 mm dik en HEA320 in één keer te knippen.
DemTech BV is sinds 2015 dealer van het Amerikaanse merk LaBounty, dat in de jaren ’70 en ‘80 de complete markt in handen had als het gaat om het bouwen van schootscharen met de juiste precisie en materiaalkeuze. Tot op de dag van vandaag zijn scharen uit de beginjaren terug te vinden bij gerenommeerde schootverwerkers. Als leverancier is DemTech gebaat bij een soepele gang van zaken. De klant en uiteraard ook de aanbouwdelen staan hierbij centraal. “Een storing is nooit te voorkomen in de techniek, maar de oplossing is hierbij doorslaggevend”, weet Arthur Polak. “DemTech schakelt snel en kan naast de service op locatie ook uit een brede huurvloot zorgen dat de stilstand voor de klant tot het geringste beperkt blijft.”