BMB
  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
  • Over BMB
  • Snel gevonden
  • Beurzen
  • Aanbestedingskalender
  • Mijn keuze
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneer u

BMB

  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
GrondverzetWielladers

Doosan breidt wielladerreeks verder uit

01/11/2016
Koreanen lanceren 12,5-tons DL220-5 – CoreTMS volgsysteem is nu standaard

Bij de invoering van de Stage IV emissie-eisen voor Europa kondigde Doosan direct een modellenoffensief aan van serie-5 graafmachines en wielladers die voldoen aan deze strengste uitlaatgasnorm. Naast schoner zijn deze machines ook zuiniger, stiller en efficiënter dan hun voorgangers. In navolging van de DL350, DL420, DL450 en DL550 – met een bedrijfsgewicht tussen 20 en 32,5 ton – volgde de lancering van de DL250-5 plus DL300-5 en op de Bauma werd het gamma weer verder uitgebreid met de DL200-5 en DL250TC-5. De nieuwste toevoeging aan de DL-5 generatie is de recent geïntroduceerde DL220-5. Deze compacte en behendige shovel is uitermate geschikt voor een diversiteit aan toepassingen, zoals woningbouw, wegenbouw, utiliteitsbouw, grondverzet, waterbeheer, landbouw of veeteelt, afvalverwerking en sneeuwdienst. De machine beschikt over dezelfde opvallende styling als de rest van de familie en koppelt een hoge productiviteit aan een laag verbruik.

De DL220-5 wordt aangedreven door de in de praktijk bewezen en alom geroemde Doosan DL06P zescilinder. Dat is meteen ook een belangrijk verschil met de DL200, die is uitgerust met een Perkins viercilinder. De rustige en stille loop van de zespitter, die bovendien uiterst zuinig blijkt, is beslist een pré. In feite valt de nieuweling zowel qua vermogen als eigengewicht en bakinhoud precies tussen de DL200 en DL250 in. Onder de kap huist dezelfde dieselmotor als bij zijn grotere broer, maar dan eentje met 160 in plaats van 172 pk. De krachtbron voldoet aan de Stage IV uitstootnorm en is daarmee gemakkelijk en goedkoop in het gebruik, aangezien deze geen roetfilter (DPF) nodig heeft maar uitlaatgasrecirculatie (EGR) en SCR-technologie (AdBlue) gebruikt als nabehandelingssysteem. De motor levert een vermogen van 119 kW/160 pk bij 2.100 t/min en het maximum koppel van 735 Nm is al beschikbaar vanaf 1.400 toeren.

 

Superieure tractie

De 12,5-tons DL220-5 koppelt de krachtige prestaties van Doosan’s sublieme DL06P dieselmotor aan een gunstig verbruik.

De volledig automatische transmissie, waarbij de machinist de keuze heeft uit drie verschillende modi, maakt gebruik van een geïntegreerde regeleenheid. Dit houdt in dat de computer van de motor en het regelsysteem van de Powershift transmissie voortdurend met elkaar communiceren om het brandstofverbruik te beperken en de prestaties te optimaliseren. Dankzij standaard sperdifferentiëlen op voor- én achteras heeft de DL220-5 meer tractie bij het graven, nivelleren en laden van vrachtwagens. Om in ruw terrein te kunnen manoeuvreren zorgt het sperdifferentieel ervoor dat de wielen met de beste grip het meeste vermogen krijgen. Dit geeft de wiellader een superieure tractie, zodat men onder alle omstandigheden kan blijven doorwerken. De bestuurder kan verder nog kiezen uit drie werkmodi om de prestaties van de lader af te stemmen op de inzet, hetgeen een juiste balans tussen vermogen en verbruik garandeert.

In de zuinige Eco-modus, bedoeld voor lichte toepassingen, is de brandstofconsumptie ongekend laag. De middenstand biedt een gebalanceerd verbruik voor de meeste graaf-, schuif- en hefwerkzaamheden. Druk op de Power-knop en uitzonderlijke kracht en prestaties staan centraal voor zware omstandigheden. Om kostbare dieselolie te besparen is de 12.420 kg wegende laadschop standaard uitgerust met de functies ‘automatisch stationair’ en ‘automatisch uitschakelen’. Bij Auto Standby wordt het motortoerental door de machine zelf naar stationair verlaagd wanneer het stuur of de joystick enkele seconden niet zijn gebruikt. Wanneer de Auto Stop functionaliteit is geactiveerd, dan stopt de motor automatisch zodra de vooraf ingestelde tijd van stationair draaien is bereikt. Deze periode kan door de machinist worden ingesteld tussen 3 en 60 minuten.

 

Verlengde laadarm

De DL220-5 wordt standaard geproduceerd met een Z-vormig hefframe en is ideaal voor scheppen, laden, goederenbehandeling of nivelleren. De maximale kantelhoek van de bak is 59° en de machine realiseert een uitstorthoogte van 2.825 mm. Voor wie nog meer hefbereik verlangt, is de Doosan ook leverbaar met een verlengde laadarm, die de kiphoogte met nog eens 457 mm vergroot. Deze configuratie is ideaal om materiaal in trailers met hoge zijkanten of in hoge vultrechters te laden, tijdens het stapelen van goederen of de verwerking van afvalstromen. Vanaf de luchtgeveerde, verwarmbare en veelvuldig verstelbare Grammer stoel heeft de bestuurder onder alle omstandigheden prima zicht op de bak en rondom de machine. De nieuwe cabine laat zien dat de Zuid-Koreaanse fabrikant bij het ontwerp comfort centraal heeft gesteld. Er is ruim voldoende hoofd-, knie- en beenruimte en het stuur is zowel in hoogte verstelbaar als kantelbaar.

De 5,7-inch touchscreen monitor heeft twee aanpasbare schermen, waarmee alle instellingen en onderhoudsgegevens gemakkelijk zijn af te lezen. Het scherm toont tevens de beelden van de achteruitkijkcamera en bevat daarbij verschillende lijnen om zo afstanden beter in te kunnen schatten. Op de bedieningsconsole rechts zijn alle schakelaars duidelijk gegroepeerd en binnen handbereik van de machinist geplaatst. De meeste tuimelschakelaars zijn hierbij vervangen door een handig aanraakscherm met meerdere selectieopties. Nauwkeurige, soepele joysticks bieden nog meer comfort en bestuurders kunnen tijd besparen en het aantal handelingen verminderen met behulp van de systemen ‘Boom Kick-out’ (laadarm uitstrekken) en ‘Return-to-Dig’ (terug naar graafstand). Deze functies worden elektronisch vanuit de cabine bediend.

 

Machinevolgsysteem

In tegenstelling tot bij serie-3 beschikt de DL-5 range voortaan af-fabriek over het geavanceerde CoreTMS voor machinebeheer. Dit vernieuwde monitoringsysteem biedt zeer uitgebreide informatie over de prestaties, het verbruik, de locatie, gewerkte uren en nog veel meer. Hiervoor kan zowel van satellietcommunicatie als van een mobiel netwerk gebruik worden gemaakt. CoreTMS bevat tevens een online tool om meerdere machines te beheren, deze te beveiligen tegen diefstal en voor preventief onderhoud. De DL220-5 is ontworpen voor een lange levensduur en met oog voor onderhoudsgemak. Zo zijn extra openingen aangebracht om eenvoudig oliemonsters te kunnen nemen en zijn verschillende vloeistofniveaus voortaan via de display te raadplegen, waardoor ze direct vanuit de cabine kunnen worden bewaakt.

 

Doosan                        DL220-5
Bedrijfsgewicht:         12.420 kg
Motor:                          Doosan DL06P
Vermogen:                   119 kW/160 pk
Max. rijsnelheid:        39 km/u
Kantelmoment:          9.630 kg
– 40° geknikt               8.505 kg
Lengte met bak:         7.445 mm
Breedte laadbak:        2.550 mm
Machinehoogte:         3.280 mm
Penhoogte:                  3.860 mm
Wielbasis:                    3.010 mm
Draaicirkel, bak:         5.950 mm
Bakinhoud:                  2,3 m³
Opbreekkracht:          101 kN

Kees Beijer

Informatie

Noord-Nederland:
www.anemabv.nl

Midden-Nederland:
www.roadbarneveld.nl

Zuid-Nederland:
www.staad-groep.nl

België:
www.interparts.be

 

Doosan breidt wielladerreeks verder uit was last modified: May 24th, 2017 by Tino Lai
Tweet

Andere artikelen

Hyundai lanceert nieuwe 22-tons rupsgraver

06/01/2016

Gebruiker van het eerste uur blijft Koreaans...

01/05/2016

Nieuwe Weycor AR250e is een sierlijk werkpaard

06/03/2018

Staad en Nijland Service gaan bijzondere samenwerking...

07/11/2019

Powerplay!

01/09/2016

Een 26 tons wiellader met een design...

14/11/2017

Eerste Kobelco SK130LC-11 15-tonner draait bij Van...

24/06/2020

Staad lijft dealer Buys Machines in

29/06/2016

Collé Rental & Sales ook groot in...

06/02/2018

Hitachi toont met ZX210X-6 ICT eerste rupsgraver...

11/10/2018

Eerste Case CX245D binnendraaier geleverd met bijzondere...

24/10/2018

Engcon zet machinisten in zonnetje die blijven...

27/05/2020

Doorzoek de website

Nieuwsbrief

Ahlman     Verhoeven

    JCB    

Laatste editie



Editie Oktober - November 2020

Meest gelezen artikels

  • Cat showt nieuwe generatie rupsgravers

    19/10/2017
  • Sarens toont met 5.000-tons SGC- 250 grootste ringkraan ter wereld

    21/11/2018
  • Vlasman investeert in 163-tons sloopgigant

    29/09/2017
  • Zwanenhalstrailer vermijdt kilometerheffing

    01/02/2016
  • Sarens neemt met SGC-140 een imposante ringkraan in gebruik

    11/01/2018

Thema’s

Tags

Ahlmann Atlas Bauma BIA BIA Group Bobcat Case Cat Caterpillar Collé Rental & Sales DAF De Bruycker-Kemp Demag Demarec Dieseko Group Doosan Engcon Hans van Driel Hitachi Hyundai Intermat JCB Kemp Groep Kobelco Komatsu Liebherr Matexpo Mecalac Merlo Pladdet Pon Equipment Scania Sennebogen SMT Spierings Tadano Takeuchi TKD Tobroco-Giant Van Der Spek Van der Spek Vianen Volvo volvo trucks Wacker Neuson Wynmalen & Hausmann

Maandelijkse artikels

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Footer Logo
  • Algemene voorwaarden
  • Colofon
  • Persmeldingen
  • Adverteren
  • Contact
  • Toestemming kiezen

@2017 - BMB


Back To Top