Betoncentrale Twenthe heeft vier nieuwe MAN betonmixers besteld. Het gaat om het beproefde 10×4 chassis, waarvan WVT er al 150 heeft geleverd.
De 150ste is door Betoncentrale Twenthe besteld met een 16-kuubs Mulder betonmixer met hybride aandrijving, om zo op duurzame en stille wijze beton te leveren. Betoncentrale Twenthe valt onder AGAR Holding, een bedrijf met inmiddels negen betoncentrales langs de noordoostelijke landsgrens.

Marc Zwiers is wagenparkbeheerder binnen de onderneming en zegt over de keuze voor MAN: “Dit zijn de eerste MAN’s in onze vloot en die keuze is gemaakt op basis van de juiste specificaties, de laagste TCO en de organisatie die erachter staat. Met dit chassis, dat door WVT is aangepast, hebben we het ideale uitgangspunt voor de montage van een dergelijke betonmixeropbouw. Wij waren ooit de pioniers met deze grote mixers en ook nu kozen we voor 16 kuub inhoud. Dit doen we met name door het feit dat daarmee het morsen van dunne mengsels wordt voorkomen. De gewichtsverdeling en het weggedrag van deze MAN trucks zijn optimaal en de begeleiding tijdens de opbouw was ook uitstekend. Je merkt gewoon dat MAN en WVT bijzonder veel ervaring hebben in dit segment.’

Hoog laadvermogen
De vier trucks zijn door WVT voorzien van een extra meesturende naloopas met een wettelijk laadvermogen van 10 ton. Daarmee blijft de draaicirkel beperkt en ontstaat een uiterst wendbaar maar toch relatief licht voertuig. Dat resulteert in een hoog laadvermogen, wat weer bijdraagt aan de duurzaamheidsfilosofie van het bedrijf. De 150ste WVT die in deze configuratie werd gebouwd is voorzien van een hybride mixeraandrijving van Wierda Hybrid Technologies. Dat betekent dat de trommel elektrisch kan worden aangedreven wanneer de dieselmotor is uitgeschakeld. Er kan zodoende in de binnenstad worden gelost zonder geluidsoverlast of uitstoot van uitlaatgassen. Zwiers: “Wij zijn als bedrijf uiteraard actief bezig met onze CO2-footprint. Dat wordt ook steeds vaker van ons gevraagd bij aanbestedingen. Door toepassing van deze technologie kunnen we tot liefst 30% aan uitstoot besparen en dat telt hard door.”
De negen betoncentrales van AGAR Holding namen onlangs het CSC Certificaat in ontvangst. Dat onderstreept de duurzaamheidsgedachte van het bedrijf. De komst van de nieuwe Euro 6 MAN’s – en in het bijzonder de hybride mixer – bevestigt die doelstelling. Zwiers: “Met deze eerste hybride betonmixer maken we weer een stap naar een duurzame toekomst. We willen nu eerst ervaring opdoen met deze techniek in ons specifieke werk. Het fijne aan dit systeem is dat het ook op de dieselmotor kan draaien. Daardoor is de continuïteit gewaarborgd, zelfs als er onverhoeds een storing zou optreden. Dat was voor ons een absolute voorwaarde.”

Ruime cabine
De chauffeur op de MAN 10×4 met de hybride betonmixer is Sander Pullen. Hij koos zelf voor dit Duitse truckmerk en is erg tevreden over zijn nieuwe vijfasser. “Ik vind de cabine lekker ruim en de instap is ook uitstekend. Verder is het weggedrag prima. Met 460 pk aan motorvermogen rijdt de MAN vlot mee met het verkeer. Opvallend vind ik verder de stabiliteit van deze truck. Bij een betonmixer ligt het zwaartepunt relatief hoog en dan is stabiliteit erg belangrijk.” De vier nieuwe MAN’s van Betoncentrale Twenthe worden geleverd door MAN-trucks dealer Göritzlehner in Hengelo.