Noorder Betonpompen Centrale kiest voor drie nieuwe Liebherr betonpompen.
De Duitse fabrikant breidt programma verder uit.
Liebherr beschikt over een zeer uitgebreid en gevarieerd productaanbod. Ook op het vlak van betontechniek levert de Duitse fabrikant tal van machines: betoncentrales, betonmixers en betonpompen. In Bad Schussenried bouwt het merk de betonmixers en (mobiele) betoncentrales. In Neu-Ulm rollen de betonpompen van de band. Die maken nog maar kort deel uit van het leveringsprogramma. In 2012 nam Liebherr immers betonpompenfabrikant Waitzinger over. Deze relatief jonge onderneming bestaat sinds 1991 en ontwikkelt en produceert zeer innovatieve betonpompen. In totaal werken op de fabriek zo’n 80 medewerkers. Door deze overname kan Liebherr klanten die actief zijn in deze sector nu een volledige productlijn op het gebied van betontechniek leveren. In België is Van Der Spek Ternat hiervoor verantwoordelijk en voor Nederland is dat G. Mesken uit Smilde. Mesken levert technisch werk op maat. Met een jarenlange ervaring op het gebied van constructie- en machinebouw is het bedrijf in staat installaties of machines optimaal te laten functioneren. Er wordt in oplossingen gedacht om zo storingen aan machines, installaties of processen tot een minimum te beperken. Bij de afdeling Truck- en Trailerservice kunnen klanten terecht voor al het onderhoud en keuringen van truck, trailer, autolaadkraan, betonmixer of -pomp. Daarnaast is G. Mesken importeur van MKG Laadkranen.

De constructie van de Liebherr betonpomp is zeer robuust en toch compact.
Betonpompen behoren tot een belangrijke categorie bouwmaterieel en ook daarin zijn volop nieuwe ontwikkelingen. Zo heeft de Noorder Betonpompen Centrale (NBC) uit Leek recent de eerste Liebherr THP 140H/41 M5 XXT van Nederland in gebruik genomen en heeft met deze betonpomp op Scania P450 8×4 chassis dus een echte primeur. Dit jaar volgt nog een tweede van dit type. Er is eveneens geïnvesteerd in een THP 140H/37 Z4 XXT. Het bedrijf is in 1967 opgericht door Willem van Zanten, met als aandeelhouders diverse betonmortelbedrijven uit het noorden van het land. Eind 1966 besloot de Betonmortel Centrale Noord uit Zuidbroek samen met nog drie andere firma’s tot de aanschaf van de eerste pomp. Een succes, dus breidde in de loop der jaren het aantal betonpompen flink uit. In totaal beschikt de NBC nu over 21 stuks en zijn er 25 medewerkers in vaste dienst. De dagelijkse leiding ligt in handen van directeur Peter van der Wal. De grootste betonpomp heeft een bereik van liefst 52 meter! Het werkgebied omvat heel het noorden van Nederland.
Speciale tussenbak

De NBC kiest bewust voor Scania als onderwagen, dit vanwege de betrouwbaarheid, service en aftersales.
De nieuwe Liebherr betonpomp staat op een Scania P450 8×4 chassis met een handgeschakelde 14-traps versnellingsbak, twee gestuurde 10-tons voorassen en naafreductie in het aangedreven tandemstel. De P-cabine heeft een verlaagd dak in verband met de overzwaai van de giek naar voren en de lage instap voor de machinist/chauffeur. Verder is gekozen voor een slaapcabine in plaats van de meer gebruikelijke CP16 dagcabine. In totaal zijn er vier nieuwe trucks besteld bij Scania Groningen. Drie zullen worden voorzien van een Liebherr betonpomp en één van een betonmixer. “Wij zijn bijzonder Scania-minded en doen al meer dan 25 jaar zaken met Gezinus Vos van Scania Groningen”, vertelt directeur Van de Wal van NBC. “Wij vinden dat de manier van kracht overbrengen van de motor naar de pomp via een speciale tussenbak in de aandrijflijn het meest betrouwbaar is en het beste werkt. Daar hebben we betere ervaringen mee dan met een overbrenging via een gewone PTO. Die houdt het in ons werk dikwijls geen 8 jaar lang vol. Om via de tussenbak te kunnen pompen, moet de auto in een versnelling staan, vandaar dat de truck is uitgevoerd met een handgeschakelde bak.”
Ook is bewust gekozen voor een iets zwaardere motor. NBC verwacht dat deze 450 pk SCR-only krachtbron sterk genoeg is om het benodigde koppel voor de pomp te kunnen leveren bij iets minder toeren dan gebruikelijk. “Daarin zit volgens ons een besparing op brandstof”, verklapt de directeur. “De slaapcabine kozen wij voor het comfort van de machinist. Die moet veel spullen kunnen opbergen, waaronder zijn doorwerkpak en veiligheidsmiddelen. Daarmee wordt vaak geen rekening gehouden. In een dagcabine kunnen onze chauffeurs echt geen kant op met al die omvangrijke uitrusting.” Bijna alle betonpompen van de NBC zijn gebouwd op een Scania. Deze zijn zeer betrouwbaar gebleken. Niet onbelangrijk is verder de uitstekende service en aftersales. Normaal gesproken is de betonpomp gespoten in de herkenbare rood en grijze bedrijfskleuren. De nieuwe aanwinst is echter wit en dat past uitstekend bij de zwart met gele fabriekskleuren. Een bewuste keuze, omdat Liebherr op het gebied van betonpompen een relatief nieuwe speler is. Daarentegen heeft Waitzinger al ruim 20 jaar ervaring met het bouwen van dit product en Liebherr zelf bouwt nog veel langer zelf betonmixers en -centrales. Door deze neutrale en toch zeer opvallende kleurencombinatie kan men voorts nog eens demonstraties geven. Bij de NBC werkt men immers zeer goed samen met leverancier G. Mesken.
Zware middenklasser

De nieuwe aanwinst van de Noorder Betonpompen Centrale beschikt over de XXT centrale ‘sterafstempeling’.
Wij zagen de nieuwe THP 140H/41 M5 XXT in Leeuwarden aan het werk, waar deze Liebherr werd ingezet voor het storten van beton in funderingsbekisting ten behoeve van de bouw van het nieuwe Van der Valk hotel. Op dit project was het volledige werkbereik nodig. De pomp heeft een maximale horizontale reikwijdte van 36,5 meter en komt tot 40,5 meter hoog. NBC-directeur Van de Wal: “In ons vak komt het niet alleen aan op capaciteit per uur, maar zeker ook op de afstand of hoogte waarover het beton verpompt kan worden. Deze combinatie geldt met gemiddeld een dikke 100 m³/uur als een zware middenklasser. Daarmee kunnen we nagenoeg op elke locatie goed uit de voeten.” Er is mede voor Liebherr gekozen omdat de machine buitengewoon stil is en zich op dat punt onderscheidt. Dat is tevens wat ons direct opvalt. Normaal hoor en zie je direct heel duidelijk wanneer er beton verpompt wordt. Dit is een groot pluspunt, zeker wanneer men ’s nachts of ’s ochtends vroeg aan het werk moet. Daarbij komt nog dat Liebherr een Duits familiebedrijf is met een goede reputatie en hoge kwaliteit van de producten. De opbouw van de THP 140H M5 XXT is zeer solide en robuust, maar toch ook uitzonderlijk compact. Voor de afstempeling zijn er vier varianten. De XXT-uitvoering van de NBC heeft centrale ‘sterafstempeling’ met vier steunpoten. Er kan echter ook gekozen worden voor twee uitschuifbare stempels achter. Wat de klant wil.
Waarin Liebherr zich eveneens onderscheidt is de zeer degelijke constructie van de giekdelen van de betonpomp. Dit zorgt voor een lange levensduur en betekent ook dat de slang aan het uiteinde minder beweegt tijdens het pompen. Prettig voor degene die het beton moeten verwerken. Het pompen zelf gaat opvallend rustig en gedoseerd. Er zijn meerdere uitvoeringen verkrijgbaar voor het uitklappen van de pomp. Daarbij zorgt het unieke lassysteem dat wordt toegepast bij de fabricage voor extra stijfheid en robuustheid van de giekdelen. In totaal weegt de nieuwe aanwinst zo’n 43 ton. Met de ingebruikname van deze allereerste Liebherr betonpomp en de aanschaf van nog twee stuks heeft de NBC een schitterende primeur. De overstap naar een ander merk is dan ook een bewuste keuze. De THP 140H/41 M5 XXT biedt grote voordelen en beschikt over bijzondere eigenschappen waarmee men beton verder brengen kan.
Geert-Yke Rusticus
Informatie
G. Mesken BV
Smilde
T +31 (0)592 459 147
www.mesken-bv.nl
Van Der Spek NV
Ternat (B)
T +31 (0)2 582 29 79
vanderspek-bel.com
Noorder Betonpomen Centrale
Leek
T +31 (0)594 55 30 00
nbc-betonpompen.nl