Eind vorig jaar presenteerde Liebherr de nieuwe generatie-8 rupsgraafmachines aan de vakpers. Op de Bauma werden de nieuwe modellen voor het eerst aan het grote publiek getoond. Vertegenwoordiger Rutger Gerrits van W&H Nemaasko verkocht de eerste R922-8 aan Klomp Machineverhuur uit Bakel. Recent is deze ruim 24-tons Liebherr afgeleverd en dat bood BMB de gelegenheid om de nieuweling in de praktijk aan het werk te zien. De Liebherr R922-8 is een bijzondere primeur voor zowel Willem Klomp als Liebherr-importeur Wynmalen & Hausmann. De machine past deze maand ook prima in het themanummer sloop & recycling, aangezien de machine is uitgevoerd met een straight boom, die speciaal is ontwikkeld en gebouwd voor sloopwerk. Tot de dagelijkse werkzaamheden van Klomp Machineverhuur behoren daarnaast ook grondverzet, machineverhuur en containerverhuur.
Willem Klomp startte zijn bedrijf in juni 2006, kort nadat hij zijn machinistendiploma had behaald. Vorig jaar vierde de Brabantse onderneming het 12,5 jarig bestaan. Klomp beschikt over ruime ervaring op het gebied van grond- en sloopwerken, die worden uitgevoerd voor zowel particulieren als bedrijven. Bij grote en kleine projecten wordt het transport verzorgd met eigen materieel. Verder omvat het machinepark enkele minigravers, drie bandenkranen en een rupsgraafmachine. Uiteraard zijn de nodige aanbouwdelen beschikbaar voor het sloop- en grondwerk en de mobiele graafmachines zijn uitgerust met draaikantelstukken. Tegenwoordig kan eigenlijk ook niet meer zonder 3D-GPS gewerkt worden, dus zijn de graafmachines uitgerust met Trimble machinebesturingssystemen.

Automatische graaffunctie
De Liebherr R922-8 is voor Willem Klomp de eerste eigen rupskraan. Hij werd bijna een jaar geleden besteld bij de viering van het bedrijfsjubileum. Er waren diverse sloopprojecten aangenomen en dat vroeg om de inzet van een rupsgraafmachine. Tijdens ons bezoek is de nieuwe Liebherr drukdoende met het graven van cunetten en de aanleg van riolering voor het bouwrijp maken van een woningbouwproject: Bij aanschaf is ook naar andere merken gekeken, maar vanwege het vele grondwerk is vooral gekeken naar graafmachines die af-fabriek een automatische graaffunctie hebben. Dat biedt grote voordelen, omdat er efficiënter en productiever mee kan worden gewerkt. Ook Hitachi en Caterpillar waren in beeld, maar uiteindelijk viel de keuze op Liebherr, mede omdat Klomp goede ervaringen heeft met het merk en de service vanuit W&H Nemaasko. Mocht zich onverwachts iets voordoen, dan kan een monteur snel ter plekke zijn.
Klomp wil Trimble’s Earthworks 3D-GPS machinebesturing op de R922 nog verder uitbreiden. De machine is rondom voorzien van treeplanken zodat veilig de GPS-ontvangers gemonteerd kunnen worden.
Daarnaast is gekozen voor door Sitech Nederland geleverde Trimble Earthworks 3D-GPS besturing, mede vanwege de toekomstige toevoeging van een automatische graaffunctie. Hier is de Liebherr nog niet op voorbereid, maar Klomp is nu eenmaal zeer tevreden over het merk en Trimble Earthworks. Het innovatieve nieuwe grade control platform van Trimble biedt moderne en intuïtieve software, die draait op een Android besturingssysteem dat volledig vanaf de basis is ontwikkeld. Met deze geavanceerde technologie kan de gebruiker sneller en productiever dan ooit werken. Earthworks brengt machinebesturing op een hoger niveau, met een platform waarin machinebesturingstechnologie opnieuw lijkt te zijn uitgevonden. Hierdoor is het ook toegankelijker voor verschillende aannemersbedrijven. Klomp werkt dan ook veel voor andere aannemers, die ook Trimble gebruiken. Dat speelde uiteraard mee bij de keuze, omdat 3D-tekeningen van de andere aannemers nu direct gebruikt kunnen worden. De gegevens en tekeningen voor de machinebesturing kunnen gewoon online gestuurd worden.
Tijdens ons bezoek aan de nieuwe Liebherr zagen we hoe eenvoudig dat in de praktijk gaat. Toen we aankwamen was de tekening waarop de posities en dieptes van de putten en buizen stonden nog niet klaar. Er werd nog gewerkt met tekeningen voor het graven van cunetten. Willem Klomp kreeg al snel een bericht van de 3D-ontwerper dat de nieuwe tekeningen gereed waren. En zo zagen we dat die inderdaad online in het besturingssysteem werden ingeladen. Er hoeft hiervoor geen uitvoerder apart langs te komen met een USB-stick. Ook op deze wijze wordt met dit systeem tijd en geld bespaard. Het is natuurlijk wel een extra investering, maar gezien de baten lijkt het lonend. Voor Klomp is het eveneens een groot voordeel dat Sitech in de buurt zit en het bedrijf zo nodig snel ondersteuning kan verlenen.

Gestrekte monogiek
De nieuwe Liebherr R922-8 is uitgerust met een gestrekte monogiek van 5.900 mm en een 2.900 mm lange lepelsteel. Hiervoor is gekozen, zodat hoger gesloopt kan worden en daarvoor projecten zijn aangenomen. Bij grondwerk is het grotere bereik eveneens een voordeel. Liebherr levert als een van de weinige fabrikanten deze gieken af-fabriek. De constructeur kan ook een monogiek met kromming leveren of een verstelgiek, handig bij projecten met beperkte ruimte en rioleringswerk. De maximale graafhoogte bij de Straight Boom versie ligt op 11,43 meter. De maximale graafdiepte bedraagt 6,13 meter en het graafbereik op maaiveldniveau is 10,4 meter. Liebherr maakt bij de nieuwe graafarmen gebruik van gietstukken met een gat. Dat levert gewichtsbesparing op, waardoor de hefcapaciteit hoger ligt. Op de verstelgiek kiest Liebherr bij de 8-serie voor een verstelcilinder aan de achterkant in plaats van eronder, zoals voorheen. Bij rioleringswerk zou de cilinder anders te snel de bekisting raken en minder diep kunnen graven.
De Liebherr van Klomp is standaard uitgerust met 4 ton ballast en staat op 900 mm brede rupsplaten vanwege de lagere bodemdruk. Hiermee komt de transportbreedte op 3.290 mm. De transporthoogte bedraagt 3.060 mm wanneer de relingen op de bovenwagen zijn omgeklapt. De transportlengte meet 9.950 mm. In totaal weegt de Liebherr R922-8 in deze uitvoering 24.800 kg. Klomp dacht eerst nog aan een jong gebruikte machine, maar omdat Liebherr net met de nieuwe 8-serie uitkwam, was daarvoor al snel de interesse gewerkt. Men kan zich hiermee echt onderscheiden, want de R922-8 is uitgerust met een Stage V motor en voldoet nu al aan de meest strenge emissienormen. Zeker met de huidige stikstofproblematiek mag Klomp met de nieuwe Liebherr wel werken. Door als eerste in de nieuwe R922-8 te investeren heeft Klomp zo een grote voorsprong gekregen.
De 8-serie rupsgraafmachines van Liebherr is geheel nieuw ontwikkeld. Hierbij is gelet op veiligheid, comfort voor de machinist, verbruik, duurzaamheid, kracht en productiviteit. Het brandstofverbruik van de Stage V dieselmotor is laag bij een hoge productiecapaciteit. De R922-8 verstookt gemiddeld tussen 8 en 12 liter brandstof, afhankelijk van het soort werk. Liebherr maakt bij de R922-8 gebruik van een eigen D924 A7-05 krachtbron. De viercilinder levert een motorvermogen van 120 kW (163 pk) bij 1.800 t/min. Daarbij maakt Liebherr gebruik van diverse technieken om aan de nieuwe uitlaatgasnormen te voldoen, zoals een dieseloxidatiekatalysator (DOC) en SCR-technologie (AdBlue). Bij de 8-serie wordt ook passieve regeneratie middels een roetdeeltjesfilter (DPF) toegepast. Het design moest worden aangepast om hier ruimte voor te bieden. De hydrauliekpompen leveren een dubbele, variabel regelbare opbrengst van elk 210 l/min. De maximale werkdruk bedraagt 380 bar, zodat ook met een krachtige sloophamer kan worden gewerkt. De R922-8 is uitgerust met alle benodigde extra functies en het leidingwerk dat hiervoor nodig is.

Nauwkeurig werken
De aansturing is volledig elektronisch en heeft geen servobediening meer. Beide joysticks zijn voorzien van proportionele bediening, waardoor nauwkeurig gewerkt kan worden met aanbouwdelen. Er is gekozen voor automatische vetsmering af-fabriek. Achterop het ballast en aan de rechter zijkant zijn camera’s gemonteerd voor goed zicht op de omgeving en rondom de machine is gekozen voor treeplanken op de bovenwagen, zodat Willem gemakkelijk de GSP-ontvangers kan plaatsen. Voor het uitvoeren van bodemsaneringen is een BM-Air overdrukunit voorzien en werd de cabine daarop voorbereid, inclusief alarmering. Ook is gekozen voor een Eurosteel HCWG3 snelwissel met lasthaak. Hiermee mag 12,5 ton gehesen worden. Op de lepelsteel is nog een extra hijsoog gelast, waaraan 16 ton mag hangen. Zo kunnen zelfs zware putten worden geplaatst. Voor het opbergen van hijsmiddelen en andere gereedschappen is tussen de rupsen een extra gereedschapskist gemonteerd.
De R922-8 van Klomp is van alle moderne technieken voorzien. Ook qua design oogt de nieuwe Liebherr serie graafmachines zeer eigentijds. Het ontwerp is overzichtelijk en niet te hoog, waarbij het natuurlijk een uitdaging was om alle techniek een plek te geven. Liebherr is daarin goed geslaagd. Wat ook opvalt, is het lage geluidsniveau van de machine. De motor loopt zeer rustig. Voor grondwerkers is dat prettig en ook voor de omgeving, als in binnensteden gewerkt moet worden. Dat is steeds meer een factor om rekening mee te houden. Klomp is de eerste die in de Benelux een Liebherr R922-8 in gebruik heeft genomen. Voor vakblad BMB een goede reden om aandacht te schenken aan deze duurzame primeur.