BMB
  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
  • Over BMB
  • Snel gevonden
  • Beurzen
  • Aanbestedingskalender
  • Mijn keuze
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneer u

BMB

  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
TopartikelsTransport

Eerste Scania in Nederland met hybride laadkraan plus haakarm

11/10/2018
AW Groep in Lisse heeft de eerste Scania in Nederland in gebruik genomen die voorzien is van een elektrisch aangedreven PTO voor de zowel de autolaadkraan als het haakarmsysteem. AW kocht de P410 8×4*4 met hefbare en gestuurde naloopas met het oog op de steeds strenger wordende regelgeving voor het werken in binnensteden.

“Voor ons is het de eerste auto die we met deze schone installaties uitrusten,” vertelt groepsleider materieel & onderhoud Dennis Versluis over de truck. “En volgens mij ook de eerste Scania in Nederland die er mee gaat rijden. Wat wij er mee voor ogen hebben, is dat we veel stiller in binnensteden kunnen werken en tijdens het werken met de kraan op de haakarm emissievrij bezig zijn. Verder zien wij het als een investering in de toekomst. Want omdat wij acht tot tien jaar met een voertuig doen, wil je nieuwe auto’s zo toekomstbestendig mogelijk hebben.”

Het bijzondere aan het voertuig is dat zowel de Hyva 22 ton/meter kraan als de 26-tons haakarminstallatie worden aangedreven door een elektrisch/hydraulische PTO van Wierda Hybrids uit Joure. Daarbij wordt de aandrijving van de hydraulische pomp overgenomen door een elektromotor die gevoed wordt uit een 30 kWh Lithium-Ion po4 accupakket. Dat moet voldoende energie leveren om 3,5 uur continu te kunnen werken met de kraan en de haakarm en dat lijkt ruim voldoende voor de inzet over een dag.

Mocht dat onverhoopt een keer niet het geval zijn, dan kan de chauffeur nog steeds op de truckmotor verder draaien. ’s Avonds laadt hij het accupakket via de onboard lader in 8 uur weer op voor de volgende dag. De laadinstallatie is verder zo ingericht, dat de chauffeur niet kan starten zolang de laadkabel nog aan het stroomnet hangt. AW gaat het voertuig algemeen inzetten tussen de verschillende onderdelen van het bedrijf. “Wij zitten in de grond- weg- en waterbouw, in de groenvoorzieningen en in de grondstoffen. De auto kan dus de ene dag met groenafval en de volgende dag met zand of puin rijden.”

Eerste Scania P410 8×4*4 in Nederland met hybride laadkraan en laadbak.

De truck is uitgerust met P-dagcabine met een verhoogd dak vanwege de makkelijke instap en het uitstekende zicht rondom. Vanwege de naloopasser heeft de truck een grote wendbaarheid en dan is een goed overzicht extra belangrijk. De 410 pk SCR-only motor heeft ruim voldoende vermogen om de truck aan te drijven. “De afwezigheid van een EGR spreekt mij zeer aan,” aldus Versluis. “Wij rijden relatief veel korte afstanden en dan is het regenereren nog wel eens een dingetje.”
Hoewel men bij AW nog geen ervaring heeft met de 410 pk sterke Scania zescilinder verwacht men toch veel van het brandstofverbruik. “Om te beginnen hebben we veel minder PTO-uren. Maar het blok schijnt ook zuinig te zijn, dus we zullen zien. Brandstof is bij ons belangrijk. Wij monitoren dat al jaren zo nauwkeurig mogelijk. Dat is natuurlijk niet eenvoudig, omdat bij ons elke inzet anders is. Maar met behulp van GPS-Buddy kijken we wel naar stationair draaien, PTO-uren, uitrollen, gebruik van de cruisecontrol en dergelijke zaken. Dat kunnen we voor deze Scania straks ook zien via de uitdraaien die we van de dealer krijgen. Ik ben benieuwd of die overeenkomen.”

www.scania.com

Eerste Scania in Nederland met hybride laadkraan plus haakarm was last modified: October 11th, 2018 by Tino Lai
Tweet
AW GroepScania

Andere artikelen

Primeur: Volvo FMX 10×6 in de kleuren...

26/06/2018

Eerste FE Electric voor Renewi

20/03/2020

De nieuwe 1.000-tonner van Cometto.

25/03/2020

Iveco lanceert vol trots de nieuwe ‘zware’...

26/07/2019

Van Groningen koopt eerste nieuwe Scania’s, en...

14/11/2019

Historisch besluit verplichte kentekening bouwvoertuigen

30/01/2020

Scania-primeur voor Te Kloeze-Bruyl

20/02/2019

Feestnummer MAN TGS 50.500

26/03/2018

JdB is overtuigd en kiest voor drie...

25/11/2020

BIA levert eerste twee Komatsu dumpers met...

08/05/2020

Positiviteit voert boventoon op beursvloer Matexpo

04/10/2017

Truck Innovation Award voor MAN aFAS

26/11/2018

Doorzoek de website

Nieuwsbrief

Ahlman     Verhoeven

    JCB    

Laatste editie



Editie Oktober - November 2020

Meest gelezen artikels

  • Cat showt nieuwe generatie rupsgravers

    19/10/2017
  • Sarens toont met 5.000-tons SGC- 250 grootste ringkraan ter wereld

    21/11/2018
  • Vlasman investeert in 163-tons sloopgigant

    29/09/2017
  • Zwanenhalstrailer vermijdt kilometerheffing

    01/02/2016
  • Sarens neemt met SGC-140 een imposante ringkraan in gebruik

    11/01/2018

Thema’s

Tags

Ahlmann Atlas Bauma BIA BIA Group Bobcat Case Cat Caterpillar Collé Rental & Sales DAF De Bruycker-Kemp Demag Demarec Dieseko Group Doosan Engcon Hans van Driel Hitachi Hyundai Intermat JCB Kemp Groep Kobelco Komatsu Liebherr Matexpo Mecalac Merlo Pladdet Pon Equipment Scania Sennebogen SMT Spierings Tadano Takeuchi TKD Tobroco-Giant Van Der Spek Van der Spek Vianen Volvo volvo trucks Wacker Neuson Wynmalen & Hausmann

Maandelijkse artikels

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Footer Logo
  • Algemene voorwaarden
  • Colofon
  • Persmeldingen
  • Adverteren
  • Contact
  • Toestemming kiezen

@2017 - BMB


Back To Top