Maarten Schut en Derk van de Heuvel, die samen de directie vormen van Dematec Equipment BV uit Dodewaard, zijn vol lof over Sennebogen. Maarten vertelt: “Dit is al de vijfde Sennebogen die we hebben omgebouwd tot Rail Crane. Met de andere machines hebben we zulke goede ervaringen, dus logisch dat er weer gekozen is voor dit Duitse merk. De samenwerking met Sennebogen en Kuiken is heel open. We krijgen alle informatie en zelfs tekeningen van bijvoorbeeld de onderwagen voor FEM-doorberekeningen en om zwaartepunten te berekenen. Dat is echt fantastisch. De Hi-Rail Conversie is door ons zelf ontwikkeld. Een mooie uitvinding waar we best trots op zijn, maar je moet wel een partner vinden die ondersteunt. Gelukkig hebben we die gevonden in Kuiken en Sennebogen, die ons voorzien van goede support en input.”
Bij de aanschaf zijn Maarten en Derk samen met Rienk Nadema, sales manager van Kuiken, naar de fabriek in Straubing geweest om het traject door te nemen en bij het testen in Beekbergen stond Hilco Bruintjes, monteur van Kuiken, Dematec met raad en daad bij. De Sennebogen wordt ingezet op het spoor in Engeland. Daar is nog heel veel werk te verrichten en krijgt de 643M alle voorkomende hijswerkzaamheden voor de kiezen. Zoals loopbruggen over het spoor, palen voor bovenleidingen of het aanleggen van bovenliggers en elektriciteitsleidingen. Heel specialistisch en secuur werk. “Veiligheid is alles op het spoor. Je moet op het materieel kunnen vertrouwen. Als vereiste is er als back-up een noodmotor ingebouwd. Het mag niet gebeuren dat een machine niet op tijd van het spoor af kan. Gelukkig heeft de Sennebogen ons nog nooit in de steek gelaten.”
Toen bleek dat deze 40-tons hijskraan nog net binnen het spoorprofiel viel, was de keuze snel gemaakt. Een solide machine met uitstekende componenten. De 643M is uitgerust met een 4-delige telescoopgiek van 30 meter. “Omdat het technisch een ‘eenvoudige’ machine is en niets ontbreekt, kan elke machinist zonder problemen in de MaxCab-comfortcabine stappen”, meent Maarten. “Deze is kantelbaar voor beter zicht en een ergonomische werkhouding. Alle bedieningsfuncties zitten bovendien op de juiste plaats. De bovenwagen heeft een extra smeerautomaat voor de bonkelaar draaikrans. Het onderhoud is evenzeer eenvoudig. De 643M kan als spoorkraan nog altijd 17 ton hijsen en rijden op het spoor. Dit is absoluut uniek en er zijn dan ook meerdere klanten die zo’n Sennebogen met Dematec Hi-Rail conversie willen gaan aanschaffen.”