BMB
  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
  • Over BMB
  • Snel gevonden
  • Beurzen
  • Aanbestedingskalender
  • Mijn keuze
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneer u

BMB

  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
DumpersTopartikelsTransport

Ginaf breekt nu ook interna­tionaal door met zware mining dumpers.

29/09/2018
Eind 2011 moest Ginaf Trucks uit Veenendaal helaas het faillissement aanvragen. De Nederlandse fabrikant staat al jarenlang bekend om zijn innovaties, maatwerk en oplossingen op het gebied van bouwvoertuigen en het nuttig laadvermogen optimaal te benutten en te verhogen.

Ginaf X6 5450 van Donders met HydroAxle+ hydraulisch aangedreven vooras.

De truckproducent heeft meer dan 70 jaar ervaring en is specialist op dit gebied en heeft in de loop der jaren een uitstekende reputatie opgebouwd. In Nederland zijn vele Ginaf kippers verkocht aan transportbedrijven en aannemers. Nog steeds is er een grote markt voor specialistische bouwvoertuigen en zeker nu is er een vervangingsmarkt doordat ondernemingen moeten investeren in duurzaam materieel. Het zou eeuwig zonde zijn geweest als Ginaf met zo’n goede naamsbekendheid, kwaliteit en technische innovaties van het totaal zou verdwijnen. Gelukkig heeft Ginaf een doorstart gemaakt en is de fabrikant in 2012 overgenomen door de Chinese CHTC Holding (China High Tech Cooperation) en is de truckbouwer daarvan een 100% dochterbedrijf.

De 5-assige X6 5250 met Hyva kipper van Westdijk Transport. Onder: Ginaf Durable focust zich op 100% elektrisch aangedreven vrachtwagens met Mercedes als basis.

Men heeft nog steeds als belangrijkste doel het ontwikkelen, produceren en garanderen van innovatieve transportoplossingen voor de nichemarkt. Ginaf wil niet de grootste fabrikant van trucks en bouwvoertuigen zijn, maar wel wereldwijd de beste zijn op het gebied van specialistische voertuigen. Helaas is Nederland qua aantallen gewoon te klein en zijn de ontwikkelingskosten daardoor te hoog. Dit heeft mede geleid tot het faillissement. In de rest van Europa gelden andere regelgevingen en hanteert men in elk land een andere maximale wettelijke aslast en laadvermogen. Dat maakt het zeer lastig om nieuwe markten in andere landen aan te boren en zo de productie te verhogen, zodat het door hogere aantallen wel lonend zou worden. Wat eveneens meespeelt is dat de technologische ontwikkelingen zo snel gaan, dat men deze nauwelijks nog kan bijhouden. Ook op het gebied van de emissienormen en de Euro 6 motoren.

DAF als basis

De CHTC Holding wil Ginaf groot maken en er is zeker een toekomst weggelegd. De vraag naar maatwerkoplossingen op het gebied van bouwtrucks blijft onverminderd. Zeker nu de economie flink hersteld is en de bouw uit een diepe crisis is gekomen. CHTC is in China een zeer groot bedrijf en heeft daar eigen truck- en autofabrieken. Zelfs produceert men eigen elektrische auto’s en bestelbussen. Helaas heeft men bij Ginaf wel een aantal noodgedwongen keuzes moeten maken. Zo is men gestopt met het produceren van 10×8’s en 8×8’s met een eigen ontwikkeld en gebouwd chassis. Men maakt tegenwoordig bij bouwvoertuigen alleen nog gebruik van originele DAF voertuigen en past die aan. Deze tak van sport valt onder Ginaf Trucks. Zo blijft men assen bijplaatsen en trucks aanpassen voor bouwtransport door het toepassen van widespread tandemstellen, HPVS-hydraulische vering en hydraulisch aangedreven voorassen (Hydro Axle+).

Er zijn omstandigheden waarin achterwielaandrijving niet genoeg is om de vereiste prestaties te krijgen. Hierin biedt Ginaf met HydroAxle+ dé oplossing met additionele tractie op de vooras. Met een simpele druk op de knop is er extra trekkracht op de vooras beschikbaar. Een zeer waardevolle toepassing op wegen en hellingen van zand of grind. Maar ook het rijden op besneeuwde en gladde wegen wordt hiermee veiliger en eenvoudiger. De door een hydraulische pomp aangedreven vooras zorgt voor maximale tractie op de voorwielen en dat onafhankelijk van de achterwielen. Zelfs volledig hydraulisch rijden is een optie. HydroAxle+ is opgebouwd uit diverse componenten. Pomp, oliekoeler, reservoir en ventielenblok garanderen optimale prestaties en duurzaamheid. De opbouw heeft geen invloed op de chassishoogte en geeft ook geen beperking van de stuuruitslag. De talloze grote voordelen zijn: gelijke chassishoogte, maximale trekkracht vanuit stilstand, geen stuuruitslagbeperking, geringe gewichtstoename, aandrijving onafhankelijk van de achterwielen, brandstofbesparing (10%) en tijdelijk hoge trekkracht op de voorwielen.

De HD5395 TS is een uitstekend én goedkoper alternatief voor starre dumpers. Met de Ford cabine is de nieuwe Ginaf mijnbouwkipper een imposante verschijning.

Het laadgewicht staat op de zijkant van de truck vermeld om onder- of overbelading te voorkomen. De maximum capaciteit bedraagt maar liefst 70 ton.

Grote voorsprong

Om Ginaf een leidende positie te laten behouden en nieuwe, grotere afzetmarkten te kunnen aanboren richt men zich met Ginaf Durable op elektrische voertuigen. Nu men onder de CHTC holding valt, kan de fabrikant daarvan flink profiteren en heeft zo een grote voorsprong op het vlak van elektrisch vervoer. In China produceert men al jaren en met succes elektrische auto’s en bestelbussen. Zeker in Europa is daar veel markt voor. Te denken valt aan distributievervoer in binnensteden. Elektrische vrachtauto’s en bestelwagens hebben geen emissie en een zeer laag geluidsniveau. Ginaf Durable ontwikkelt, produceert en levert volledig elektrische trucks onder de naam DuraTruck. Deze vervullen de transportbehoeften voor het binnenstedelijk en regionaal vervoer. Van 7 tot 24 ton GVW en voor iedere toepassing, van bakwagen of bestelbus tot veegmachine. Met Durable E-Trucks heeft Ginaf inmiddels een flink marktaandeel. Voor de chauffeur en omgeving is het beslist even wennen. Die hoort nauwelijks geluid omdat een dieselmotor ontbreekt. Mensen schrikken wel als ineens een elektrische vrachtauto achter ze staat.

DuraTrucks hebben een actieradius variërend van 105 tot 300 km en de gemiddelde laadtijd bedraagt 2 tot 9 uur voor een volle accu. Wat opvalt is dat Ginaf gebruik maakt van Mercedes vrachtwagens als basis en geen DAF voertuigen toepast. Men had op dit vlak wel een samenwerking verwacht. DAF werkt echter zelfstandig aan elektrische voertuigen. De reden dat voor Mercedes is gekozen is dat de fabrikant alle medewerking verleent aan Ginaf voor het ontwikkelen en bouwen van elektrische trucks, omdat men daar zelf ook van hoopt te profiteren. Belangrijk is eveneens dat de fabrikant het CAN-bus systeem openstelt. Bij het ombouwen komt heel wat kijken. Zo komen de Mercedes modellen in Veenendaal aan als dieselvoertuig. Vervolgens worden ze helemaal gestript en dan met eigen componenten volledig tot Durable E-truck omgebouwd. De overgebleven componenten gaan weer terug. Voor Ginaf is de medewerking van de truckfabrikant zeer belangrijk. Men loopt toch tegen technische zaken aan waarmee goed rekening moet worden gehouden om later storingen te voorkomen. Zo signaleert het origineel CAN-bus systeem o.a. geen oliedruk meer, geen toerental, temperaturen en niveaus van vloeistoffen, etc.

De 15-liter Cummins diesel levert veel vermogen en maakt rijden op steile hellingen perfect mogelijk. Het achterste tridem asstel heeft dubbele banden.

Mijnbouwkippers

Een ander belangrijk segment waar Ginaf zich tegenwoordig nadrukkelijk op richt is de mijnbouw. Met de zware 5-assige Ginaf mijnbouwkippers heeft Ginaf Mining een groot internationaal succes. Zo heeft de overname door het Chinese CHTG beslist voordelen. Juist op dit vlak is nog veel terrein te winnen en liggen nieuwe kansen. Vooral omdat de speciaal ontwikkelde HD-serie volop voordelen biedt ten opzichte van starre dumptrucks. Zo leverde men afgelopen jaren meer dan 140 stuks 5-assige Ginaf HD 5380T aan China. Deze hebben een maximaal laadvermogen van 60 ton. De speciaal ontwikkelde nieuwe 5-assige HD 5395 TS miningtruck heeft maar liefst 70 ton capaciteit. Afgelopen TKD konden bezoekers deze gigantische kipper zelf in levenden lijve aanschouwen. Tijdens de Ginaf Experience Day op het terrein van Vink in Barneveld konden klanten en pers de HD 5395 TS zelf in de praktijk ervaren en meerijden. Uiteraard was BMB hierbij aanwezig. Zowel in de Benelux als internationaal is hiervoor markt. België kent nog vele groeves en in Nederland zal men dergelijke zware kippers vooral inzetten op gesloten industriële terreinen of grote bouwprojecten met een goede bodemgesteldheid. Of men moet met grote rijplaten werken. Martens en Van Oord uit Oosterhout investeerde enkele jaren terug flink in zware 5-assige Ginaf HD kippers voor hun projecten, om zo tegen lage kosten per ton efficiënt en duurzaam grote hoeveelheden grond te kunnen transporteren.

Het chassis van de nieuwe HD 5395 TS is zwaar en speciaal gebouwd. Men maakt daarbij gebruik van zware Finse Sisu assen met dubbele hydraulische cilinders en ophanging. Dit zorgt voor goede vering en meer comfort voor de chauffeur tijdens het rijden in groeves of slecht begaanbaar terrein. De achteras is heavy duty uitgevoerd en stuurt mee. Zo ontstaat een korte draaicirkel en goede wendbaarheid op krappe locaties. Het maximale laadvermogen van de HD 5395 TS ligt op 95 ton. De laadbak is gefabriceerd uit hoogwaardig staal. Wat opvalt is de positie van twee kipcilinders aan de zijkant en in het midden in plaats van slechts één aan de het einde en in het midden. Hierdoor wordt het chassis ontlast en zorgt voor een langere levensduur. De maximale snelheid leeg bedraagt 60 km/u. Volledig geladen mag de miningtruck 40 km/u rijden. Ginaf kiest voor een zware Cummins dieselmotor met 15 liter inhoud, die veel vermogen heeft en eenvoudig plus betrouwbaar is. Zo kan de technische dienst en van mijnbouwbedrijven zelf het onderhoud doen. Cummins motoren worden veel toegepast bij zware machines in de mijnbouw en daarmee is men vaak bekend. De onderdelenvoorziening is bovendien goed. Het maximale vermogen bedraagt 610 pk en wordt via een automatische ZF AS-Tronic versnellingsbak overgebracht op de wielen.

De volledig elektrische Ginaf bestelbus is snel in Nederland verkrijgbaar en wordt al in grote aantallen verkocht in China.

Hoogste prioriteit

Bij de ontwikkeling van de 5-assige Ginaf mijnbouw dumper is uitstekend rekening gehouden met het comfort voor de chauffeur en staat veiligheid hoog in het vaandel. Zeker bij mijnbouwbedrijven heeft dit de hoogste prioriteit en is er alles aan gelegen om ongelukken te voorkomen. Zo kan men vanaf maaiveldniveau veilig onderhoud plegen en dagelijkse inspecties uitvoeren. Voor het verversen van olie en andere vloeistoffen zijn alle aftap- en vulpunten gemakkelijk bereikbaar. Op de zijkant toont een display precies aan hoeveel men geladen heeft. In de mijnbouw wordt gewerkt volgens de 10% regel; men mag en wil niet meer dan dat percentage overbeladen zijn. Uiteraard moet ook niet te weinig lading geladen worden. De cabine is perfect beschermd tegen vallende lading. Dit komt doordat de kipbak uitsteekt en voor bescherming zorgt. Ginaf heeft opvallenderwijs gekozen voor de cabine van een Ford truck. De HD 5395 TS is absoluut een indrukwekkende verschijning. De Ginaf biedt daarbij grote voordelen. Zo ligt de aanschafprijs aanzienlijk lager dan bij een starre dumptruck. Niet onbelangrijk is ook het brandstofverbruik dat gemiddeld 40% lager ligt. Verder kan men goedkopere en kleinere banden toepassen. De prijzen van banden van starre dumptrucks zijn behoorlijk en slijten nogal snel. Dit ligt bij de 5-assige Ginaf zeker anders. Hierdoor is deze mijnbouwkipper prijstechnisch een zeer interessant alternatief met toch evenveel laadvermogen. Daarbij richt Ginaf Mining zich nadrukkelijk op de buitenlandse markt. Inmiddels lopen de eerste kippers in Duitsland en Brazilië en zijn vele internationale mijnbouwbedrijven geïnteresseerd.

 

 

Ginaf Trucks Nederland

Veenendaal

T +31 (0)318 55 74 44

www.ginaf.com

Ginaf breekt nu ook interna­tionaal door met zware mining dumpers. was last modified: September 6th, 2018 by naw@ebp.be
Tweet
Ginaf

Andere artikelen

Staad levert een Doosan af bij van...

14/02/2018

Volvo viert 10-jarig bestaan FMX met een...

18/05/2020

Speciale 5-asser voor Nederlandse markt

29/01/2017

De Gier koopt Mercedes Actros 8×4 SLT...

07/02/2020

Eerste FE Electric voor Renewi

20/03/2020

Cabines en assen toonaangevend in kwaliteit

01/04/2016

Truck Innovation Award voor MAN aFAS

26/11/2018

Volvo introduceert 10-tons vooras

18/11/2019

Historisch besluit verplichte kentekening bouwvoertuigen

30/01/2020

SPIE koopt eerste elektrische Mercedes-Benz Vito in...

20/11/2019

Uiterst complete MAN TGX 6×2 containerauto voor...

24/04/2020

Elektrische Volvo FE met haakarm

25/11/2019

Doorzoek de website

Nieuwsbrief

Ahlman     Verhoeven

    JCB    

Laatste editie



Editie Oktober - November 2020

Meest gelezen artikels

  • Cat showt nieuwe generatie rupsgravers

    19/10/2017
  • Sarens toont met 5.000-tons SGC- 250 grootste ringkraan ter wereld

    21/11/2018
  • Vlasman investeert in 163-tons sloopgigant

    29/09/2017
  • Zwanenhalstrailer vermijdt kilometerheffing

    01/02/2016
  • Sarens neemt met SGC-140 een imposante ringkraan in gebruik

    11/01/2018

Thema’s

Tags

Ahlmann Atlas Bauma BIA BIA Group Bobcat Case Cat Caterpillar Collé Rental & Sales DAF De Bruycker-Kemp Demag Demarec Dieseko Group Doosan Engcon Hans van Driel Hitachi Hyundai Intermat JCB Kemp Groep Kobelco Komatsu Liebherr Matexpo Mecalac Merlo Pladdet Pon Equipment Scania Sennebogen SMT Spierings Tadano Takeuchi TKD Tobroco-Giant Van Der Spek Van der Spek Vianen Volvo volvo trucks Wacker Neuson Wynmalen & Hausmann

Maandelijkse artikels

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Footer Logo
  • Algemene voorwaarden
  • Colofon
  • Persmeldingen
  • Adverteren
  • Contact
  • Toestemming kiezen

@2017 - BMB


Back To Top