BMB
  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
  • Over BMB
  • Snel gevonden
  • Beurzen
  • Aanbestedingskalender
  • Mijn keuze
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneer u

BMB

  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
RupshijskranenVerticaal transport

Goed begin

04/07/2017
De Boer & De Groot Civiele Werken neemt ’s werelds eerste 50-tons Sennebogen 1100E in gebruik.

Sennebogen heeft recent de lijn van rupskranen uitgebreid met een nieuwe hijskraan met een hijscapaciteit van 50 ton. Deze 1100E is het lichtste type uit de range van rupshijskranen, welke uit zes modellen bestaat.

De nieuwe 50-tonner is uitgerust met bijna 30 meter hoofdgiek.

Daarvan is de 300-tons 7700 de grootste. Naast een serie voor ‘gewoon’ hijswerk heeft de Zuid-Duitse fabrikant nog een speciale lijn van hydraulische rupshijskranen. Die zijn speciaal ontwikkeld voor het zware werk en geschikt voor funderingswerk of werkzaamheden waarbij de kraan dynamische belastingen krijgt te verwerken. Dit vraagt toch een ander type kraan. Zo hebben deze kranen o.a. motoren met meer vermogen, grotere hydraulische pompen voor meer debiet, een zwaarder chassis van de boven- en onderwagen en vrije val lieren. Er was vanuit de markt vraag naar een zeer compacte rupshijskraan met veel hijsvermogen en die uiteraard is uitgerust met een zuinige en schone Stage IV motor. Sennebogen heeft nu aan die vraag beantwoord. De Boer & De Groot Civiele Werken uit Harlingen kocht als eerste dit nieuwe model. Het is niet alleen wereldwijd de eerste 1100E, maar tevens de eerste Sennebogen die wordt uitgeleverd nu Van den Heuvel Cranes & Services BV actief is als de nieuwe importeur van Sennebogen hijskranen in Nederland. Voor België is dit Van Haut uit Kruibeke. De reacties vanuit de markt op dit nieuws zijn uiterst positief. Het programma van Sennebogen rupshijskranen past uitstekend bij zowel Van den Heuvel als Van Haut. Er is nu een overgangsfase, maar bestaande Sennebogen-gebruikers zullen daarvan nauwelijks iets merken. Gezamenlijk wordt ervoor gezorgd dat klanten kunnen blijven rekenen op snelle, hoogwaardige service. Met de inzet van geschoolde en ervaren monteurs en Commercieel Manager Rienk Nadema die passende (maatwerk) oplossingen kan bieden. “Met de Crane Line van Sennebogen is Van den Heuvel zo in staat om klanten een toegevoegde waarde te kunnen bieden”, aldus CEO Marc Timmerman.

Echt familiebedrijf

In Weesp wordt de Sennebogen 1100E vanaf het vorig jaar in gebruik genomen kraanschip Durk ingezet bij het plaatsen van remmingswerk bij de nieuwe Vechtbrug.

De Boer & De Groot is al meer dan 60 jaar actief in vele facetten op het gebied van waterbouw. Van oorsprong is het bedrijf opgericht als aannemersbedrijf De Boer in Workum. Daar heeft men nog steeds een vestiging, maar het hoofdkantoor staat in Harlingen. In 1997 trad De Groot toe tot de onderneming en in 2012 veranderde de bedrijfsnaam in De Boer & De Groot Civiele werken. De nieuwe koers van het bedrijf is zeer succesvol. Daarbij wordt jarenlange ervaring gecombineerd met een moderne bedrijfsvoering. Het is nog steeds een echt familiebedrijf met een informele sfeer. De waterbouwactiviteiten zijn zeer divers en omvatten o.a. bruggen, sluisdeuren, kades, remmingswerken en jachthavens. Men heeft zelf een constructiewerkplaats en houdt zich tevens bezig met advies, ontwerp en inspecties. Bij de uitvoering van projecten staat duurzaamheid centraal. Zo wordt er gekozen voor milieuvriendelijke materialen met een lange levensduur en lage onderhoudskosten. De Boer & De Groot heeft daarnaast geïnvesteerd in een zeer divers materieelpark, dat aan de meest recente eisen en regelgeving voldoet en periodiek wordt gekeurd. Men heeft zelfs eigen kraanschepen en vorig jaar is werkschip Durk toegevoegd aan de vloot en daar staat de nieuwe Sennebogen 1100E nu op. Het kraanschip Dynamo was te klein geworden, omdat ook de constructies in de waterbouw steeds groter en zwaarder zijn. Om projecten goed te kunnen uitvoeren en opdrachtgevers ook in de
toekomst van dienst te kunnen blijven, is besloten tot aanschaf van een kokkelschip. Dit is volledig aangepast en met 10 meter verlengd. Het dek is voorzien van houten schotten voor de Sennebogen. Tijdens ons bezoek is de 1100E in Weesp bezig met het plaatsen van remmingswerk bij de nieuw te bouwen Vechtbrug. Het betonwerk is nu deels klaar en vorig jaar zijn hier al diverse buispalen geheid met een lengte van 17,5 meter en 1.016 mm diameter. Voor funderingswerk staan een eigen ICE 14RF trilblok met een gewicht van ruim 4,5 ton en een eigen powerpack ter beschikking, evenals meerdere klemmen voor het heien of trekken van zowel damwand als ronde en vierkante palen.

Moderne techniek

Sennebogen kiest voor een betrouwbare Cummins 6-cilinder conform de Stage IV emissie-eisen. De dieselmotoren van het kraanschip zijn van hetzelfde merk, zodat dezelfde oliesoorten en koelvloeistof zijn te gebruiken.

Inmiddels staan de eerste 200 bedrijfsuren op de teller en machinist Eise Haringa is zeer te spreken over de nieuwe aanwinst. Toch is het in het begin even wennen. Hij draaide hiervoor op een Kobelco 7035 en de Sennebogen 1100E is gewoonweg een heel andere kraan met meer moderne techniek. Daar ontkomen fabrikanten niet aan. De bediening middels joysticks in plaats van ‘stokken’ is toch een stuk prettiger en ook nauwkeuriger. Daarvoor zorgt het SENCON besturingssysteem. Zeker wanneer men met twee lieren moet werken om bijvoorbeeld remmingswerken en (buis)palen te plaatsen. De maXcab cabine biedt daarbij veel meer comfort en ergonomie. Het voorraam kan geopend worden en de cabinedeur heeft een schuifraam. Er is ook goed nagedacht over de plaatsing van de ruitenwissers. De motoren ervan zijn aan zowel de onder- als bovenkant van de cabine geplaatst en zitten absoluut niet in het gezichtsveld.

Aan de rechterzijde van de kraan bevinden zich de dieseltank en die voor AdBlue.

De 50-tonner staat op afgeschuinde, 700 mm brede 3-kams rupspl aten. Dit biedt genoeg grip op de houten schotten en door de platen wat af te schuinen, maken de rupsen er geen ‘brandhout’ van. De Sennebogen zal de meeste tijd van zijn werkzame leven op het kraanschip doorbrengen. De kraan is echter zeer snel en eenvoudig te transporteren en op- of af te bouwen. Er zijn in de Benelux veel kraanverhuurders, aannemers en funderingsbedrijven die in de komende jaren hun relatief ‘oude’ hijskranen zullen vervangen door moderne en duurzame machines om met de tijd mee te blijven gaan. Dit nieuwe kraantype biedt veel potentie en hiermee heeft Sennebogen een goede zet gedaan. De keuze in dit segment is beperkt en wat er leverbaar is, heeft nog een Stage IIIB motor. Dit was voor De Boer & De Groot belangrijke reden om voor Sennebogen te kiezen. De 1100E voldoet aan de Stage IV uitstootnorm. Onder de motorkap huist een bewezen en betrouwbare Cummins QSB6.7-C173 met een vermogen van 129 kW/176 pk bij 1.850 t/min, die zorgt voor ‘Green Efficiency’. De 6-cilinder loopt zeer rustig en dat garandeert een laag verbruik en gunstige uitstoot van CO2 en NOx. Regenereren wordt automatisch in werking gezet. Om aan de strenge normen te voldoen wordt gebruik gemaakt van SCR-technologie (Selectieve Katalytische Reductie). De tank voor AdBlue heeft een inhoud van 30 liter en bevindt zich samen met de dieseltank van 450 liter aan de rechterzijde van de kraan. Beide zijn zeer goed toegankelijk en dat geldt tevens voor de motor, hydraulische pompen, ventielenblokken en centraal gegroepeerde smeerpunten, die allemaal aan de linkerzijde zijn ondergebracht. De grote kleppen met gasveren zorgen voor een uitstekende toegang tot de belangrijkste componenten. De machine is rondom voorzien van bordessen en dat zorgt voor veiligheid.

Compacte afmetingen

De Boer & De Groot is de allereerste klant die een 50-tons 1100E in gebruik heeft genomen, en is voor Van den Heuvel Cranes & Services bovendien de eerste geleverde Sennebogen kraan in Nederland.

Het lage geluidsniveau waarmee de 1100E zich onderscheidt is zeer prettig voor personen die in de nabijheid van de kraan werken. De machine kenmerkt zich verder door compacte afmetingen en een goede hijstabel. De onderwagen is hydraulisch in breedte verstelbaar. Ingeschoven meet deze slechts 3.000 mm en uitgeschoven is het onderstel 4.500 mm breed. De rupsen zijn 5.338 mm lang. De transporthoogte van de basismachine ligt op 3.324 mm, bij een transportlengte van 10.138 mm. In totaal weegt het basisdeel 48.400 kg. Dan heeft de kraan alleen zijn broekstuk erin. Er is daarnaast 18 ton ballast beschikbaar, die zelf afgezet en opgepakt kan worden. De Sennebogen heeft twee 12-tons hoofdlieren, die onderhoudsvrij zijn en voorzien van een lammellenrem in een oliebad. De kabeldiameter bedraagt 22 mm. De Boer & De Groot heeft gekozen voor de optionele 1,9-tons lier in het broekstuk. Deze wordt gebruikt om de hydrauliekslangen te tillen wanneer de kraan ingezet wordt met een trilblok. De Sennebogen heeft hiervoor speciaal een funderingstabel volgens de nieuwste EN 16228 norm, naast de EN 13000 norm voor het hijswerk. Bij inzet als funderingsmachine komen er andere krachten op de giek en daarom is hiervoor een aparte tabel berekend. Er is gekozen voor maximaal 29,9 meter gieklengte, bestaande uit het broekstuk, drie giekdelen van respectievelijk 2,8, 5,6 en 11,2 meter lang en een kopstuk met SH rollenkop van 5,9 meter. Dit is voor het werk van De Boer & De Groot meer dan genoeg. Maximaal bedraagt de lengte van hoofdgiek immers 52,3 meter. Optioneel kan de hoofdgiek nog worden voorzien van een vaste jib met een lengte van maximaal 18 meter.

Geert-Yke Rusticus

 

Informatie:

Van den Heuvel Cranes & Services
Werkendam
T +31 (0)183 50 26 55
www.vdheuvelwerkendam.nl

Van Haut N.V.
Kruibeke (B)
T +32 (0)3 253 24 26
www.vanhaut.be

De Boer & De Groot Civiele Werken
Harlingen
T +31 (0)517 43 05 42
www.deboerendegroot.nl

Goed begin was last modified: August 21st, 2017 by Tino Lai
Tweet
De Boer & De Groot Civiele WerkenSennebogenVan den Heuvel Cranes & ServicesVan Haut N.V.

Andere artikelen

Dubbele wereldprimeur bij Manitou

05/09/2017

Nieuw type Merlo R50.30SPlus voor verreiker verhuur...

20/05/2020

Positiviteit voert boventoon op beursvloer Matexpo

04/10/2017

Collé voegt Hy-Brid toe aan assortiment

02/12/2016

Bultena Verhuur heeft primeur met allereerste Sennebogen...

14/05/2019

Primeur voor Haegens

04/12/2017

Kraanverhuurders slaan handen ineen

05/09/2017

Wido Kraanverhuur investeert in 30 meter roterende...

29/08/2018

Gebri heeft primeur met 130-tons Sennebogen 6133E...

20/04/2020

Kranendivisie Demag Cranes is door Tadano gekocht...

06/03/2019

Allereerste bijzondere Tadano ATF 60G-3 voor Van...

16/05/2019

Grote order van Sarens en Mammoet bij...

21/02/2018

Doorzoek de website

Nieuwsbrief

Ahlman     Verhoeven

    JCB    

Laatste editie



Editie Oktober - November 2020

Twitter Feed

Tweets by VakbladBMB

Meest gelezen artikels

  • Cat showt nieuwe generatie rupsgravers

    19/10/2017
  • Sarens toont met 5.000-tons SGC- 250 grootste ringkraan ter wereld

    21/11/2018
  • Vlasman investeert in 163-tons sloopgigant

    29/09/2017
  • Zwanenhalstrailer vermijdt kilometerheffing

    01/02/2016
  • Sarens neemt met SGC-140 een imposante ringkraan in gebruik

    11/01/2018

Thema’s

Tags

Ahlmann Atlas Bauma BIA BIA Group Bobcat Case Cat Caterpillar Collé Rental & Sales DAF De Bruycker-Kemp Demag Demarec Dieseko Group Doosan Engcon Hans van Driel Hitachi Hyundai Intermat JCB Kemp Groep Kobelco Komatsu Liebherr Matexpo Mecalac Merlo Pladdet Pon Equipment Scania Sennebogen SMT Spierings Tadano Takeuchi TKD Tobroco-Giant Van Der Spek Van der Spek Vianen Volvo volvo trucks Wacker Neuson Wynmalen & Hausmann

Maandelijkse artikels

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Footer Logo
  • Algemene voorwaarden
  • Colofon
  • Persmeldingen
  • Adverteren
  • Contact

@2017 - BMB


Back To Top
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies om uw ervaring beter te maken. | En utilisant notre site, vous acceptez que nous appliquions des cookies afin de vous offrir une expérience optimale.OkPrivacy policy