BMB
  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
  • Over BMB
  • Snel gevonden
  • Beurzen
  • Aanbestedingskalender
  • Mijn keuze
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneer u

BMB

  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
Transport

Goudmijn

01/12/2016
Volvo Trucks test gedurende anderhalf drie volledig zelfrijdende FMX mijnbouwvoertuigen in ondergrondse mijn in Noord-Zweden.
Ontwikkeling raakt in stroomversnelling.

Alle grote truckfabrikanten experimenteren momenteel volop met zelfrijdende trucks. Daarbij wordt logischerwijs ingezet op langeafstandsvervoer. Volvo is het enige merk dat ook op het vlak van bouwvoertuigen serieus werk maakt van autonoom vervoer. De Zweedse producent heeft dit jaar een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van een zelfrijdende FMX. Gedurende anderhalf jaar worden meerdere exemplaren van deze autonome vrachtwagen uitvoerig getest tijdens reguliere inzet in de Boliden mijn in het Noord-Zweedse Kristineberg. Het doel is om te ondervinden hoe de geavanceerde technologie kan bijdragen aan veiliger en productiever transport in zware omstandigheden en op moeilijk bereikbare plaatsen. De eerste resultaten zijn zonder meer veelbelovend. Zeg maar gerust indrukwekkend, zoals ook te zien is in een promotiefilm op het YouTube-kanaal van Volvo Trucks.

De eerste zelfrijdende FMX is in basis een in-serie geproduceerd voertuig, maar dan met extra sensoren. Ook het interieur blijkt op-en-top Volvo.

“Door onze samenwerking met Boliden bereikt de ontwikkeling van autonome voertuigen een nieuwe, veelbelovende fase. Dit is de eerste keer dat zelfrijdende trucks worden getest in reguliere inzet onder de grond. De resultaten zullen zeker waardevolle input opleveren in onze missie om technische vooruitgang te vertalen naar praktische klantvoordelen”, aldus president Claes Nilsson van Volvo Trucks. De Zweedse truckbouwer introduceerde eerder dit jaar in besloten kring de zelfrijdende Volvo FMX. Het onderzoek- en ontwikkelingsproject waar deze truck deel van uit maakt laat zien dat zelfrijdende trucks een wezenlijk aandeel hebben in het vergroten van de transportefficiency en productiviteit. In het bijzonder in mijnen, havens en op andere moeilijk bereikbare of zeer gecontroleerde plaatsen met veel herhaalde transportbewegingen.

 

Serieproductie

Gaandeweg de testperiode van anderhalf jaar wordt het aantal autonome FMX’en in de Noord-Zweedse mijn verhoogd van één naar drie.

Om te testen hoe de technologie functioneert in echte situaties, rijdt de autonome Volvo FMX sinds dit najaar in de Boliden mijn. Gedurende het jaar wordt het aantal testvoertuigen verhoogd naar drie. De unieke miningtruck betreft overigens ‘gewoon’ een in-serie geproduceerde FMX, maar dan uitgerust met nieuwe functionaliteiten. Uiteraard bevat het voertuig een uitgebreid systeem met sensoren. Deze registeren eerst de geometrie van de mijn en leggen vast welke route de truck rijdt. Vervolgens wordt de opgeslagen informatie gebruikt om de juiste stuurbewegingen, versnellingen en snelheid te regelen. Op iedere volgende rit scannen de sensoren continu de omgeving rondom de truck en optimaliseren zowel de route als de uitvoering.

De technologie in de zelfrijdende trucks maakt het mogelijk om de logistiek in de mijn nog verder te optimaliseren. De trucks kunnen non-stop rijden en dankzij de exacte routeplanning en constante snelheid is er geen sprake van opstoppingen en kunnen laad- en lostijden worden ingekort. Na gecontroleerde explosies in de mijn moeten chauffeurs normaliter wachten totdat de mijngang is geventileerd. Met zelfrijdende trucks zijn er geen beperkingen. Dit betekent dat een truck efficiënter kan worden ingezet en meer transportopdrachten kan uitvoeren per shift. Bovendien komt een zo vloeiend mogelijke transportbeweging het brandstofverbruik en de slijtage ten goede.

 

Topprioriteit

Een autonoom rijdende truck moet minstens net zo veilig zijn als een door chauffeurs gereden voertuig. Zodra er een obstakel verschijnt bij de truck, dan stopt het voertuig automatisch en wordt het management centrum gewaarschuwd. Van de zes sensoren in het systeem zijn er altijd twee die telkens hetzelfde gebied rondom de truck monitoren. Indien er zich een defect voordoet met de truck kan dit op afstand worden opgelost door het management centrum. De testen met zelfrijdende voertuigen maken onderdeel uit van een groot ontwikkelings- en onderzoeksproject waarin Volvo onderzoekt hoe voertuigen autonomer kunnen worden. Verschillende systemen die zich nu al in de huidige Volvo-trucks bevinden, zoals Adaptive Cruise Control (ACC), hebben datzelfde doel voor ogen. Dankzij de snelle technologische vooruitgang komen er versneld oplossingen op de markt om de chauffeur beter bij te staan. Zelfrijdende trucks kunnen geleidelijk een belangrijk onderdeel gaan uitmaken in de mijnbouw, maar voor het transport op openbare wegen blijft volgens Volvo’s verwachting voorlopig de chauffeur de hoofdrol spelen.

 

Informatie:
Volvo Trucks Nederland
Beesd
T +31 (0)345 68 85 00
www.volvotrucks.nl

 

Volvo Trucks Belgium
Brussel (B)
T +32 (0)2 482 51 11
www.volvotrucks.be

Goudmijn was last modified: May 22nd, 2017 by Tino Lai
Tweet

Andere artikelen

Nieuwe DAF WSG van Veldhuizen

25/02/2019

Volvo Trucks kan voortaan een Volvo FMX...

26/01/2018

Sinke investeert in tiental nieuwe Volvo bouwtrucks

21/02/2018

BTP Expo breidt uit met twee demodagen

05/01/2016

Zandkippers te huur via Veldhuizen

31/05/2019

Volvo Trucks lanceert compleet nieuwe generatie van...

05/03/2020

Knickar, de nieuwe aanhanger bij Veldhuizen

01/10/2018

Vlastuin Group neemt kippermerk Bulthuis over van...

18/04/2018

Nooteboom showt 9-assige Euro-PX dieplader op stand

20/03/2019

Liebherr toont internationale vakpers divers groot materieelnieuws

07/02/2018

Veldhuizen voorziet Mercedes Arocs van 15 m³...

07/07/2020

Duurzame MAN betonmixer voor Betoncentrale Twenthe

14/11/2019

Doorzoek de website

Nieuwsbrief

Ahlman     Verhoeven

    JCB    

Laatste editie



Editie Oktober - November 2020

Meest gelezen artikels

  • Cat showt nieuwe generatie rupsgravers

    19/10/2017
  • Sarens toont met 5.000-tons SGC- 250 grootste ringkraan ter wereld

    21/11/2018
  • Vlasman investeert in 163-tons sloopgigant

    29/09/2017
  • Zwanenhalstrailer vermijdt kilometerheffing

    01/02/2016
  • Sarens neemt met SGC-140 een imposante ringkraan in gebruik

    11/01/2018

Thema’s

Tags

Ahlmann Atlas Bauma BIA BIA Group Bobcat Case Cat Caterpillar Collé Rental & Sales DAF De Bruycker-Kemp Demag Demarec Dieseko Group Doosan Engcon Hans van Driel Hitachi Hyundai Intermat JCB Kemp Groep Kobelco Komatsu Liebherr Matexpo Mecalac Merlo Pladdet Pon Equipment Scania Sennebogen SMT Spierings Tadano Takeuchi TKD Tobroco-Giant Van Der Spek Van der Spek Vianen Volvo volvo trucks Wacker Neuson Wynmalen & Hausmann

Maandelijkse artikels

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Footer Logo
  • Algemene voorwaarden
  • Colofon
  • Persmeldingen
  • Adverteren
  • Contact
  • Toestemming kiezen

@2017 - BMB


Back To Top