Na aangevoerd te zijn op diverse diepladers is door de technische dienst van Van der Spek Vianen de grootste overslagmachine uit het leveringsprogramma van Fuchs opgebouwd bij Riwald in Almelo. De nieuwe Fuchs gaat qua gewicht ruim over de 87 ton heen en is voorzien van een giekconfiguratie met een bereik van 25,2 meter. De giek van 13,3 meter en 11,8 meter lange lepelsteel zorgen voor het bereik dat door Fuchs altijd wordt aangegeven van hart draaikrans tot aan pen lepelsteel. Inclusief grijper komt het bereik dan ook op meer dan 27,7 meter. De leidingen over de giek en lepelsteel zijn in staal uitgevoerd, zodat de benodigde oliestromen met zo min mogelijke weerstand en de grootste efficiëntie kunnen worden aangevoerd naar de cilinders en grijper.Om naast het grote bereik ook in de hoogte het maximale te kunnen presteren heeft Riwald ervoor gekozen om de machine te voorzien van een 2 meter hoge pyloon. Uiteraard heeft de machinist hierdoor een nog beter zicht in de schaar en tijdens het beladen van schepen, vrachtwagens of containers. De zichthoogte bedraagt nu 8,4 meter, waarbij de machinist ook de keuze heeft om de cabine nog eens 2,2 meter naar voren te verplaatsen. De MHL390F wordt aangedreven door een zuinige 12-liter Deutz zescilinder met een vermogen van 300 kW. De motor voldoet dankzij van een SCR-katalysator, AdBlue en passieve regeneratie aan de nieuwste emissie-eisen. Aan de krachtbron is een Bosch Rexroth hydraulieksysteem gekoppeld, met naast de hoofdpomp met een opbrengst van 640 l/min ook een separate zwenkpomp van nog eens 200 l/min. Door dit systeem is de machine zeer snel en is er geen vertraging in de giekbewegingen als er tegelijkertijd gezwenkt wordt.

Lange levensduur
Uiteraard is ook bij deze Fuchs de draaikrans uitgevoerd met dubbele rijen om de krachtverdeling optimaal te hebben en zo een lange levensduur te garanderen. De standard compleet gescheiden en separaat opgestelde koelers dragen er zorg voor dat de machine optimale koeling krijgt. Door deze opstelling zijn de radiateuren ook in stoffige omstandigheden zeer goed te reinigen. Door een optimale koeling hoeft er tijdens het draaien met de machine weinig gebruik gemaakt te worden van de koelventilatoren, waardoor naast een zeer laag geluidniveau ook het brandstofverbruik uiterst laag is. Bij Riwald zijn de koelers voorzien van een omkeerfunctie. Voor het dagelijks uit te voeren onderhoud aan de machine is voorzien in een ruim bemeten loopbordes naast de motorruimte, dat goed en veilig toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue-tank gevuld worden zonder bovenop de machine te hoeven klimmen. Veiligheid staat in ieder Fuchs-ontwerp immers voorop. De Fuchs is uiteraard ook geleverd met de nieuwe Fox cabine. Het slanke, nieuwe cabineontwerp bevat meer glas om de zichtbaarheid naar buiten te vergroten, het vernieuwde interieur zorgt voor meer ruimte en comfort voor de machinist. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt. Standaard is de Fuchs MHL390F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant, zodat er geen onveilige situaties hoeven te ontstaan en de machinist altijd kan zien wat er achter en naast hem gebeurt. Voor goed zicht in de vroege en late uren is de overslagkraan uitgerust met LED-verlichting op zowel de cabine als giek en lepelsteel.

100% recycling
Riwald Recycling is een van de grotere spelers op het gebied van metaalrecycling in Nederland, waarbij wordt gestreefd naar 100% recycling. Daarom investeert Riwald in de toekomst door de inzet van een onder andere een unieke hightech granulator in combinatie met een daaraan gekoppelde afvalscheidingsinstallatie. Hierdoor kan praktisch al het vuil dat vrijkomt worden opgewaardeerd voor hergebruik. Dit maakt Riwald Recycling één van de meest innovatieve recyclingbedrijven binnen Europa. Riwald Recycling denkt aan de toekomst en toont daarbij aan dat metaalrecycling ook anders kan; duurzamer, schoner én professioneler.