JCB viert dit jaar dat het bedrijf 50 jaar geleden haar eerste laadschop op de markt bracht. De Britse constructeur stapte in de markt van wielladers na de overname van Chaseside Engineering. Na de verhuis van de productielijn naar JCB hoofdkantoor in Rocester (Staffordshire) rolden daar begin 1969 de eerste exemplaren van de band. In het eerste jaar werden 298 wielladers geproduceerd, vooral voor Britse klanten. In 1971 kwamen de 413 en de 418 op de markt, de eerste shovels die JCB volledig zelf had ontworpen. Twee jaar later volgen twee zwaardere modellen, de 423 en 428. In de tussentijd werden met de 110, 112 en 114 tevens enkele laders op rupsbanden geïntroduceerd. In latere jaren volgden specifieke modellen voor in de landbouw en voor defensie.

JCB 413.
Met de 406 trad de fabrikant tevens toe tot het compacte wielladersegment. Dit type had de cabine voor het eerst op het achterframe gemonteerd in plaats van op het voorste frame. Al vrij snel, in 1989, zag ook de 408 het levenslicht en halverwege de jaren ’90 bracht JCB met de 409TM haar eerst telelader met uitschuifbare giek op de markt. Tim Burnhope, hoofd Innovatie & Groei bij JCB: “In de afgelopen 50 jaar is de range wielladers uitgegroeid tot een belangrijk deel van ons productportfolio. De lancering van de ruime CommandPlus cabine in 2014 was een sleutelmoment in de geschiedenis van deze machine en heeft het comfort van de machinist echt in het hart van het ontwerp gezet.”
Vandaag de dag produceert JCB duizenden wielladers per jaar in fabrieken in Groot-Brittannië, India, Brazilië en China. Dit jaar viert JCB tevens de twintigste verjaardag van de wielladerfabriek in Cheadle, ook in Staffordshire. De totale modellijn omvat 25 shovels van de ultracompacte 403 tot de in 2012 geïntroduceerde 24-tons 467.