BMB
  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
  • Over BMB
  • Snel gevonden
  • Beurzen
  • Aanbestedingskalender
  • Mijn keuze
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneer u

BMB

  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
BrekersSloop & Recycling

Keestrack Destroyer 1113 bij Kim Vind

01/04/2016
Sinds de zomer van 2015 wordt bij de Deense firma Kim Vind een nieuwe Keestrack Destroyer 1113 ingezet voor een waaier van recyclingtoepassingen. Als middelste uitvoering van de percussiebrekers op rupsen van Keestrack overtuigt deze 49-tons machine met nazeef vanwege diens mobiliteit, productdiversiteit en bedrijfsefficiëntie.

De in 2001 opgerichte onderneming is langs de Deense westkust uitgegroeid tot een toonaangevende dienstverlener op het vlak van grond- en civieltechnische werken, met in totaal 17 medewerkers en een moderne vloot van bijna 30 grondverzet- en wegenbouwmachines. Sinds 2008 behoort ook recycling van bouwafval en uitgegraven grond tot het dienstenaanbod, zowel als onderdeel van eigen bouw- of afbraakprojecten als in onderaanneming. Volgens Kim Vind zijn die werkzaamheden goed voor zo’n 20% van de activiteiten. Tot nu toe gebruikte het bedrijf een mobiele kaakbreker van 30 ton en sinds vorig jaar ook een Keestrack Combo dubbeldeks zeef, geleverd en onderhouden door de Deense verdeler TNS Imex.

Beproefde samenwerking: Grete en Kim Vind samen met Thomas Sørensen (r) van de Deense Keestrack verdeler TNS Imex.

In het kader van deze vruchtbare samenwerking – TNS levert ook drainagemachines plus toebehoren aan Kim Vind en staat tevens in voor onafhankelijke service- en onderhoudswerkzaamheden aan verbrijzel- en zeefinstallaties – stond de importeur van Keestrack ook op de shortlist van mogelijke leveranciers om de kaakbreker te vervangen. “Door de operationele en technische eisen van Kim Vind viel de keuze al snel op de percussiebrekertechnologie van Keestrack”, verklaart Thomas Sørense, zaakvoerder van TNS. “In eerste instantie was de klant wel verrast door die keuze. Performante percussiebrekers zijn immers niet erg gangbaar in Denemarken, dit vanwege de frequente verplaatsingen. Kleinere systemen voor recycling op locatie bieden wel de gewenste flexibiliteit, maar niet de vereiste verwerkingscapaciteit van meer dan 200 ton per uur.“ Met de nieuwe Destroyer-generatie van Keestrack wist TNS het aanvankelijke voorbehoud van Kim Vind met betrekking tot het hogere transportgewicht en de complexere bediening te overwinnen en koos de firma voor een van de eerste productiemodellen van de Destroyer 1113.

Uiterst stabiel

Centrale Relytec-sturing met afstandsbediening vergroot het gebruiksgemak. Verder voorziet Keestrack standaard in een geïntegreerde, hydraulisch aangedreven hulpgenerator en compressor.

Na de opdrachtbevestiging is de breker, zoals alle Keestrack machines, volledig op maat volgens specifieke klanteneisen en op basis van een brede waaier van opties gebouwd. Met monteerbare nazeef en retourband weegt de Destroyer 1113 in totaal 49 ton en zónder circa 46 ton. Dankzij relatief compacte transportafmetingen (L x B x H: 16,26/3/3,35 m) zijn verplaatsingen naar andere locaties snel en eenvoudig uit te voeren. Voor het vervoer van de machine maakt Kim Vind gebruik van een dieplader, echter biedt Keestrack als optie ook een Dolly-versie voor sleeptransport aan. De keuze voor de Destroyer 1113 is mede ingegeven door de korte voorbereidingstijd en de mobiliteit in ruw terrein. Dankzij het lange rupsonderstel (4,1 m) en de uitgekiende statische gewichtsverdeling van het chassis toont deze Keestrack zich ook zonder ondersteuning uiterst stabiel en productief, zelfs wanneer de drie transportbanden gelijktijdig volledig belast zijn. Uit de voedingsbunker van 5 m wordt het te breken materiaal via een trilvoeder met regelbare snelheid naar een actieve dubbeldeks voorzeef gevoerd om de fijne fractie af te scheiden. Deze wordt via de ‘bypass’ langs de breker naar de zijtransportband afgevoerd. Hierdoor wordt slijtage tot een minimum beperkt en de prestaties van de percussiebreker met een toevoeropening van 1050 x 800 mm geoptimaliseerd.

De robuuste constructie van de 1.000 mm brede rotor met vier slaglijsten (Ø: 1.260 mm en 5,1 ton gewicht) en het grote volume van de breekkamer verzekeren een hoge productiesnelheid en langere levenscyclus van slijtgevoelige componenten. Het aggregaat met directe aandrijving (rotorsnelheid: 518-609 t/min.) overtuigt door een bijzonder stille werking. Een trilgoot onder de breker voert de fractie behoedzaam naar de hoofdtransportband (7.500 x 1.100 mm), waar de met een afstandsbediening hydraulisch verstelbare koprolmagneet alle metalen verwijdert. De optionele nazeef in 1-deks uitvoering (zeefoppervlak: 3.300 x 1.500 mm) produceert twee fracties via verwisselbare zeven. De uitklapbare retourband voert de grove fractie terug naar de voedingsbunker of stapelt deze als extra eindfractie. De optionele dubbeldeks zeef en middenfractieband voor een extra korrelgrootte bieden desgewenst een nog grotere meerwaarde.

Probleemloze werking

Het hart van de installatie wordt gevormd door de percussiebreker van het type 1113 met directe aandrijving. Dankzij efficiënte voorzeving wordt een hoge productkwaliteit verzekerd.

De volledige installatie draait op basis van het SPS-gestuurde Relytec-systeem van Keestrack, dat uitblinkt in monitoring van tal van functies, duidelijke displayinformatie en een optionele afstandsbediening. Dit zorgt voor een hoog bedieningscomfort en een probleemloze werking. Wat heet: in de eerste vijf maanden draaide de breker al ruim 500 bedrijfs-uren en realiseerde hierbij een betrouwbare productiecapaciteit van 200 tot 260 ton per uur (toevoer: 0/700, eindfractie: 0/25, 0/40). In hardsteen (graniet, kiezelhoudende kalksteen) is circa 230 ton per uur gedocumenteerd (korrelgrootte: 0/40). Het verbruik bedraagt gemiddeld 50 l/uur. De Destroyer 1113 stelt ook nieuwe normen op het vlak van onderhoudsgemak, met stalen hydrauliekleidingen en een unieke optilfunctie van het hoofdchassis voor vrije toegang tot het brekerhuis en de afvoerband. Maar ook de eenvoudige (de)montage van de nazeef of de optionele 4-assige dolly. Als aandrijving koos Kim Vind voor de dieselhydraulische versie ECO-FS met een Cummins dieselmotor van 298 kW/405 pk en load-sensing hydrauliek, waardoor tot 25% brandstofbesparing kan worden gerealiseerd. Net als vele andere Keestrack modellen is ook deze percussiebreker verkrijgbaar in de dieselelektrische uitvoeringen ECO-EP en ECO-EP+, om het verbruik – en daarmee ook de uitstoot – te verlagen met 33 respectievelijk 70%.

“Door de overstap naar een Keestrack percussiebreker met nazeef konden we ons klantenbestand aanzienlijk uitbreiden”, weet Kim Vind. “We kunnen nu een breder aanbod van basismaterialen verwerken en leveren een hogere kwaliteit eindfracies, of het nu betonpuin, asfalt, natuursteen of zelfs ongespecificeerd bouwafval betreft. Dankzij de nazeef is het vaak mogelijk effectief een machine uit te sparen, waardoor ook kleine hoeveelheden restmateriaal rendabel verwerkt kunnen worden. De nieuwe Destroyer betekent voor ons een welkome bonus voor de recyclingactiviteiten, met name dankzij de veelzijdige inzetbaarheid. We overwegen op dit moment zelfs om de kaakbreker weer regelmatig in te zetten, hoewel die eigenlijk als reservemachine is bedoeld.”

Keestrack Destroyer 1113 bij Kim Vind was last modified: April 21st, 2017 by Tino Lai
Tweet
Keestrack Destroyer 1113Kim Vind

Andere artikelen

Rotar levert twee grote grijpers met CW55...

29/08/2018

Tramac Benelux, reeds 50 jaar gespecialiseerd in...

19/06/2018

Laarakkers sloopt duurzaam en krachtig met nieuwe...

05/02/2018

Op elektrische toer met de compleet elektrisch...

22/04/2019

Pon levert met CAT P374F UHD hoogsloper...

10/04/2019

Bauma 2016: Eén- of meerdaagse vliegreis naar...

15/01/2016

Positiviteit voert boventoon op beursvloer Matexpo

04/10/2017

Perfecte machines voor perfecte werf

01/02/2016

C. Kruse kiest voor topkwaliteit met grijper...

26/03/2020

Innovatieve cilindertechniek maakt Rotar betonscharen krachtig en...

11/03/2020

Japanse sloopkracht

09/10/2018

BTP Expo breidt uit met twee demodagen

05/01/2016

Doorzoek de website

Nieuwsbrief

Ahlman     Verhoeven

    JCB    

Laatste editie



Editie Oktober - November 2020

Twitter Feed

Tweets by VakbladBMB

Meest gelezen artikels

  • Cat showt nieuwe generatie rupsgravers

    19/10/2017
  • Sarens toont met 5.000-tons SGC- 250 grootste ringkraan ter wereld

    21/11/2018
  • Vlasman investeert in 163-tons sloopgigant

    29/09/2017
  • Zwanenhalstrailer vermijdt kilometerheffing

    01/02/2016
  • Sarens neemt met SGC-140 een imposante ringkraan in gebruik

    11/01/2018

Thema’s

Tags

Ahlmann Atlas Bauma BIA BIA Group Bobcat Case Cat Caterpillar Collé Rental & Sales DAF De Bruycker-Kemp Demag Demarec Dieseko Group Doosan Engcon Hans van Driel Hitachi Hyundai Intermat JCB Kemp Groep Kobelco Komatsu Liebherr Matexpo Mecalac Merlo Pladdet Pon Equipment Scania Sennebogen SMT Spierings Tadano Takeuchi TKD Tobroco-Giant Van Der Spek Van der Spek Vianen Volvo volvo trucks Wacker Neuson Wynmalen & Hausmann

Maandelijkse artikels

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Footer Logo
  • Algemene voorwaarden
  • Colofon
  • Persmeldingen
  • Adverteren
  • Contact

@2017 - BMB


Back To Top
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies om uw ervaring beter te maken. | En utilisant notre site, vous acceptez que nous appliquions des cookies afin de vous offrir une expérience optimale.OkPrivacy policy