Kijlstra, een landelijke leverancier van betonmortel, heeft op 1 september (“Duurzame Dinsdag”) in Amsterdam de eerste geheel elektrische betonmixer ter wereld gepresenteerd. De mixer zelf en de vrachtauto waarmee deze wordt vervoerd zijn geluidsstil en volledig vrij van uitstoot van CO2 dan wel stikstof. De officiële onthulling vond plaats voor het Stadhuis aan de Amstel, onder het toeziend oog van Marieke van Doorninck, wethouder van Ruimtelijke Ordening en Duurzaamheid in Amsterdam, en Koen Overtoom, CEO Port of Amsterdam.
Kijlstra Betonmortel heeft samen met Bontrup Mortel Circulair een betonmortelcentrale in de Amsterdamse haven. Samen leveren ze met dit initiatief een bijdrage aan zowel het gemeentelijke als het havenbeleid, dat steeds meer inzet op duurzaamheid. De vermindering van stikstof, een ander positief effect van de elektrische aandrijving, is daarnaast gunstig voor de woningbouwambities van de hoofdstad. De stikstofproblemen hebben maar al te vaak een vertragende werking op bouwprojecten.
Hoge eisen
Wethouder Van Doorninck is dan ook blij met de elektrische betonmixer: “In Amsterdam stellen we hoge duurzaamheidseisen aan nieuwe woningen die worden gebouwd. Maar het is minstens zo belangrijk dat het bouwen van deze woningen ook op een zo’n duurzaam mogelijke manier gebeurt. Dat is niet alleen prettig voor de omgeving, omdat het gepaard gaat met minder lawaai, maar helpt ons ook bij de stikstofproblematiek. Door onze stikstofuitstoot tijdens de bouw omlaag te brengen kunnen projecten op een verantwoorde manier doorgaan, zonder dat de kwaliteit van de natuur daarbij in het geding komt.”
Technisch directeur René Kors van Kijlstra wijst erop dat één elektrische mixer nog maar het begin is. “Er zijn zo’n 150 betoncentrales in Nederland. Vanuit elke fabriek vertrekken dagelijks vrachtwagens en betonmixers. Als elektriciteit of waterstof in onze sector de norm wordt, creëren we een gigantisch milieuvoordeel.”
Omdat er nog veel groei is in de bouw (woningen, kantoren, wegen), neemt ook de opslag van bouwstoffen toe in de Amsterdamse haven. Volgens directeur Overtoom van Port of Amsterdam is het niet alleen een groei in volumes, maar ook qua innovatie.
Bouwopgave
“Bouwstoffen vormen een belangrijke ladingstroom voor de Amsterdamse haven. Amsterdam heeft een grote bouwopgave en de bouwers voelen de gevolgen van de huidige stikstofproblematiek. Deze innovatieve betonmixer zorgt voor minder CO2- en stikstofuitstoot en is daardoor minder milieubelastend. Ik weet dat er ook wordt gewerkt aan een reductie van de CO2-effecten van beton zelf, door het materiaal een andere samenstelling te geven, met minder cement en meer natuurlijk gesteente. Met dit soort initiateven maken we de haven en de stad duurzamer. Ik ben dan ook trots op dit soort innovatieve havenbedrijven”, stelt Overtoom
De 100% elektrische betonmixer is gebouwd door Wierda in Joure, dat 2 jaar geleden een prototype van de emissievrije 4-asser onthulde tijdens IAA Hannover. Eerder nam de firma Kijlstra via Wierda Hybrid Technologies al meerdere hybride aangedreven betonmixers in gebruik.