Heijmans nam recentelijk een bijzondere Kobelco BME 800G funderingsmachine in gebruik. Deze is zeer veelzijdig inzetbaar voor zeer uiteenlopend funderingswerk. Het is de eerste Kobelco heistelling van dit type in Europa en dat maakt het voor vakblad BMB interessant om de machine aan het werk te zien. We reisden hiervoor af naar Moordrecht, waar de nieuwe aanwinst op een eigen bouwproject van Heijmans wordt ingezet bij het heien van 42 stuks betonnen heipalen met een lengte van 18,5 m en een doorsnee van vierkant 400 mm. Het gewicht van de te heien palen bedraagt 7.252 kg en deze dragen uiteindelijk de fundering van het nieuwe spoorviaduct van de Moordrechtboog. Dit is een nieuwe provinciale weg die loopt tussen de A12 bij Waddinxveen en de nieuwe aansluiting op de A20 bij Moordrecht. De Moordrechtboog is onderdeel van het project Parallelstructuur A12 en wordt door Heijmans Integrale Projecten uitgevoerd. Heijmans Funderingstechnieken verzorgt hierbij het nodige funderingswerk.
De BME 800G is door Jos Verhulst van Kobelco Cranes Europe in Almere geleverd aan Heijmans Materieel Beheer, dat verantwoordelijk is voor al het materieel binnen verschillende divisies van het bouwconcern uit Rosmalen. Van den Heuvel Handel & Techniek te Werkendam bouwde voor deze heistelling de makelaar en schuiftafel en zorgde voor enkele aanpassingen zodat de nieuwe Kobelco voor zeer divers funderingswerk kan worden ingezet. Van den Heuvel heeft jarenlange ervaring op dit gebied – onder andere als Benelux-verdeler van Junttan – en heeft als specialist op het gebied van aanpassingen aan funderingsmaterieel een uitstekende reputatie. Heijmans Funderingstechnieken telt circa 45 medewerkers en beschikt over twaalf stuks boor-, hei- en damwandstellingen om alle voorkomende funderingswerken in eigen beheer te kunnen uitvoeren. Passend materieel speelt hierbij een belangrijke rol speelt, waarbij ook meespeelt dat de machine aan alle huidige vereisten voldoet.
Meer mogelijkheden

De nieuwe Kobelco BME 800G heistelling van Heijmans in vol ornaat. De cabine is kantelbaar voor een beter zicht en meer veiligheid. Let ook op de extra sprenkel.
De Kobelco BME 800G vervangt een ouder en kleiner type heikraan. Binnen Heijmans heeft men al jarenlang goede ervaring met Kobelco. Zo heeft men een BM 700 heistelling uit 1996, waarmee het mogelijk is palen te heien met een maximale lengte van 28 m. De nieuwe aanwinst is weer een klasse zwaarder en biedt nog meer mogelijkheden. Binnen het aankooptraject is dan ook een van de voornaamste uitgangspunten geweest dat de machine veelzijdig ingezet kan worden. Men kan met de Kobelco damwanden trillen als zijnde hijskraan met trilblok en diverse typen funderingspalen installeren wanneer de BME 800G is uitgerust als heistelling met makelaar. Zo kan men prefab als vibro-combi palen heien. Men heeft gekozen voor een aanpassing naar PD-heistelling, wat wil zeggen dat de makelaar aan de vakwerkgiek van de rupskraan hangt.
In totaal heeft de door Van den Heuvel vervaardigde makelaar een lengte van 36 m. Daarbij is het mogelijk palen te heien tot 30 m en met een gewicht van maximaal 18 ton. Het maximale gewicht van het heiblok bedraagt 15,4 ton. Men maakt voor het heien van palen gebruik van een 9 ton wegend Junttan hydraulisch heiblok en van Delmag D55 of D62 dieselblokken. Het gewicht van de 36 m lange makelaar ligt op 11 ton en daarbij is de kop inbegrepen. Een dieselblok biedt nog altijd voordelen ten opzichte van een hydraulisch aangedreven blok, zoals veel meer slagenergie. Zodoende kan men zware palen heien met een veel kleinere machine. Ook hoeft er minder lang op een heipaal te worden geslagen, waardoor het risico dat de kop met de wapening beschadigd raakt een stuk kleiner is. Tijdens ons bezoek in Moordrecht wordt een Delmag D55 dieselblok gebruikt en dat blijft nog altijd een prachtig gezicht en geluid…

Alle ballast blijft tijdens transport zitten en bestaat uit vijf delen. Bordessen op de vakwerkgiek garanderen optimale veiligheid.
De schuiftafel heeft een hydraulische slag van 5.200 mm en een mechanische slag van 1.000 mm. Dit garandeert een maximale schoorstand van 4:1, zowel voor- als achterover. De toegestane zijdelingse correctie bedraagt 2°. Een andere speciale aanpassing aan de BME 800G is de toepassing van een extra sprenkel. Het grote voordeel hiervan is dat er 30 tot 40% minder kracht op de giekverstelkabel komt. Dat zorgt voor aanzienlijk meer veiligheid tijdens het oprichten van de makelaar. En er komt minder wrijving in de kabel, die daardoor een aanzienlijk langere levensduur heeft. De Kobelco is uitgerust met drie 20-tons lieren en een 10-tons lier. De BME-serie rupskranen is speciaal ontwikkeld voor zwaar werk, zoals funderingswerk met diepwandgrijper, waarbij lieren met een hoge reeptrek en capaciteit nodig zijn. Tevens is de machine zwaarder uitgevoerd voor heavy duty toepassingen en heeft de motor behoorlijk meer vermogen.
Maximaal 130 ton

e Kobelco met circa 33 ton capaciteit wordt ingezet voor het heien van 42 prefab betonpalen.
De BME 800G maakt gebruik van een 6-cilinder Hino P11C-VC dieselmotor met een vermogen van 271 kW/368 pk bij 1.850 t/min. Deze voldoet aan de emissienormen conform Stage IIIB. In totaal heeft de rupskraan 25,3 ton ballast op de bovenwagen, bestaande uit drie plakken van 8.520 en tweemaal 6.405 kg aan de achterkant van de machine, met daar bovenop links nog een blokje van 1.000 kg en rechts eentje van 1.550 kg. Aan de onderwagen hangt nog eens 6.540 kg ballast. Zowel voor als achter is dit 3.270 kg. Tijdens transport kan en mag al het ballast blijven zitten. De draaistraal gemeten over de achterzijde van het contragewicht ligt op 3,4 m. De basismachine weegt rond de 77 ton met 12,5 m basisgiek. Als heistelling komt de Kobelco uit op circa 97 ton. Dat is zonder heipaal en -blok. Het maximale gewicht mét paal en blok gedraagt ongeveer 130 ton.
De nieuwe heistelling van Heijmans, die in de bekende bedrijfskleuren is gespoten, is redelijk snel en veilig op te bouwen en te transporteren. Al het contragewicht mag immers blijven zitten en de onderwagen met 800 mm brede rupsplaten is hydraulisch in breedte te verstellen. Ingeschoven ligt de transportbreedte op 3.500 mm. Volledig uitgeschoven is de onderwagen 5.135 mm breed. De rupslengte bedraagt 6.280 mm. Veiligheid staat bij Heijmans voorop. Een mooi voorbeeld daarvan is de montage van bordessen op de giek, waarover men kan lopen. Voor het koppelen van de tuikabels en giekdelen zorgt dat voor meer veiligheid. Juist waar giekdelen gekoppeld worden zijn de bordessen extra breed, zodat je daar zeer veilig kunt staan en werken. Op de giek is tevens valbeveiliging gemonteerd. De bovenwagen van de BME 800G heeft eveneens af fabriek valbeveiliging.

De schuiftafel heeft een slag van 5,2 m en daarmee een schoorstand van 4:1, zowel voor- als achterover.
Met deze nieuwe Kobelco is Heijmans in staat nog zwaarder funderingswerk uit te voeren en kan men nog langere damwanden plaatsen of remmingswerken af ponton monteren. Daarbij kan de kraan flexibel worden ingezet als hijskraan of heistelling. Hiervoor is dan ook voorzien in twee programma’s. De BME 800G onderscheidt zich binnen de vloot van Heijmans Funderingstechnieken doordat deze beter gesteld staat tussen de lichte machines en zwaardere GLS-stellingen. Voorts bewijst dit type uit de G-serie zich door een hogere veiligheid, doordat er gebruik is gemaakt van een nieuwe Kobelco lastmomentbeveiliging en meer camera’s. Voor een goed zicht op de heiwerkzaamheden is de kraan door Van den Heuvel als extra uitgerust met een kantelbare cabine en is het beschermdeel van het dakraam verlengd. De cabine is een van de ruimste in zijn klasse en biedt de machinist derhalve zeer veel comfort. Onderhoud wordt door Heijmans Materieel Beheer zelf uitgevoerd.
Mooi perspectief
De nieuwe Kobelco heistelling is het trotse resultaat van een mooi project dat in nauwe samenwerking tussen Heijmans, Kobelco Cranes Europe en Van den Heuvel Werkendam tot stand is gekomen. In Europa – en zeker ook in de Benelux – zijn nog veel oudere heikranen actief in deze klasse, die in de komende jaren vervangen moeten worden. Funderingstechnieken veranderen immers en tevens de eisen hoe palen, platen of buizen aangebracht moeten worden. Dit vraagt om machines met meer capaciteit. Duurzaamheid, veiligheid en betrouwbaarheid spelen daarbij ook een belangrijke rol. Kobelco’s BME G-serie rupskranen staan hierom bekend en zijn speciaal voor zware werken ontwikkeld. Heijmans beschikt nu als eerste over zo’n multifunctionele heikraan. De verwachting is dat er nog meer van dit soort machines verkocht en aangepast gaat worden, wat zeker ook voor Kobelco een mooi perspectief biedt.