Nieuwe hybride van 37 ton. BIA verkoopt in zowel Nederland als België eerste HB365LC-3.
Komatsu stelde op de Bauma de nieuwe HB365LC-3 van 37 ton voor. Deze hybride graafmachine, die eveneens schitterde op de BIA-stand tijdens de TKD, bespaart tot 20% brandstof ten opzichte van de PC360LC-11. Daarmee snoert het Japanse merk veel criticasters de mond. Die stellen dat de nieuwe generatie rupsgravers met Stage IV motoren zo zuinig zijn, dat de noodzaak om te investeren in een duurdere hybride variant er feitelijk niet meer is. Nu staat Komatsu sowieso bekend vanwege een gunstig verbruik, dus als de HB365 tot 20% zuiniger is dan de Dash-11 versie van de PC360 – beide met een Stage IV krachtbron – dan is dit een prestatie van formaat. “Volgens de experts van Komatsu verstookt de nieuwe 37-tons hybride gemiddeld 18 liter dieselolie per uur”, vertelt Peter Coster, Area Manager voor BIA. “Ik ben geneigd dit te geloven, aangezien Japanners qua verbruikscijfers meestal aan de voorzichtige kant zitten en de HB215LC-1 de opgegeven waarden destijds ook ruimschoots wist te halen.”
Komatsu bracht in 2008 als eerste machinebouwer een productieversie van een hybride graafmachine op de markt. De eerste generatie bleef voorbehouden voor de Aziatische markt, om zo meer ervaring op te doen met de nogal complexe techniek. Een verbeterde variant maakte de oversteek naar Noord-Amerika, waarna eind 2012 ook de Europese markt kennismaakte met dit fenomeen. De primeur was voor Groep Verhelst uit België en in maart 2013 nam Afezo de eerste HB215LC-1 in Nederland in gebruik. Komatsu introduceerde in mei 2014 de derde generatie, die zijn debuut beleefde op de TKD. Deze HB215LC-2 was uitgerust met een Stage IIIB motor en kon vanwege de hoge dieselprijzen rekenen op veel belangstelling, zeker vanuit Nederland. In september van dat jaar is BIA door Komatsu Europe zelfs gekozen tot best verkopende dealer van deze hybride graafmachine in Europa en Noord-Afrika. De HB215LC heeft de weg inmiddels aardig geplaveid voor zijn grote broer, die nu in de startblokken staat.
Maat te klein
Er zijn wereldwijd al ruim 3.500 van dergelijke machines aan het werk. Dit succes had nog veel groter kunnen zijn als in navolging van de 22-tonner ook een groter model was gelanceerd. Vooral voor klanten in de overslag en recycling bleek de HB215LC dikwijls net een maat te klein. De nieuwe HB365LC-3 moet die leemte nu opvullen. De 37-tonner wordt net als de PC360LC-11 aangedreven door een Stage IV motor van eigen makelij. Deze 6-cilinder krachtbron perst uit 8,85 liter inhoud een brutovermogen van 202 kW/275 pk bij 1.950 t/min. Door gebruik te maken van SCR-technologie (AdBlue) wordt de NOₓ-uitstoot drastisch beperkt en voldoet de machine aan de strengste emissienorm. Het eveneens door Komatsu zelf ontwikkelde hybride systeem levert nog eens 53 kW extra (elektrisch) vermogen. Kinetische energie die tijdens het zwenken vrijkomt bij het afremmen van de bovenwagen wordt hierbij via een converter omgezet in elektriciteit en vervolgens opgeslagen in de Komatsu Ultra Capacitor. Deze supercondensator zorgt niet alleen voor een snelle energieopslag, maar ook voor de instant overdracht van het vermogen.

Komatsu’s nieuwe hybride rupsgraafmachine van 37 ton trok veel bekijks tijdens zijn debuut op de Bauma.
Het door de hybride technologie opgeslagen reservevermogen vertegenwoordigt de extra paardenkrachten die beschikbaar zijn om de prestaties te maximaliseren. Dit vertaalt zich zowel in meer motorvermogen als zwenkkracht. Om het vertrouwen van de markt te winnen geeft Komatsu op alle zelf ontwikkelde en vervaardigde hybride componenten een speciale garantie van 5 jaar of 10.000 draaiuren. Verder beschikt de HB365LC-3 over een nieuwe, verstevigde cabine met viskeuze schokdempers, die de trillingen en het geluidsniveau binnen (67 dB) verminderen en zo bijdragen tot een stille en comfortabele werkomgeving. De rupsgraver beschikt over zes werkmodi en dankzij proportionele bediening laten beide joysticks zich fijngevoelig en precies aansturen. De machinist kijkt uit op een nieuw 7-inch lcd-scherm, dat in 26 talen informatie kan weergeven over het brandstof- of AdBlue-niveau, gewerkte uren en aanverwante machinehistorie, eco-aanbevelingen, enz. Tot slot beheert het EMMS-monitoringsysteem alle vitale gebruiksfuncties, zoals preventief onderhoud en probleemoplossing.
Voortouw nemen
De 37-tons hybride rupsgraver rolt in Japan van de band, maar het is de bedoeling dat op korte termijn ook een productielijn wordt opgestart in de Komatsu-fabriek in het Engelse Birtley. Op dit moment is een eerste vrachtschip met negentien HB365’s vanuit Japan onderweg naar Europa. Ook nu neemt BIA het voortouw en is zowel in Nederland als in België reeds de eerste machine van dit nieuwe type verkocht. De Romein Groep uit Veendam – actief in de grond- weg- en waterbouw, leidingbouw, projectontwikkeling en logistieke dienstverlening – heeft de primeur voor Nederland. In maart vorig jaar nam het bedrijf via BIA-vertegenwoordiger Marcel de Vries ook al twee hybride HB215LC-2’s graafmachines in gebruik, waaruit eens temeer blijkt dat De Romein duurzaamheid hoog in het vaandel draagt. Het machinepark omvat een groot aantal Komatsu graafmachines tot 52 ton. Daaronder ook een PC210LCi met ‘intelligent Machine Control’, immers deze Groningse firma is niet bepaald ongevoelig voor technologische vernieuwingen.

BIA-vertegenwoordiger Marcel de Vries (m) verkocht de allereerste HB365LC-3 in Nederland aan de firma De Romein.
De reden dat De Romein als eerste investeert in een HB365LC-3 is dan ook vooral omdat het een technologisch juweeltje betreft dat vele voordelen biedt. Volgens CEO Robin Meijer is men binnen het bedrijf zeer te spreken over de bevindingen met de 22-tons hybride graafmachines, waardoor De Romein het machinepark graag wilde uitbreiden met de nieuwe 37-tons hybride rupsgraver. “De kwaliteit van het product in combinatie met de mensen van BIA Komatsu en het wederzijdse vertrouwen zijn de voornaamste redenen geweest voor ons om te kiezen voor deze aanwinst. Wanneer Komatsu een besparing op brandstof belooft, dan weten we uit ervaring dat de cijfers in werkelijkheid nóg gunstiger zijn. Ook BIA houdt zich aan zijn beloften en daar gaat het om. Kortom een verantwoorde investering die zich laat rekenen.” Meijer geeft toe dat de belastingaftrek die de overheid biedt aan ondernemers die investeren in milieuvriendelijker materieel ook een rol heef gespeeld. De HB365LC-3 is dankzij de combinatie van hybride techniek en Stage IV motortechnologie een van de weinige machines die nog in aanmerking komt voor de MIA- en Vamil-regelingen.
Zwaarwegend

Thierry Dursin, sales manager Belux bij BIA nv, verkocht de eerste Komatsu HB365 in België aan zaakvoerder Elias Vandevoorde (r) van Sanel Recycling.
De primeur van de eerste HB365LC-3 op de Belgische markt is voor Sanel Recycling uit Eeklo. De Oost-Vlaamse onderneming koopt de nieuwe hybride graafmachine in het kader van haar recyclingactiviteiten. Deze Komatsu graafmachine zal binnenkort de Giporec breekinstallatie gaan bevoorraden. Bij dergelijke laadverrichtingen komt een hybride graafmachine uitstekend van pas, weet zaakvoerder Elias Vandevoorde. Het verbruik van de HB365LC-3 ligt lager naarmate de graafmachine meer roterende bewegingen uitvoert. Een brandstofconsumptie die nog eens 20% lager uitvalt ten opzichte van de toch al zeer zuinige PC360LC-11 vormde daarbij een zwaarwegend argument voor Sanel Recycling.
Kees Beijer
Informatie
BIA Nederland
Zutphen
T +31 (0)575 59 67 00
www.bia-bv.nl
BIA Belgium
Overijse (B)
T +32 (0)2 689 28 11
www.bia.be