Als één van de eerste kraanverhuurders in de Benelux nam Jenniskens vorige maand een nieuwe Liebherr LTM 1230-5.1 in gebruik. Deze 230-tons telescoopkraan werd vorig jaar tijdens de Liebherr klantendagen in Ehingen (D) voor het eerst gepresenteerd. Nu de eerste LTM 1230-5.1’s ook daadwerkelijk zijn uitgeleverd, is dat voor BMB reden om dit nieuwe type eens aan het werk te zien.
Jenniskens heeft de beschikking over twaalf Liebherr telescoopkranen en acht mobiele torenkranen. De maximale hijscapaciteit bedraagt 450 ton. Een Liebherr LTM 1450-8.1 is de grootste AT-kraan en is in november 2017 in gebruik genomen. BMB heeft de primeur om aanwezig te zijn bij de allereerste inzet in Nederland van de nieuwe LTM 1230-5.1. Deze wordt in opdracht van BAM Bouw en Techniek ingezet op een project in Weert. Hier wordt het Next Material House (NEMHO) gebouwd. Het hijswerk waarvoor de 230-tonner wordt ingezet omvat het hijsen en plaatsen van behoorlijk zware en lange betonnen prefab liggers op een aanzienlijke vlucht. Deze wegen inclusief kettingen rond de 12 ton. De eerste twee liggers dienen op een vlucht van 24 meter gehesen te worden. Drie andere moeten weggelegd worden op maar liefst 30 meter vlucht.

Gat opvullen
Voor deze drie liggers is het nodig de kraan te verplaatsen naar een nieuwe plek op het bouwterrein. Het opnieuw positioneren, afstempelen en ballast aanbrengen vergt nog geen anderhalf uur. Dankzij de compacte afmetingen, lange hoofdmast en sterke hijstabel leent de 5-assige telekraan zich uitstekend voor deze klus. Voor Jenniskens reden om voor de nieuwe 230-tonner te kiezen, die perfect het gat opvult tussen de 150-tons LTM 1150-6.1 en 450-tons LTM 1450-8.1. Vanwege de jarenlange goede ervaringen is daarbij opnieuw voor Liebherr gekozen.
Al in 1987 kocht men de eerste Liebherrs, namelijk een 30- en een 60-tons telescoopkraan. De kwaliteit is zeer goed en ze voldoen aan de nieuwste stand der techniek. Dankzij de lange hoofdgiek hoeft bovendien minder vaak de jib gebruikt te worden, wat zorgt voor minder opbouw- en afbouwtijd. Voor Jenniskens is het voorts een pluspunt dat door te kiezen voor één merk delen van jib en ballast uitwisselbaar zijn. De monteurs in de werkplaats en de machinisten zijn zo vertrouwd met Liebherr, dat onderhoud sneller kan worden verricht en storingen veelal zelf zijn op te lossen. Zo niet, dan is er altijd nog de 24/7 ondersteuning vanuit Liebherr Nederland in Amersfoort.

De LTM 1230-5.1 onderscheidt zich door de zeer lange hoofdgiek, welke bestaat uit maar liefst acht giekdelen, waarvan zeven uitschuifbaar. De maximale mastlengte bedraagt zodoende 75 meter. Liebherr maakt voor het in- en uitschuiven gebruik van het bewezen Telematik telescoopsysteem met slechts één enkele telescoopcilinder en verpenning. Dit levert gewichtsbesparing op en resulteert in een fors sterkere hijstabel. In Weert wordt gewerkt met een hoofdgieklengte van 44,5 meter en zijn zes giekdelen (deels) uitgeschoven. In deze giekconfiguratie heeft de kraan in combinatie met 62 ton ballast de sterkste hijstabel op de benodigde vlucht om de liggers voor de dakconstructie te kunnen plaatsen. De kraan is uit te rusten met maximaal 72 ton ballast.

Lees het volledige artikel in het themanummer Verticaal transport, dat rond 15 oktober verschijnt.
Hier kan nog een ballastplak tussen, wat inhoudt dat de 230-tonner is uitgevoerd met 62 van maximaal 72 ton ballast. De nieuwe aanwinst van Jenniskens moet enkele 12 ton zware prefab liggers voor de dakconstructie hijsen.
www.liebherr.com | www.vanderspek.be | www.jenniskenskraanverhuur.nl