BMB
  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
  • Over BMB
  • Snel gevonden
  • Beurzen
  • Aanbestedingskalender
  • Mijn keuze
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneer u

BMB

  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
Verticaal transport

Liebherr toont 120-tons AT-kraan met 66 m hoofdgiek op vier assen

05/03/2020

Tijdens Conexpo in Las Vegas toont Liebherr volgende week voor het eerst de nieuwe LTM 1120-4.1. Een 4-assige telescoopkraan met 66 meter lange mast en een maximaal 120 ton hijscapaciteit. De fabrikant uit het Zuid-Duitse Ehingen heeft hiermee op dit moment de sterkste 4-assige hijskraan in het programma. Met een gieklengte die gelijk is aan die van een 200-tonner, maar dan met de compact afmetingen van 80- tot 100-tonner. Daarmee heeft Liebherr opnieuw een voorsprong op de concurrentie en beantwoordt de vraag vanuit markt naar compacte kranen met zoveel mogelijke hijsvermogen en veel gieklengte.

Tijdens de officiële presentatie op de Amerikaanse vakbeurs gebruikt de kranenbouwer dan ook de slogan: ‘Er is niets méér op 4!’ Ook voor Liebherr is dit de meest krachtige 4-assige AT-kraan die ooit in Ehingen ontwikkeld en gebouwd is. Hiermee breekt het merk in op de markt die voorheen bediend werd door 5-assige telescoopkranen. Qua mastlengte komt die van de LTM 1120-4.1 overeen met 200-tonners. Het is dan ook de langste telescoopgiek die ooit op een 4-assige onderwagen is gebouwd.

De 120-tonner beschikt over een enkele 6-cilinder motor. HillstartAid vergemakkelijkt het wegrijden op hellingen.

Trendzetter
Al tientallen jaren zet Liebherr de trend met sterke 4-assers. Dit is opnieuw een mooi voorbeeld van technologische vooruitgang, iets waar Liebherr zich op kranengebied zeker in onderscheidt. Sinds de introductie van de 4-assige LTM 1100-4.2 in 2009 is dat een nieuwe trend en standaard geworden. En voor veel kraanverhuurders is dit ideaal. In de Benelux is dit toch minder een trend. We hebben ook andere regelgeving op het gebied van toelating. Hier mag men met een ballastkar rijden.

Dat is in veel Europese landen niet het geval. Ballast moet dan toch op een aparte auto gebracht worden. En bij een 4-asser maakt het dan toch niet zoveel uit of je een paar ton meer mee moet nemen. Dat maakt bij het extra transport niet uit. Dan ga je toch voor het maximale. En nu kun je zelfs met een 4-asser een hijscapaciteit van 120 halen. De 4-asser is compact en wendbaar en kan dankzij de vele stuurmogelijkheden zeer krappe bouwlocaties bereiken. Zoals bij binnenstedelijke inzet.

Voortreffelijk
De nieuwe 120-tonner is maar liefst 19% sterker dan andere modellen met 66 meter gieklengte. De LTM 1120-4.1 levert dan ook voortreffelijke hijsprestaties. Met volledig uitgeschoven giek heeft deze nog een maximale hijscapaciteit van liefst 9 ton. Dit maakt de kraan ideaal bij het (de)monteren van torenkranen en antennemasten. Voor nog meer haakhoogte kan uiteraard gekozen worden voor de montage van een jib, waarbij er diverse opties mogelijk zijn.

Zo kan gekozen worden voor een 7 meter lange enkele jib, maar ook voor een dubbele jib. Hiermee neemt de gieklengte toe met nog eens 10,8 of zelfs 19 meter. De jib kan hydraulisch onder een hoek van 0 en 40 graden traploos worden versteld. De maximale hijshoogte bedraagt 94 meter. Ook kan bij inzet voor industriële (de)montage of prefab betonbouw gekozen worden voor een 2 meter lange ‘Schwerlast Spitze’ (lees: montage-jib).

Liebherr maakt ook bij de LTM 1120-4.1 gebruik van VarioBallast, waarmee het ballast van de kraan op twee posities is te monteren en naar gelang de beschikbare ruimte al dan niet verder naar achteren wordt verplaatst. Hierdoor kan op eenvoudige wijze het hijsvermogen worden verhoogd. Is de werkruimte beperkt, dan kan het ballast meer naar binnen worden geplaatst. De zwenkradius over de achterzijde bedraagt dan 3,83 meter, tegenover 4,77 meter in de gewone stand.

In totaal kan het ballast middels het innovatieve VarioBallast systeem over een lengte van 940 mm verplaatst worden. De 120-tonner is uit te voeren met maximaal 31 ton ballast. Deze is opgesplitst in delen, zodat eenvoudig aan de in veel landen wettelijk verplichte 12 ton aslast kan worden voldaan. Voor optimaal rijcomfort en efficiënt brandstofverbruik tijdens het rijden naar een nieuwe hijsklus zorgen Liebherr’s ECOdrive en ECOmode. Ook het geluidsniveau wordt hierdoor sterk gereduceerd.

De nieuwe LTM 1120-4.1 is de sterkste hijskraan die Liebherr ooit op vier assen heeft gebouwd.

Enkele motor
Liebherr maakt gebruik van de nieuwe ZF TraXon versnellingsbak om het motorische vermogen over te brengen op de assen. Met hulp van HillstartAid wordt het wegrijden op hellingen eenvoudiger gemaakt. Bij de LTM 1120-4.1 maakt Liebherr gebruik van een eigen 6-cilinder dieselmotor. Liebherr kiest opnieuw voor één motor om zowel de onderwagen als de bovenwagen aan te drijven. De krachtbron voldoet aan de strenge EU Stage V emissienormen, hetgeen de Liebherr tot een duurzame en schone kraan maakt. Deze kan probleemloos ingezet worden in steden met milieuzones, wat steeds vaker voorkomt om oudere vrachtauto’s en bouwmachines te weren. Het maximale vermogen bedraagt 330 kW (449 pk) en het hoogste koppel ligt op 2.335 Nm.

Voor optimale veiligheid tijdens hijsklussen is Liebherr VarioBase aanwezig. Aan de hand van sensoren bepaalt dit systeem automatisch de maximale hijstabel over het volledige 360 graden bereik van de kraan, waarbij van iedere stempelbalk de breedte afzonderlijk wordt gemeten. Op basis hiervan wordt de hijstabel aanpast en begrensd. Met de nieuwe 4-assige LTM 1120-4.1 toont Liebherr opnieuw zijn voorsprong door innovatie en zet ongetwijfeld een trend. De Duitse constructeur verlegt keer op keer met succes de grens van wat haalbaar blijkt qua hijsvermogen en mastlengte. In Las Vegas is de 120-tons telescoopkraan voor het eerst aan het publiek getoond en is dan ook een echte Conexpo-primeur!

www.liebherr.com | www.vanderspek.be

Liebherr toont 120-tons AT-kraan met 66 m hoofdgiek op vier assen was last modified: March 5th, 2020 by naw@ebp.be
Tweet
ConexpoLiebherr

Andere artikelen

BKF trekt portemonnee

08/08/2017

Demag AC 55-3 en AC 100-4(L) hijskranen...

31/07/2018

Riwal en JLG vieren zilveren bestaan van...

13/07/2020

Wereldprimeur uit Nederland voor veilig werken op...

28/12/2018

Bevestiging van hoge kwaliteit

01/04/2016

Compacte en sterke 220-tonner

01/11/2016

Riwal trotse winnaar van de European Business...

04/06/2018

Tadano lanceert 60-tonner met 48,2 meter hoofdmast

07/07/2016

Eerste Sennebogen 653R in de Benelux geleverd...

27/04/2018

Volvo FMX met afstandsbediening voor rijplatenverhuurbedrijf Roos

07/11/2019

Italiaanse verreikerproducent Magni timmert flink aan de...

29/11/2019

JCB sluit deal met Hoogwerkt voor 420...

03/05/2018

Doorzoek de website

Nieuwsbrief

Ahlman     Verhoeven

    JCB    

Laatste editie



Editie Oktober - November 2020

Twitter Feed

Tweets by VakbladBMB

Meest gelezen artikels

  • Cat showt nieuwe generatie rupsgravers

    19/10/2017
  • Sarens toont met 5.000-tons SGC- 250 grootste ringkraan ter wereld

    21/11/2018
  • Vlasman investeert in 163-tons sloopgigant

    29/09/2017
  • Zwanenhalstrailer vermijdt kilometerheffing

    01/02/2016
  • Sarens neemt met SGC-140 een imposante ringkraan in gebruik

    11/01/2018

Thema’s

Tags

Ahlmann Atlas Bauma BIA BIA Group Bobcat Case Cat Caterpillar Collé Rental & Sales DAF De Bruycker-Kemp Demag Demarec Dieseko Group Doosan Engcon Hans van Driel Hitachi Hyundai Intermat JCB Kemp Groep Kobelco Komatsu Liebherr Matexpo Mecalac Merlo Pladdet Pon Equipment Scania Sennebogen SMT Spierings Tadano Takeuchi TKD Tobroco-Giant Van Der Spek Van der Spek Vianen Volvo volvo trucks Wacker Neuson Wynmalen & Hausmann

Maandelijkse artikels

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Footer Logo
  • Algemene voorwaarden
  • Colofon
  • Persmeldingen
  • Adverteren
  • Contact

@2017 - BMB


Back To Top
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies om uw ervaring beter te maken. | En utilisant notre site, vous acceptez que nous appliquions des cookies afin de vous offrir une expérience optimale.OkPrivacy policy