Mercedes-Benz introduceerde de eerste generatie van de Sprinter in 1995. Door de uitstekende kwaliteit werd die naam al snel synoniem voor het segment van grotere bestelbussen. De derde generatie van de bestseller debuteerde deze week in het nieuwe logistiek centrum van Mercedes-Benz op het Mercatoreiland in Duisburg.
De nieuwe ster van das Haus is per direct te bestellen en staat vanaf juni 2018 in de Nederlandse dealershowrooms voor prijzen vanaf 20.990 euro. “De binnenhaven van Duisburg is er één van wereldformaat en staat symbool voor moderne logistiek op het hoogste niveau”, aldus Volker Mornhinweg, directeur van Mercedes-Benz Vans. “Dat maakt het dus de perfecte locatie om de nieuwe Sprinter te presenteren. Hij heeft nog steeds de vertrouwde eigenschappen die hem wereldwijd zo succesvol hebben gemaakt: flexibiliteit, robuustheid en zuinigheid. Daarbij maakt hij indruk met zijn ongeëvenaarde connectiviteit en het grote aantal varianten.”

Mercedes-Benz tilt het interieur van de nieuwe Sprinter naar personenautoniveau.
De derde generatie Sprinter imponeert met zijn comfort en veiligheid, die liggen op het niveau van personenauto’s, gekoppeld aan een progressief design. Tegelijkertijd biedt de bestelwagen maximale kostenefficiëntie, dankzij lagere exploitatiekosten en uitgebreide internetconnectiviteit. De nieuwe Mercedes PRO Connect services en het eveneens nieuwe MBUX multimediasysteem vormen hiervoor de perfecte basis. Mercedes PRO connect verbindt de fleetmanager met alle voertuigen en chauffeurs in het wagenpark. Hij kan online opdrachten beheren en vrijwel in realtime informatie opvragen over de locatie van een voertuig, het brandstofniveau en de onderhoudsintervallen. Er zijn af fabriek acht pakketten leverbaar voor de Sprinter. Voor Mercedes PRO connect zijn diverse services beschikbaar, zoals Voertuigstatus, Voertuiglogistiek, Wagenparkcommunicatie, Onderhoudsmanagement, Digitaal rittenboek, Ecomonitor & Rijstijlmonitor.
1.700 varianten
Het nieuwe type Sprinter is er als gesloten bestelwagen, Tourer (tot 20-persoons), chassiscabine, chassisdubbelcabine en Tractor Head. Daarbovenop zijn er diverse cabinevarianten, carrosserielengtes, aandrijflijnen, gewichtsklassen, laadruimhoogtes en uitrustingsopties. Als gevolg daarvan kunnen er ruim 1.700 verschillende versies worden geconfigureerd. De Sprinter is dus verregaand modulair en kan aan de eisen van iedere sector en ieder klantsegment worden aangepast. Als vanouds is het model leverbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving. Nieuw is de mogelijkheid om voor voorwielaandrijving te kiezen. Het maximale laadvermogen van deze variant ligt 50 kg hoger dan bij de Sprinter met achterwielaandrijving. Bovendien heeft hij een 80 mm lagere laaddrempel. Dat maakt het in- of uitladen makkelijker en zorgt voor een betere in- en uitstap.

De chassiscabine blijft voor de bouwsector een aantrekkelijke variant.
Tot de technische noviteiten behoren zeker de twee nieuw ontwikkelde automatische transmissies voor de voorwielaangedreven varianten. De 9G-TRONIC, een 9-traps automaatbak met koppelomvormer, is uniek in het segment van grote bestelwagens. Deze transmissie zorgt voor een optimale balans tussen een laag verbruik en een dynamisch weggedrag. Ook draagt deze transmissie bij aan een stille cabine en een uitstekend rijcomfort. De nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak overtuigt door zijn optimale schakelcomfort en de afwezigheid van hinderlijke trillingen in de pook. De werkplek van de bestuurder is overzichtelijk en praktisch. Verbeteringen zijn de ergonomische stoelen met lange zittingen, Keyless-Start, Hold-functie en krachtige automatische airconditioning Thermotronic. Op het nieuwe multifunctionele stuurwiel zijn de boordcomputer, voertuigfuncties en multimediasystemen te bedienen. Het opladen van smartphones kan voortaan draadloos.
Een modulair opbergconcept zorgt voor orde in het interieur. Daarbij zit de laadruimte vol slimme oplossingen, zoals belaadbare wielkasten en een laadhoogte die in combinatie met voorwielaandrijving volledig kan worden benut. De laadcapaciteit is 17 kuub en het laadvermogen gaat tot 5,5 ton. Mercedes-Benz Vans tilt het segment ook wat betreft veiligheid naar een hoger niveau. Voor de nieuwe Sprinter zijn vele elektronische assistentiesystemen beschikbaar, zoals adaptieve cruise control, high-performance led-koplampen met grootlichtassistent, dodehoekassistent met Rear Cross Traffic Alert (standaard), actieve spoorassistent, parkeerpakket met 360°-camera en regensensor met geïntegreerd Wet Wiper System ruitenwissersysteem (standaard) voor optimaal zicht tijdens het wissen.