JCB vierde deze week een unieke mijlpaal met de 750.000ste graaflaadcombinatie die van de productieband rolde. Dit gebeurde in de JCB’s hoofdfabriek in Rocester (Staffordshire, UK), tevens de locatie waar bijna 70 jaar geleden de eerste ‘backhoe’ werd vervaardigd. In 1953 bedacht oprichter Joseph Cyril Bamford het idee van de JCB graaflaadcombi. Voor het eerst in de geschiedenis werd er een machine gecreëerd die een lader aan de voorzijde combineerde met een graafinstallatie aan de achterzijde. In het daaropvolgende productiejaar werden slechts 35 machines geproduceerd en het duurde meer dan 20 jaar voordat de mijlpaal van 50.000 eenheden werd bereikt.
JCB produceert nu graaflaadcombinaties in Engeland, India, Brazilië en de VS. JCB-voorzitter Lord Bamford zei tijdens de feestelijkheden rond de jubileummachine: “Het kijken naar de productie van de eerste graaflaadcombinaties behoort tot mijn vroegste jeugdherinneringen. Het is ongelooflijk dat we er nu 750.000 hebben geproduceerd. Wat nog ongelofelijker is, is dat de graaflaadcombinatie bijna zeven decennia later nog steeds populair is. Dit bewijst de veelzijdigheid van de machine, wiens populariteit in de toekomst zeker zal blijven groeien.”
Het 750.000ste model is een speciale editie van de nieuwste 3CX van JCB, met een unieke kleurstelling en uitgebreide specificatie. Ondanks zijn volwassenheid blijft de graaflaadcombinatie enorm populair qua verkoopaantallen van bouwmachines wereldwijd, ondanks dat ook nieuwe en concurrerende producten in de afgelopen 67 jaar zijn geëvolueerd. De iconische graaflaadcombinatie van JCB domineert dan ook al 19 opeenvolgende jaren de markt die het merk zelf heeft gecreëerd.
Ontwikkeling
De eerste graaflaadcombinatie van het bedrijf was de JCB Mark I en het concept veranderde letterlijk de wereld, omdat het vele manuele taken mechaniseerde. Het product ontwikkelde zich snel met de lancering van de Hydra-Digga in 1956. Beide machines waren blauw en rood gekleurd. Het was pas in 1960, met het uitbrengen van de zwaardere en krachtigere JCB 4, dat de kenmerkende gele JCB-branding zijn intrede deed. In 1961 ging de JCB 3 in productie, gevolgd door de JCB 3C in 1963 en de JCB 3CII in 1967 – een model dat de daaropvolgende 13 jaar in productie bleef.
Het jaar 1980 was een echt keerpunt met de investering van 24 miljoen Britse ponden in de ontwikkeling van de technologisch geavanceerde JCB 3CX, een wereldwijd icoon en de daadwerkelijke stimulans voor de groei van verkopen van de JCB graaflaadcombinatie. De huidige generatie is voorzien van automatische afstempeling op ongelijke grond, een Smooth Ride lastcompensatiesysteem dat de schokken in het laadframe dempt en de lading beter vasthoudt tijdens transport en een TorqueLock-functie, die het brandstofverbruik op de weg tot 25% vermindert.
In december 2012 vierde JCB nog de productie van zijn 500.000ste graaflaadcombinatie. Dat was toen een 5CX, het krachtigste model dat JCB ooit heeft vervaardigd.