MAN vernieuwt de TG-serie.
Diverse innovaties in de verschillende trucklijnen zorgen voor meer efficiëntie en een hoger comfort- en veiligheidsniveau. Tegelijkertijd wordt het verbruik verder teruggebracht en profiteren transportondernemers van ruimere onderhoudsintervallen. De mediumtrucks TGL en TGM krijgen de beschikking over nieuwe D08-motoren. Daarbij is er keuze uit zowel vier- (uitsluitend in de TGL) als zescilinders met een breed vermogensspectrum: van 118 kW/160 pk tot 235 kW/320 pk. Het maximumkoppel loopt uiteen van 600 tot 1.250 Nm. Alle D08-motoren maken uitsluitend gebruik van effectieve SCR-technologie om de emissies te verminderen en vallen op door een minder gecompliceerde opzet. Dit zorgt voor een verlaging van het gewicht (met positieve gevolgen voor het laadvermogen) en in combinatie met diverse gerichte verbeteringen ook voor een lager verbruik. De winst vergeleken met de huidige TG-krachtbronnen bedraagt maximaal 5,5%.

De nieuwe zescilinder D08 dieselmotoren leveren maximaal 320 pk en zijn tot 5,5% zuiniger.
Verder profiteren transportondernemers met de nieuwe TGL en TGM van langere service-intervallen. Tussen twee olieverversingen door kunnen de motoren nu tot 80.000 km rijden (voorheen 60.000 km). Alle Euro 6 versies van de D08-reeks zijn geschikt voor het gebruik van moderne biodiesel (HVO) en daarmee CO²-neutraal inzetbaar. De nieuwe motoren worden gekoppeld aan een TipMatic transmissie, die nu over een Idle Speed Driving-functie beschikt. Daarmee is het mogelijk zonder de koppeling en het gaspedaal te gebruiken bij stationair toerental langzaam te rijden. Dit beperkt slijtage van de koppeling en is zeer comfortabel in omstandigheden waarbij langzaam wordt gereden. De Efficient Roll Coasting functie, beschikbaar voor de TGM-modellen, beperkt het verbruik doordat de transmissie bij afdalingen in neutraal schakelt.
Nieuwe lay-out
Alle 2018-modellen hebben een nog gebruiksvriendelijker en praktischer interieur, waarbij comfort en ergonomie hand in hand gaan. Op het instrumentenpaneel valt het nieuwe 4-inch hoge resolutie kleurenscherm op. Dit werkt samen met het MAN Infotainmentsysteem MMT en maakt gebruik van iconen in diverse kleuren, gelijk de apps op een smartphone. Eco-functies worden bijvoorbeeld in groen weergegeven en ook de geactiveerde veiligheidssystemen zijn altijd zichtbaar. Door deze nieuwe lay-out springen waarschuwingen sneller in het oog.

Het interieur van de nieuwe TG-serie (TGM, TGL, TGS en TGX) omvat tal van nieuwigheden.
De L, LX, XLX en XXL slaapcabines van MAN’s TGX- en TGS-modellen bieden nog meer (opberg)ruimte door de herschikking van diverse componenten. Daarnaast is er een uitschuifbare koelkast leverbaar. Deze kan onder het bed worden opgeborgen. In het rust-/slaapgedeelte bevindt zich een handig controlepaneel met LCD-display. Hiermee zijn de interieurverlichting, de ramen en het schuifdak te bedienen. Ook een wekalarm en 12V-, 24V- of USB-aansluitingen zijn inbegrepen. Dat betekent dat die gebruikt kunnen worden voor smartphones, tablets en zelfs televisies. Nieuw voor de TGX-serie is het Acoustic Package. Extra isolatie zorgt daarbij voor een zeer laag geluidsniveau in de cabine.
De Adaptieve Cruise Control (ACC) in de TGX en TGS krijgt een intelligente Stop-and-Go functie. Deze ontlast de chauffeur door automatisch afstand te houden of automatisch af te remmen en op te trekken bij langzaam rijdend verkeer of in files. ACC draagt bij aan het voorkomen van kop/staart-botsingen en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid. Het werkt voortaan bovendien nog comfortabeler dankzij de verfijning van het rem- en acceleratiesysteem. Adaptive Cruise Control met Stop-and-Go functie is een perfecte aanvulling op Emergency Brake Assist (EBA 2) en Lane Guard System (LGS). Bij de noodremassistent EBA 2, die nu altijd actief is (bij vorige versies was het systeem handmatig te deactiveren), werken camera’s en radarsensoren samen. Ze herkennen gevaarlijke situaties, op basis waarvan dit veiligheidssysteem zelfstandig een noodstop kan uitvoeren. Hierbij komt ook automatisch Emergency Stopping Signal (ESS) in actie. Dan worden zowel de rem- als knipperlichten geactiveerd.
Lane Guard System (LGS) voorkomt het onbedoeld overschrijden van markeringen op de weg. Deze rijstrookcontrole waarschuwt de bestuurder met een akoestisch signaal als een weghelft wordt verlaten zonder richting aan te geven. LGS werkt op basis van camera’s die de wegbelijning monitoren. Het systeem wordt bij snelheden boven 60 km/u automatisch ingeschakeld. Lane Guard ontlast de bestuurder en zorgt tegelijkertijd voor een hoger veiligheidsniveau.
Toekomstbestendig

Het geavanceerde multimediasysteem MMT is aanzienlijk uitgebreid en praktisch te bedienen.
MAN Euro 6 trucks zijn voortaan standaard uitgevoerd met de RIO-Box. Hiermee legt de Duitse truckfabrikant de basis voor een toekomstige infrastructuur met diensten die de complete transport- en logistieke sector met elkaar verbindt. RIO is Cloud-based en maakt het in de nabije toekomst mogelijk om vlootgegevens centraal in te zien en gebruik te maken van een uitgebreid dienstenpakket voor de transport- en logistieke sector. RIO is in dat opzicht zeer flexibel; bestaande diensten kunnen in dit systeem continu worden verbeterd en daarnaast is er ruimte voor nieuwe diensten die op basis van behoeften bij klanten worden ontwikkeld.
De RIO-Box werkt samen met alle systemen van alle fabrikanten. Het is dan ook ontworpen voor gebruik in gemengde wagenparken. Hiermee kunnen kleine en middelgrote transportbedrijven al onderdeel worden van Logistics 4.0. Het systeem is standaard op nieuwe Euro 6-voertuigen van MAN, maar via een retrofit oplossing wordt het eveneens mogelijk om trucks met een FMS-interface aan te sluiten. Ook bedrijven die nu al gebruikmaken van het MAN Telematics System kunnen gegevens veilig overbrengen naar RIO.