Importeur Hans van Driel leverde recent een nieuwe Atlas 350MH Blue af aan Berger Recycling BV uit Hoogezand. Een echte wereldprimeur! Het is namelijk de allereerste mobiele overslagmachine van Atlas met Stage IV motor die wordt uitgeleverd. Reden genoeg om een bezoek te brengen aan deze oranje en toch ‘groene’ primeur. Berger Recycling is al jarenlang een zeer allround recyclingbedrijf, dat betrouwbaarheid, professionaliteit en duurzaamheid hoog in het vaandel draagt. De nieuwe Atlas 350MH Blue onderstreept dit eens temeer. De onderneming is vooral gespecialiseerd in het recyclen van kabel en elektronica en is op dat gebied sinds 2000 actief. Een zeer specialistische tak van sport en echt hoogwaardige recycling. Niet vreemd dus dat men wereldwijd leveranciers en afnemers kent om materialen bij in te kopen of na recycling weer als schone grondstoffen aan af te kunnen zetten. In de eigen productielijn wordt kabel volledig herbewerkt en vervolgens hoogwaardige materialen teruggewonnen.

Atlas maakt gebruik van een 6-cilinder Deutz dieselmotor, die voldoet aan de Stage IV emissienormen.
Deze elektronicalijn is volledig Weeelabex gecertificeerd, waarmee Berger Recycling als één van de weinige Nederlandse recyclingbedrijven beschikt over dit diploma, dat sinds juli 2015 verplicht is voor bedrijven die afgedankte elektronische en elektrische apparatuur recyclen. Het uitgangspunt daarbij is om met zoveel mogelijk zorg voor het milieu zoveel mogelijk grondstoffen terug te winnen. Verder is men ISO 140001 gecertificeerd, met als belangrijkste doel het herkennen, beheersen en verminderen van milieurisico’s. Hierin heeft het bedrijf een proactieve rol. Het is iets dat we tijdens ons bezoek duidelijk terugzien binnen het gehele bedrijf en de uitstraling. Het terrein is zeer ordentelijk ingericht en voldoet aan alle strenge wettelijke eisen. Tevens is het materieel dat dagelijks wordt ingezet keurig onderhouden, een echt visitekaartje. We worden vriendelijke rondgeleid en krijgen uitgebreide uitleg over de werkzaamheden die worden uitgevoerd. Berger Recycling is een schoolvoorbeeld voor de gehele recyclingbranche en laat duidelijk zien dat naast kwalitatief hoogwaardige producten ook duurzaamheid en geringe overlast voor de omgeving vandaag de dag ontzettend belangrijk zijn.
Betrouwbaar

De AdBlue-tank heeft een inhoud van 32 liter en is prima bereikbaar dankzij brede opstappen en goed geplaatste handgrepen.
De nieuwe Atlas 350MH Blue wordt ingezet voor diverse werkzaamheden. Zo wordt de overslagkraan niet alleen gebruikt om de kabelshredder te beladen, maar tevens voor het sorteren van binnengekomen materialen of het beladen van (zee)containers waarmee nieuwe grondstoffen weer worden afgevoerd naar de klant. In totaal heeft men twee Atlas mobiele overslagmachines, een Terex TL160 shovel, drie heftrucks en een Bobcat schranklader. Naast de nieuwe Atlas 350MH, welke een Terex 270 op banden vervangt, heeft Berger een oudere 1704 in gebruik. Deze wordt dagelijks ingezet en bewijst zich nog steeds als productief en bedrijfszeker. Weliswaar is de Atlas ouder en heeft meer bedrijfsuren dan de Terex 270, maar die vertoonde meer storingen en uitval. Betrouwbaarheid is zeer belangrijk bij de werkzaamheden, want het recyclingproces moet continu door blijven gaan. Berger Recycling heeft altijd tot volle tevredenheid Atlas machines gehad en de kwaliteit en bedrijfszekerheid hebben zich hier overduidelijk bewezen. Sinds 2004 zet Berger Recycling Atlas machines in, die via de vestiging in Ommen door Hans van Driel zijn geleverd. Men roemt de altijd goede service vanuit de leverancier en de kwaliteit van de machines. Sinds de Duitse fabrikant uit Ganderkesee weer op eigen benen staat – na de overname door Terex – is duidelijk te merken dat de kwaliteit en betrouwbaarheid weer als vanouds zijn. Daarbij luistert Atlas altijd zeer goed naar klanten en biedt het merk specifieke maatwerkoplossingen.

Naast de nieuwe Atlas 350MH Blue heeft Berger nog een Atlas 1704 in gebruik.
Berger Recycling heeft bewust gekozen voor een groter type overslagkraan met meer werkbereik en capaciteit. Zo kunnen sneller en gemakkelijker rechtopstaande 40-voet containers worden geladen en neemt de productiecapaciteit toe. De Terex 270 had daarvoor net te weinig gieklengte en -hoogte. De Atlas 350MH Blue beschikt over een hoofdgiek van 10,6 meter en 7,7 meter lange stick. Het is ook mogelijk te kiezen voor een arm van 8,7 meter met 5,5 meter steel. In de uitvoering van Berger ligt het maximale werkbereik op 18 meter en reikt de machine tot een hoogte van iets meer dan 13 meter. De penhoogte ligt op zo’n 15,7 meter. Dankzij de verbeterde kinematiek van zowel hoofdgiek als stick is de hefcapaciteit behoorlijk toegenomen, waardoor de 34.300 kg wegende Atlas de hefcapaciteit evenaart van een 40-tons kraan. De belangrijkste capaciteitstoename ligt in het meest gangbare werkbereik tussen 7 en 8 meter. Er zijn extra accumulators gemonteerd om schokken in de giek en stick op te vangen, wat zorgt voor fijnere bediening en minder piekbelastingen. Aan de 350MH Blue hangt een Atlas E752 poliepgrijper met een eigen gewicht van 1.500 kg en 600 liter inhoud. Atlas maakt zelf grijpers en overige aanbouwdelen voor de overslagmachines.
Uiterst stabiel

Aan de stick hangt een Atlas E752 poliepgrijper van 1.500 kg en met 600 liter inhoud.
De onderwagen is voorzien van vier stempelpoten en heeft een grotere basis dan zijn voorganger, hetgeen de stabiliteit op zowel banden als stempels ten goede komt. Op banden heeft de machine een basis van 3.200 x 3.000 mm en afgestempeld is dat 5.775 x 4.525 mm. Ook zijn grotere opstaptreden gemonteerd om de machine beter toegankelijk te maken. De cilinders zijn voorzien van bescherming. Er is keuze uit een vaste cabine, maar voor goed zicht bij overslagwerk en zeker bij het laden van containers is een in hoogte verstelbare cabine leverbaar. Er is zowel keuze uit een cabine die alleen in hoogte te verstellen is als een in hoogte verstelbare cabine die ook nog naar voren kan bewegen. Bij het laden en lossen van schepen heeft de machinist daardoor nog beter zicht op het ruim. De cabine is 2,5 meter in hoogte verstelbaar, wat neerkomt op een zichthoogte van bijna 5,5 meter. De cabine is tevens aangepast en biedt de machinist nog meer zicht en comfort.

De onderwagen heeft een grote afstempelbasis en zorgt voor voldoende stabiliteit. De in hoogte verstelbare cabine zorgt voor goed zicht.
De 350MH Blue heeft een Stage IV motor. Als krachtbron gebruikt Atlas een Deutz TCD 6.1 L6 6-cilinder met een vermogen van 180 kW/245 pk bij 2.000 t/min. Hierbij wordt gebruik gemaakt van AdBlue. Dat is waar ‘Blue’ in de typeaanduiding voor staat. Een DPF-filter zorgt voor minder uitstoot van roetdeeltjes en het SCR-systeem zorgt voor reductie van NOx. In totaal is de uitstoot van schadelijke stoffen met liefst 96% teruggedrongen. Het brandstofverbruik ligt gemiddeld 5% lager. Dat is mede te danken aan een geoptimaliseerd hydraulisch systeem. Door zo min mogelijk bochten en koppelingen te gebruiken voor het leidingwerk op de giek, neemt de weerstand van de olie af en dat resulteert in een lager verbruik. Voor dagelijks onderhoud is de bovenwagen zeer goed en veilig toegankelijk. Dat geldt eveneens voor de AdBlue-tank met een inhoud van 32 liter. De motorkap is opnieuw ontworpen en garandeert een lager geluidsniveau. Het ballast is verzwaard en volledig nieuw ontworpen voor een betere gewichtsverdeling en optimale stabiliteit. Daarbij is de LED-verlichting in het ontwerp van het ballast geïntegreerd om de kans op beschadigen zo goed als uit te kunnen sluiten. Bovendien heeft de machinist zo altijd goed zicht en licht, wat de veiligheid ten goede komt. De overslagkraan van Berger is dan ook volledig uitgerust en staat op volrubber banden en heeft slangbreukventielen op alle cilinders. Voorts is de machine uitgerust met LED-verlichting en uitgebreide centrale smering.

Berger zet de Atlas met bijna 18 m werkbereik in voor diverse werkzaamheden, zoals hier het beladen van de kabelshredder.
De firma Berger Recycling is erg blij met de nieuwe aanwinst. De kraan is behoorlijk sneller, sterker en stiller. Door het grotere werkbereik neemt de productiecapaciteit nog verder toe en de 350MH Blue is bovendien zuiniger. Daarmee past de machine uitstekend bij het duurzame karakter van dit vooruitstrevende Groningse bedrijf, dat binnen het recyclingproces gebruik maakt van groene stroom, duurzaam ingekocht gas en bovendien zijn alle gebouwen geïsoleerd. Duurzaam materieel hoort daar ook bij en daarvan is de eerste door Atlas Maschinen GmbH gebouwde 350MH Blue een mooi voorbeeld. Deze mobiele overslagkraan is niet alleen oranje, maar ook ‘groen’. En zelfs een beetje blauw…