Na de ingebruikname van de eerste Tatra Phoenix in mei vorig jaar kreeg gespecialiseerd transportbedrijf Pronk-Belkom in het Noord-Hollandse De Goorn deze maand de tweede Phoenix via Tatra Nederland dealer Truckland afgeleverd. De eerste Phoenix is een PR 4343 8×6 (GVW: 43 ton) met een geïsoleerde 15-kuubs Hyva 2-zijden kipper met milieukleppen en een HMF 1943 Z2 autolaadkraan.
Op basis van de goede ervaringen met deze Tatra werd de tweede Phoenix aangeschaft. Een compactere 8×6 met triple achterwielstel, een GVW van 40,5 ton, 25-tons Hyva haakarminstallatie en een 22 ton/meter HMF autolaadkraan. Ook hier monteerde HSW Weesp de benodigde RVS kisten, stempelplaat- en nettenbakken. Beide Tatra’s hebben een dagcabine, 483 pk Euro 6 motor, tussenbak met hoge en lage gearing en een op het werk afgestemde TraXon automatisch schakelende transmissie met 16 gangen vooruit en voorzien van terreinschakelprogramma.

Hans Pronk is directeur van het door de schoonfamilie (Belkom) van zijn vader opgezette gespecialiseerde transportbedrijf, dat zijn oorsprong vindt in de jaren ’30 van de vorige eeuw. Pronk verzorgt de volledige planning en rijdt zelf ook nog af en toe. “Lange tijd reden wij met vijf eigen wagens, maar na overname van een ander bedrijf uit de buurt, vergrootte het wagenpark tot 11 eenheden. Onze relatie met Truckland gaat ver terug. Zij leverden hier eerder verschillende Ginafs, waarvan er nu één wordt vervangen met een Tatra. De andere auto die er uit gaat is een MAN. Voor ons off-road werk zijn volledig aangedreven voertuigen noodzakelijk en Tatra sluit daar prima op aan. Ik kende het merk van vroeger en na het werken met de eerste Phoenix ben ik alleen maar enthousiaster geworden. Die onafhankelijke wielophanging is prachtig. Ik heb er nu de nodige kilometers mee gereden en ben er absoluut van onder de indruk. Hij rijdt fantastisch! Het onderstel is comfortabel en zorgt voor de juiste grip in het onverharde werk. Verder komt de rest van de componenten bij DAF vandaan, dus dat moet goed komen.”

Het grootste deel van de transporten die familiebedrijf Pronk-Belkom verricht, is kieper/kraan gerelateerd. Men rijdt zand, grond, puin, asfalt en andere los gestorte goederen, maar is ook met diverse voertuigen actief in de gladheidsbestrijding. Het werkgebied strekt zich uit over Noord-Holland, Zuid-Holland en Friesland. In de meeste gevallen gelden de Pronk-Belkom voertuigen als een ‘flexibele schil’ voor aannemers of vervoerders in de grond-, weg- en waterbouw. Niet zelden vervoeren zij achter de kippers ook een dieplader met de benodigde machines. Ook de onlangs aangeschafte DAF 4×2 trekker is een multifunctioneel inzetbaar voertuig, met name door de recent in gebruik genomen Fliegl trailer met horizontaal lossysteem. Een toepassing die ook op de vorig jaar door Truckland geleverde Ginaf is gemonteerd. Hans Pronk: “Wij lossen vaak zand in schuren van tulpenbroeierijen, maar ook in tunnels en op wegen met veel portalen. Dan is dit echt een prima oplossing.”