BMB
  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
  • Over BMB
  • Snel gevonden
  • Beurzen
  • Aanbestedingskalender
  • Mijn keuze
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneer u

BMB

  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
Mobiele kranenVerticaal transport

Sarens neemt met SGC-140 een imposante ringkraan in gebruik

11/01/2018
Sarens heeft één van de grootste mobiele hijskranen ter wereld gebouwd. De cijfers zijn ronduit indrukwekkend.

De SGC-140 (Sarens Giant Crane) heft 1.000 ton op 100 meter vlucht. Dat zijn zowat honderd lijnbussen over de lengte van een voetbalveld. En dat in één beweging! Op 50 meter radius heft de ringkraan 2.820 ton. De nieuwe kraan werd in België gebouwd en deels hier en voor een deel in de Verenigde Staten ontworpen. Deze SGC-140 is een doorontwikkeling van de SGC-120 uit 2011 en is dankzij tal van verbeteringen bijna de helft sterker bij een vlucht van 120 meter. Het plannen, tekenen, berekenen en bouwen duurde circa een jaar en gebeurde allemaal bij het bedrijf zelf. In die periode werkten gemiddeld vijf tot tien ingenieurs en tien werknemers aan de opbouw. De eigenlijke montage ter plaatse nam zes weken in beslag.

De SGC-140 draait op een railplatform met een buitendiameter van 44 m.

De nieuwe Sarens hijskraan verhuist na het testdraaien in de Gentse haven voor drie jaar naar Kazachstan, waar dit gevaarte wordt ingezet in opdracht van Tengizchevroil (TCO). Het contract ten behoeve van het Tengiz-project vormt voor Sarens Group de grootste deal uit de 62-jarige geschiedenis van dit familiebedrijf. De SGC-140 is een fraai staaltje van Belgische wetenschap én ondernemerschap. De nieuwe machine levert vooral interessant en indrukwekkend cijfermateriaal op. De mast van de kraan is standaard 118 meter lang en weegt 515 ton, maar je kan die vervangen door een mast van 130 meter en dan nog een hulpgiek plaatsen van 100 meter. Zo ontstaat een maximale gieklengte van 230 meter. Uiteraard ligt de hefcapaciteit dan lager. De contragiek is 60 meter lang en weegt 250 ton.

Railplatform

De dubbele ramshoorn weegt 102 ton en hijst lasten van 3.200 ton.

De kraan draait op een eigen railplatform met een buitendiameter van 44 meter, dat rust op 64 stalen onderplaten. Het standaard tegengewicht bedraagt 4.000 ton. In tegenstelling tot bij normale hijskranen is dat geen beton. De containers die gebruikt worden om de kraan in onderdelen van de ene werkplek naar een volgende locatie te verhuizen, worden ter plaatse gevuld met zand, stenen of wat er maar voorhanden is. Met een ‘operationeel’ contragewicht weegt de SGC-140 afgerond 7.000 ton. De lieren zijn geleverd door specialist Zollern. De toplieren zijn 2,1 km lang en in totaal heeft de machine in standaardopstelling zowat 10 km aan kabel. Omdat je moeilijk kan werken met één kabel die 1.000 ton houdt, hangt de haak aan 48 lieren. De haak is een dubbele ramshoorn die zelf al 102 ton weegt en een hijscapaciteit heeft van 3.200 ton.

Sarens’ SGC-140 wordt elektrisch en hydraulisch aangedreven. Het hydraulische deel is voor het ‘rijden’ over de spoorcirkel. De elektrische aandrijving komt van zeven grote dieselaggregaten van Caterpillar (Eneria) met telkens twee motoren die elk zowat 260 kW/500 pk leveren. Zes daarvan drijven de lieren aan, één is voor het zwenken. De power kan opgedreven worden tot 5.000 pk. Alle powerpacks zijn Stage IV-ready en produceren maximaal 84 dB. De unieke kraan is nagenoeg onverslijtbaar. Dergelijke machines doen zeer specialistisch en dus uitzonderlijk hijswerk. Soms realiseren ze slechts twee hijsbewegingen op een werkdag. Voor de opdracht binnen het TCO-project in Kazachstan wordt gerekend op 250 hijscycli. Sarens heeft steeds een eigen ploeg ter plaatse.

Om alle krachten optimaal te verdelen hangt het blok aan 48 lieren.

De SGC-140 vertegenwoordigt een investeringswaarde van pakweg 30 miljoen euro en is net als de SGC-120 ‘mobiel’ te noemen. De 120 werd voor het eerst ingezet in de Verenigde Staten en ging daarna aan de slag in China, Frankrijk, Indonesië, Saudi-Arabië, India en Groot-Brittannië. Hijskranen van een dergelijke omvang worden meestal ingezet voor het plaatsen van grote brugdelen of petrochemische installaties, bij de bouw, renovatie of afbraak van kerncentrales en ook wel op grote scheepswerven.

 Op de tekentafel

“Er liggen nog twee SGC’s op de tekentafel. Een SGC-90, die dus een stuk kleiner wordt dan de 120 en 140, en een SGC-250. Deze laatste zal op dat moment hoogstwaarschijnlijk de grootste hijskraan ter wereld zijn”, stelde CEO Wim Sarens bij de voorstelling in Gent. Die machines zullen in 2018 operationeel zijn en er zijn ook al opdrachten voor. Sarens is dan wel nog altijd een Belgisch familiebedrijf, het heeft klanten en medewerkers over de hele wereld. Geen enkele opdracht is te zwaar of te hoog. En dat is bij Sarens meer dan zomaar een leuke slogan.

De ringkraan wordt aangedreven door zeven dieselaggregaten met telkens twee Cat motoren van elk 500 pk.

Sarens neemt met SGC-140 een imposante ringkraan in gebruik was last modified: January 8th, 2018 by Tino Lai
Tweet
CaterpillarSarensTengizchevroil

Andere artikelen

Collé voegt Hy-Brid toe aan assortiment

02/12/2016

Vijf Ruthmann hoogwerkers versterken vloot bij Siesling

07/11/2019

Gehl en Mustang veroveren Europa

26/02/2018

Van ’t Hek heeft primeur met 100-tons...

30/01/2020

BTP Expo breidt uit met twee demodagen

05/01/2016

Nieuw type Merlo R50.30SPlus voor verreiker verhuur...

20/05/2020

Saan plaatst order voor vier nieuwe Spierings...

11/12/2018

Sennebogen 7700R-SL met 300 ton hijsvermogen biedt...

06/11/2017

Wereldprimeur uit Nederland voor veilig werken op...

28/12/2018

Sarens toont met 5.000-tons SGC- 250 grootste...

21/11/2018

PRIMEUR – Spierings showt allereerste hybride hijskraan...

21/11/2017

Bevestiging van hoge kwaliteit

01/04/2016

Doorzoek de website

Nieuwsbrief

Ahlman     Verhoeven

    JCB    

Laatste editie



Editie Oktober - November 2020

Twitter Feed

Tweets by VakbladBMB

Meest gelezen artikels

  • Cat showt nieuwe generatie rupsgravers

    19/10/2017
  • Sarens toont met 5.000-tons SGC- 250 grootste ringkraan ter wereld

    21/11/2018
  • Vlasman investeert in 163-tons sloopgigant

    29/09/2017
  • Zwanenhalstrailer vermijdt kilometerheffing

    01/02/2016
  • Sarens neemt met SGC-140 een imposante ringkraan in gebruik

    11/01/2018

Thema’s

Tags

Ahlmann Atlas Bauma BIA BIA Group Bobcat Case Cat Caterpillar Collé Rental & Sales DAF De Bruycker-Kemp Demag Demarec Dieseko Group Doosan Engcon Hans van Driel Hitachi Hyundai Intermat JCB Kemp Groep Kobelco Komatsu Liebherr Matexpo Mecalac Merlo Pladdet Pon Equipment Scania Sennebogen SMT Spierings Tadano Takeuchi TKD Tobroco-Giant Van Der Spek Van der Spek Vianen Volvo volvo trucks Wacker Neuson Wynmalen & Hausmann

Maandelijkse artikels

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Footer Logo
  • Algemene voorwaarden
  • Colofon
  • Persmeldingen
  • Adverteren
  • Contact

@2017 - BMB


Back To Top
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies om uw ervaring beter te maken. | En utilisant notre site, vous acceptez que nous appliquions des cookies afin de vous offrir une expérience optimale.OkPrivacy policy