Sarens heeft één van de grootste mobiele hijskranen ter wereld gebouwd. De cijfers zijn ronduit indrukwekkend.
De SGC-140 (Sarens Giant Crane) heft 1.000 ton op 100 meter vlucht. Dat zijn zowat honderd lijnbussen over de lengte van een voetbalveld. En dat in één beweging! Op 50 meter radius heft de ringkraan 2.820 ton. De nieuwe kraan werd in België gebouwd en deels hier en voor een deel in de Verenigde Staten ontworpen. Deze SGC-140 is een doorontwikkeling van de SGC-120 uit 2011 en is dankzij tal van verbeteringen bijna de helft sterker bij een vlucht van 120 meter. Het plannen, tekenen, berekenen en bouwen duurde circa een jaar en gebeurde allemaal bij het bedrijf zelf. In die periode werkten gemiddeld vijf tot tien ingenieurs en tien werknemers aan de opbouw. De eigenlijke montage ter plaatse nam zes weken in beslag.

De SGC-140 draait op een railplatform met een buitendiameter van 44 m.
De nieuwe Sarens hijskraan verhuist na het testdraaien in de Gentse haven voor drie jaar naar Kazachstan, waar dit gevaarte wordt ingezet in opdracht van Tengizchevroil (TCO). Het contract ten behoeve van het Tengiz-project vormt voor Sarens Group de grootste deal uit de 62-jarige geschiedenis van dit familiebedrijf. De SGC-140 is een fraai staaltje van Belgische wetenschap én ondernemerschap. De nieuwe machine levert vooral interessant en indrukwekkend cijfermateriaal op. De mast van de kraan is standaard 118 meter lang en weegt 515 ton, maar je kan die vervangen door een mast van 130 meter en dan nog een hulpgiek plaatsen van 100 meter. Zo ontstaat een maximale gieklengte van 230 meter. Uiteraard ligt de hefcapaciteit dan lager. De contragiek is 60 meter lang en weegt 250 ton.
Railplatform

De dubbele ramshoorn weegt 102 ton en hijst lasten van 3.200 ton.
De kraan draait op een eigen railplatform met een buitendiameter van 44 meter, dat rust op 64 stalen onderplaten. Het standaard tegengewicht bedraagt 4.000 ton. In tegenstelling tot bij normale hijskranen is dat geen beton. De containers die gebruikt worden om de kraan in onderdelen van de ene werkplek naar een volgende locatie te verhuizen, worden ter plaatse gevuld met zand, stenen of wat er maar voorhanden is. Met een ‘operationeel’ contragewicht weegt de SGC-140 afgerond 7.000 ton. De lieren zijn geleverd door specialist Zollern. De toplieren zijn 2,1 km lang en in totaal heeft de machine in standaardopstelling zowat 10 km aan kabel. Omdat je moeilijk kan werken met één kabel die 1.000 ton houdt, hangt de haak aan 48 lieren. De haak is een dubbele ramshoorn die zelf al 102 ton weegt en een hijscapaciteit heeft van 3.200 ton.
Sarens’ SGC-140 wordt elektrisch en hydraulisch aangedreven. Het hydraulische deel is voor het ‘rijden’ over de spoorcirkel. De elektrische aandrijving komt van zeven grote dieselaggregaten van Caterpillar (Eneria) met telkens twee motoren die elk zowat 260 kW/500 pk leveren. Zes daarvan drijven de lieren aan, één is voor het zwenken. De power kan opgedreven worden tot 5.000 pk. Alle powerpacks zijn Stage IV-ready en produceren maximaal 84 dB. De unieke kraan is nagenoeg onverslijtbaar. Dergelijke machines doen zeer specialistisch en dus uitzonderlijk hijswerk. Soms realiseren ze slechts twee hijsbewegingen op een werkdag. Voor de opdracht binnen het TCO-project in Kazachstan wordt gerekend op 250 hijscycli. Sarens heeft steeds een eigen ploeg ter plaatse.

Om alle krachten optimaal te verdelen hangt het blok aan 48 lieren.
De SGC-140 vertegenwoordigt een investeringswaarde van pakweg 30 miljoen euro en is net als de SGC-120 ‘mobiel’ te noemen. De 120 werd voor het eerst ingezet in de Verenigde Staten en ging daarna aan de slag in China, Frankrijk, Indonesië, Saudi-Arabië, India en Groot-Brittannië. Hijskranen van een dergelijke omvang worden meestal ingezet voor het plaatsen van grote brugdelen of petrochemische installaties, bij de bouw, renovatie of afbraak van kerncentrales en ook wel op grote scheepswerven.
Op de tekentafel
“Er liggen nog twee SGC’s op de tekentafel. Een SGC-90, die dus een stuk kleiner wordt dan de 120 en 140, en een SGC-250. Deze laatste zal op dat moment hoogstwaarschijnlijk de grootste hijskraan ter wereld zijn”, stelde CEO Wim Sarens bij de voorstelling in Gent. Die machines zullen in 2018 operationeel zijn en er zijn ook al opdrachten voor. Sarens is dan wel nog altijd een Belgisch familiebedrijf, het heeft klanten en medewerkers over de hele wereld. Geen enkele opdracht is te zwaar of te hoog. En dat is bij Sarens meer dan zomaar een leuke slogan.

De ringkraan wordt aangedreven door zeven dieselaggregaten met telkens twee Cat motoren van elk 500 pk.