Sarens onthulde deze maand in Gent officieel de krachtigste mobiele ‘landbased’ kraan ter wereld. Deze is groter dan het Vrijheidsbeeld in New York, de London Eye of het Atomium in Brussel.
De Sarens Giant Crane (SGC) van Belgische komaf mocht proefdraaien in de Gentse kanaalzone en wordt gehomologeerd voordat het gevaarte begin 2019 voor vier jaar verhuist naar het Britse Hinkley Point in Somerset. De bouw van de SGC-250 werd door Sarens reeds aangekondigd toen het concern eind vorig jaar de SGC-140 voorstelde. Dat was toen de op één na ‘grootste’ kraan ter wereld, die 1.000 ton mag hijsen op 100 meter radius. De nieuwe SGC-250 kan 2.000 ton hijsen bij eenzelfde vlucht. De maximale capaciteit bedraagt 5.000 ton, het equivalent van 1.408 olifanten, 648 tractoren, 126 vrachtwagens of 20 exemplaren van de Airbus A380. De capaciteit op 165 meter bedraagt nog altijd een duizelingwekkende 775 ton.
Het ontwikkelen van de machine gebeurde door Sarens en duurde bijna twee jaar. Er kropen zowat 16.000 uren in onderzoek en ontwikkeling door ingenieurs, 6.000 uren in CAD-engineering en 25.000 uren in advies van specialisten. Een groot deel van de onderdelen is van Belgische makelij, andere componenten komen uit Nederland, Duitsland, Italië, Polen, Roemenië en Groot-Brittannië. De eigenlijke eerste montage van de SGC-250 nam 14 maanden in beslag.
Duizelingwekkend
De SGC-250 heeft standaard een hoofdmast van 118 meter lengte en een jib van 52,3 meter. De maximale totale gieklengte bedraagt 250 meter. De boom weegt in de versie van 160 meter 910 ton. De mast weegt 350 ton voor een lengte van 80 m. De twee ‘struts’ wegen samen 200 ton. Het kraanplatform is 48,5 meter lang. Het hoofdhijsblok weegt 3.200 ton, dat aan de jib nog altijd 1.600 ton. De bijhorende dubbele ramshoornhaken wegen respectievelijk 105 en 58 ton. Cijfers die ronduit duizelingwekkend, zelfs bijna niet te bevatten zijn.
De SGC-250 heeft een vermogen van 6.000 pk, aangedreven door in totaal twaalf Cat Acert dieselmotoren van elk 310 KW/500 pk en volgens de meest recente Stage IV norm. Voor deze krachtcentrale zijn zes zeecontainers beschikbaar. Een ‘volle tank’ vergt 9.000 liter diesel. Alles samen gaat er 18.000 liter hydrauliekolie in deze hijskraan. Als de hydraulische filters vervangen dienen te worden, dan zijn dat er in totaal 82… De kraan beschikt over 2 km aan hydrauliekslangen en 112 hydraulische motoren. De SGC-250 beschikt over zes hoofdlieren van Zollern en nog vier boom hoist lieren. Het tegengewicht bestaat uit 52 ballastcontainers van elk 100 ton. Het totale operationele gewicht bedraagt afgerond 10.000 ton. Voor het hijsen wordt 20 km staalkabel van verschillende diktes gebruikt. Het lastmoment is 250.000 tonmeter.
6 km aan railspoor
De SGC-250 zal vier jaar lang ingezet worden voor de bouw van een nucleaire site in -Hinkley Point, een ¬project van het Franse Bouy¬gues Travaux ¬Publics en het Britse Laing O’Rourke Construction. Ter plaatse zal deze superkraan over 6 km sporen rijden tussen drie lift-posities. Op die liftposities gaat de kraan hydraulisch over van een recht spoor naar een draaicirkelspoor (mooi getoond in de video). Het cirkelspoor heeft een diameter van 52,8 meter en rust op 80 matten die de bodemdruk verdelen. De SGC is ontworpen met een ingenieus systeem dat bestaat uit 128 wielen voor het zwenken en hijsen, 96 wielen voor het verplaatsen van de kraan en 24 hydraulische cilinders om over te schakelen van zwenken naar verplaatsen.
De verhuis van de SGC-250 wordt een gigantische klus. De kraan is gedemonteerd goed voor 280 vrachtwagenladingen, terwijl de smalle wegen naar de bouwplaats in Hinkley Point slechts tien vrachtwagenritten per dag toestaan. Er bestaan daarom plannen om een tijdelijke toegangsweg naar de werf aan te leggen.
De kraan kan ingezet worden in verschillende configuraties, dit in functie van de noden op het project. In zijn maximale configuratie, met een mastlengte van 250 meter, wordt de kraan in twaalf weken opgebouwd. Bij het ontwerp van de SGC werd veel aandacht besteed aan het logistieke concept. Zo passen alle kraancomponenten in een standaard container (20/40 ft). De 52 ballastcontainers van de kraan hebben net als bij de SGC-140 een dubbele functie; ze worden enerzijds tijdens (de)mobilisatie gebruikt voor het vervoer van kraancomponenten en anderzijds tijdens de uitvoering, nadat ze gevuld worden met lokaal zand of grind, ingezet als tegengewicht.
Mogelijk wordt de grootste kraan ter wereld enkel of vooral ‘s nachts ingezet, zodat er geen interferentie is met de 52 andere torenkranen op de bouwlocatie in Hinkley Point. De verwachte lasten daar gaan van 50 tot 1.150 ton en met een radius tot 165 meter. Het gaat dan om betonnen prefabelementen, staalstructuren en complete of gedeeltelijke installaties.
Druk op de link voor een filmpje over de nieuwe Sarens SGC-250 ringkraan.