Op de Scania-stand op de Bauma zal dit jaar een feestje zijn: 50 jaar V8 motoren! Daarnaast is er aandacht een miningtruck, zwaartransport trekker en een gas-hybride mixer.
De Bauma in München is niet alleen een beurs voor materieel, ook voor componenten zoals de Scania motoren die onder andere in brekers, wielladers, knikdumpers en graafmachines worden toegepast. Scania nam met het oog op de strengere Stage V uitstootnorm de DC09 en DC13 motoren flink onderhanden. Deze zijn nu tot 2% zuiniger. De motorenrange van 6,7, 9,3, 12,7 en 16,4 liter reikt van 220 tot 730 pk. De beroemde Scania V8 motor word in 2019 50 jaar. Het is niet alleen een motor met veel kracht, maar ook een stuk emotie.
Mijnbouw

Scania heeft de DC09 en DC13 motoren aangepast aan de richtlijn conform Stage V.
Op de stand van Scania in Halle B4 zal men vier voertuigen tonen, nog eens twee stuks zullen buiten naast de hal getoond worden. Al jaren levert Scania wereldwijd speciale mijnbouwvoertuigen. Op de Bauma toont ment een G500 mijnbouwkipper in 8×4 configuratie, die goed is voor een totaalgewicht van 58 ton. Hiervoor hebben de constructeurs gebruik gemaakt van een nieuwe tandem, nieuwe voorassen, nieuwe transmissie en dit alles in Heavy-Duty uitvoering. De Zweedse fabrikant kan deze 8×4-chassis leveren tot 66 ton totaalgewicht!
Naast voertuigen met dieselmotoren, is Scania ook zeer actief in de ontwikkeling en bouw van motoren op gas, biodiesel en bio-enthanol. Op de stand laat men een G410 met een betonmixeropbouw zien, waarbij de motor wordt aangedreven door gas, dit kan zowel aardgas als ook biogas zijn. De 8-kuubs Cifa mixer wordt elektrisch aangedreven. In de praktijk zullen deze twee aandrijfbronnen voor een zeer stille betonmixer zorgen. Naast deze twee bouwvoertuigen zijn er nog een S730 10×4*6 zwaartransport trekker, een 4×4 trekker, een 6×2 haakarm en een typisch Duitse 3-zijdige kipper aanwezig.