BMB
  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
  • Over BMB
  • Snel gevonden
  • Beurzen
  • Aanbestedingskalender
  • Mijn keuze
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneer u

BMB

  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
Dumpers

Sierlijke werkpaarden in Limburgse klei

02/05/2016
Boskalis zet nieuw Komatsu dumperkwartet in op project Grensmaas.
HM400-5 kan wedijveren met gevestigde orde en onderscheidt zich qua zuinigheid en betrouwbaarheid van concurrentie en scoort tevens punten voor productiviteit.

Eén van de grootste grondverzetwerken die momenteel in uitvoering zijn, is nog altijd het project Grensmaas in Limburg. Het is zonder twijfel één van de voornaamste rivierprojecten in Nederland en wordt uitgevoerd door Consortium Grensmaas, dat uit diverse aannemers, grindbedrijven en Natuurmonumenten bestaat. Rivierbeveiliging, natuurontwikkeling en grindwinning vormen de drie hoofddoelstellingen binnen deze meerjarige megaklus, waarbij in totaal meer dan 100 miljoen ton grond wordt verzet. De werkzaamheden strekken zich uit over een traject van maar liefst 43 kilometer, van Maastricht tot Echt-Susteren, en duren naar verwachting tot 2024. De locaties Borgharen en Geulle aan de Maas zijn al opgeleverd. Daar heeft de Maas aanzienlijk meer ruimte gekregen en is uiteindelijk een prachtige omgeving met ruimte voor de natuur ontstaan. Het hoofddoel is evenwel is bescherming van alle bewoners tegen hoogwater. Zeker na de overstromingen in 1993 en ‘95 was die noodzaak zeer hoog en dringend. Dankzij dit unieke project worden tienduizenden mensen langs de Maas beter beschermd tegen overstromingen en levert dat meer veiligheid op. Het risico op overstromingen wordt met factor 5 verkleind. Toch blijft Nederland altijd in strijd tegen het water en hebben grond-, weg-, en waterbouwers er nog altijd een uitdaging aan om voor creatieve oplossingen te zorgen. Nog steeds zijn daarom talloze projecten in uitvoering.

De HM400-5 is modern vormgegeven en door Komatsu uitgerust met degelijke en betrouwbare techniek.

Deze veiligheid wordt gecreëerd door het verbreden van het stroombed van de Maas en het verlagen van de oevers. Wat het project voorts uniek maakt is dat tegelijkertijd grind wordt gewonnen, in totaal een duizelingwekkende 54 miljoen ton. Daar wordt dit project volledig mee gefinancierd. Het Limburgse megakarwei is de omvangrijkste publiek-private samenwerking tot nu toe in Nederland. Door goede communicatie en betrokkenheid bij de omgeving hebben buurtbewoners begrip voor deze ingrijpende werkzaamheden, die bovendien langdurig van aard zijn. Mensen zijn zich bovendien bewust dat het project wordt uitgevoerd voor hun eigen veiligheid. In totaal krijgt Limburg er langs de rivier zo’n 1.000 hectare nieuwe natuur voor terug. Tijdens de uitvoering wordt veel en groot materieel ingezet. Daarbij houden de betrokken aannemers zeker rekening met duurzaamheid en de omgeving. Echter, er moet wel flink productie worden gemaakt. Al eerder waren we op bezoek op het project Grensmaas op de werklocatie in Itteren om de nieuwe, grote Komatsu PC1250-8 SP van Boskalis aan het werk te zien. De ingebruikname van vier nieuwe Komatsu HM400-5’s aan Boskalis was reden om opnieuw een bezoek te brengen aan dit project en tevens een indruk te krijgen hoe ver het project gevorderd is. De Komatsu gelede dumpers blijken niet alleen prachtige sierpaarden, maar ook echte werkpaarden te zijn!

 

Net visitekaartje

De geavanceerde K-ATOMiCS transmissie garandeert perfecte controle in elk terrein. Een hellingsensor waarschuwt de chauffeur zodra de laadbak te scheef staat en dreigt te kantelen.

Opnieuw spraken we af met hoofduitvoerder Evert Hof, ditmaal in Born. Op de locatie Koeweide/Trierveld zijn de vier gelede dumpers afgeleverd door Arjen Uijtewaal van BIA. De Komatsu’s vallen beslist op tussen de tientallen dumpers die hier rondrijden, aangezien ze modern zijn vormgegeven en gespoten in de opvallende huiskleuren van Boskalis. Het bouwconcern geeft zo een net visitekaartje af. De knikdumpers zijn echter niet gekocht voor de sier, ze moeten vol aan de bak. In 8 jaar tijd wordt er op deze locatie pakweg 8 miljoen ton grind gewonnen. Daarbij moet 30 miljoen ton grond worden verzet en nog eens 15 miljoen kuub grondwerk verricht. Tijdens ons vorige bezoek bleek al dat aan het ingezette materieel hoge eisen worden gesteld en dat betrouwbaarheid en productiecapaciteit van groot belang zijn. Tevens wordt goed gelet op het brandstofverbruik en de duurzaamheid van machines. Door Boskalis zijn de totale bedrijfskosten van de verschillende merken en modellen vooraf zorgvuldig vergeleken en juist op dit punt gooide Komatsu hoge ogen. De nieuwe machines zijn uiteraard uitgerust met schone Stage IV motoren.

De knikdumpers van het Japanse merk krijgen steeds meer bekendheid en Boskalis heeft ook heel bewust voor Komatsu gekozen. In het Grensmaas-gebied worden door de hoofdaannemers binnen het consortium ontzettend veel gelede dumptrucks ingezet voor het transport van grond en grind. Bovendien draaien er dumpers van diverse onderaannemers. De machines komen van diverse fabrikanten en dus kan men zeer goed onderling vergelijken hoe ze presteren. Daarbij worden al jarenlang ook twee Komatsu’s HM400-3 van Jac. Rijk ingezet. Hoewel ver in de minderheid, blijken deze knikdumpers uitstekend te presteren en oer betrouwbaar te zijn. Dat alles ook nog eens tegen gunstige kosten. Het is dan ook niet voor niets dat Boskalis eerder koos voor de imposante Komatsu PC1250-8 SP. Tegenover BMB bevestigt Evert Hof nog maar eens de uitmuntende betrouwbaarheid van het Japanse merk. De PC1250-8 is al weer bijna 2 jaar in gebruik en heeft flink wat kuubs grond en grind verzet. Zeker in de grindwinning wordt het uiterste van de machine gevraagd om productie te kunnen draaien. Aangezien er bij de graafmachine dan al gauw twintig tot veertig dumpers draaien, kan stilstand behoorlijk in de kosten lopen. De Komatsu PC1250-8 heeft in al die tijd en onder zware omstandigheden slechts 4 uur uitval gekend. Die ervaring heeft een belangrijke rol gespeeld bij de aanschaf van het kwartet HM400’s.

 

Big Brother

Tussen alle knikdumpers die rondrijden op het Grensmaas project vormen de vier in huiskleuren gespoten HM400-5’s van Boskalis een opvallende verschijning. De bak kan circa 26 kuub verstouwen.

De nieuwe gelede dumpers worden voor het eerst ingezet voor het transport van de dekgrond die vrijkomt en naar depot wordt getransporteerd. Daaronder bevindt zich de grindlaag en kan de winning van grind beginnen. Net als in Itteren is op de locatie een eigen werkhaven aangelegd, waar het grind wordt verwerkt. Dagelijks zijn zo’n twintig dumptrucks actief en dat aantal zal straks verdubbeld worden. De afstand tot het depot is nu namelijk nog maar 1.500 meter, maar zal straks toenemen tot wel 10 kilometer! Er wordt veel aandacht geschonken aan het opleiden van de chauffeurs, zodat de technieken die in de dumpers zitten op de juiste wijze worden gebruikt. Men houdt dat bij Boskalis nauwkeurig bij. Daarbij is Komatsu’s Komtrax een onmisbaar hulpmiddel. Daarmee is zeer nauwkeurig het verbruik en de prestaties te meten. Ook is gedetailleerde informatie uit de machine te halen. Zo kan de klant de kosten drukken en preventief onderhoud mogelijk maken om stilstand te voorkomen. Nu zullen sommige chauffeurs dat misschien opvatten als ‘Big Brother is watching you’. Het doel is juist dat men op een juiste manier omgaat met de dumpers en het maximale uit de machine haalt tegen zo laag mogelijke kosten.

Door soms te switchen van Eco naar Power modus en omgekeerd bij transport over langere afstanden of korte afstanden in ruw terrein, kan Boskalis dagelijks tot wel 150 liter per uur aan dieselolie besparen! De vier dumpers hebben een eigen gewicht van zo’n 35 ton en beschikken over een netto laadvermogen van maximaal 40 ton. De chassiscapaciteit ligt standaard (geladen) op 24 kubieke meter. Dit zal bij de dumpers van Boskalis iets hoger liggen, aangezien er extra schotten zijn opgezet om iets meer materiaal mee te kunnen nemen. Ook zijn de HM400’s uitgerust met een klep aan de achterzijde. De aandrijving wordt verzorgd door een zeer krachtige en milieuvriendelijke Komatsu SAA6D140E-7 dieselmotor met een vermogen van 353 kW/473 pk. Door gebruik te maken van SCR-technologie (AdBlue) en een KDPF (Komatsu Diesel Partikel Filter) wordt de NOₓ-uitstoot met liefst 80% verminderd. De 6-cilinder maakt bovendien gebruik van een gesloten carterontluchter, waarbij de carterdamp door een filter gaat en terug wordt gevoerd naar de verbrandingskamers. Een turbo met variabele geometrie zorgt voor een optimale luchtstroom, ongeacht toerental of belasting. Hierdoor zijn de uitlaatgassen schoner en valt het verbruik lager uit, terwijl prestaties en aandrijfkracht gelijk blijven. Om de dieselconsumptie verder te verminderen, voorziet Komatsu in een geavanceerd tractiecontrolesysteem (KTCS), selecteerbare bedrijfsmodi, automatische motorstop en een zuigerpomp met regelbaar debiet. Een Eco-meter verschaft de operator via het display informatie om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken.

 

Minder schokken

Zeker bij knikdumpers speelt comfort een belangrijke rol. Tijdens rijden in onverhard terrein krijgt de chauffeur continu te maken met schokken en trillingen. Komatsu onderscheidt zich van andere dumperfabrikanten door de unieke hydropneumatische vering op zowel voor- als achterassen. Hierbij zorgt de vering van de langsdraagarm ervoor dat de machine minder schommelt en daardoor meer rijcomfort biedt. Doordat de dumper zelf ook minder aan schokken onderhevig is, wordt er minder materiaal gemorst en gaan onderdelen langer mee. De werkplek is zeer ruim, biedt goed zicht naar alle kanten en de machinist roemt alom de stilte in de cabine. Dat komt doordat deze volledig hermetisch is afgesloten van de motorruimte. Tevens wordt een geluiddempende uitlaaddemper gebruikt. De chauffeur heeft de beschikking over een luchtgeveerde stoel met talloze instellingen. Bedieningselementen zijn logisch geplaatst en zeer gebruiksvriendelijk. Op de grote TFT-kleurendisplay wordt alle relevante informatie snel en overzichtelijk weergegeven. Aan de achterzijde is een achteruitkijkcamera gemonteerd, hetgeen bijdraagt aan meer veiligheid.

Waarin de gelede dumpers zich tevens onderscheiden is het tractiecontrolesysteem. KTCS zorgt voor optimale tractie op alle ondergronden en voorkomt doorslippen en onnodige slijtage. Wanneer één van de sensoren op vier van de zes wielen vaststelt dat een wiel begint te slippen, dan wordt de differentieelblokkering tussen de assen automatisch in werking gesteld. Mocht nog steeds een wiel doorslippen, dan zorgt dit intelligente systeem met natte schijfremmen ervoor dat automatisch het slippende wiel wordt geremd, zodat er aan de andere kant weer tractie is. Verder zorgt KTCS er samen met de hoeksensor op de knikverbinding voor dat de dumper onder gladde omstandigheden veilig de bocht door gaat. De K-ATOMiCS transmissie garandeert een perfecte controle op zowel transmissie als motor door de voertuigomstandigheden goed in de gaten te houden. Hierdoor wordt een vlotte koppeling en maximale levensduur van de transmissie gegarandeerd. Nog een groot pluspunt bij Komatsu is dat de knikdumpers tijdens het rijden al kunnen kiepen en daarvoor genoeg olie hebben. Een hellingsensor waarschuwt de chauffeur wanneer de laadbak te scheef staat en dreigt te kantelen. De HM400-5 beschikt over een bodemvrijheid van 710 mm, waardoor het robuuste en onderhoudsvrije scharnierpunt uit de modder blijft. Voor onderhoud kan de cabine kantelen en een omkeerbare koelvin zorgt ervoor dat de radiateur met één druk op de knop is te reinigen. Hierdoor kan de dumper beter presteren. Optioneel is de laadvermogensmeter. Het geladen gewicht verschijnt direct op het scherm in de cabine en wordt opgeslagen in het Komtrax monitoringsysteem. De transmissie is volledig automatisch en heeft zes versnellingen vooruit en twee achteruit. De maximale rijsnelheid bedraagt 56 km/u. Bij achteruit rijden is het piepen vervangen door een ruissignaal en als extra is nog achteruitrijverlichting aangebracht. De vier dumpers zijn uitgerust met Groeneveld automatische vetsmering en een 27 mc ‘bakkie’ voor onderlinge communicatie. Tot slot heeft de laadbak uitlaatbakverwarming. Daardoor vriest materiaal niet vast en kan men altijd kippen.

Geert-Yke Rusticus

 

Informatie

BIA Nederland
Zutphen
T +31 (0)88 303 22 00
www.bia-bv.nl

 

BIA Group
Overijse (B)
T +32 (0)2 689 28 11
www.bia.be

 

Consortium Grensmaas
Born
T +31 (0)46 481 99 30
www.grensmaas.nl

 

Boskalis Nederland
Papendrecht
T +31 (0)78 696 90 11
www.boskalis.com

Sierlijke werkpaarden in Limburgse klei was last modified: June 9th, 2017 by Tino Lai
Tweet

Andere artikelen

Damsteegt investeert in Bell dumpers

02/02/2016

Scania XT: gemaakt voor zware omstandigheden STAND...

23/05/2018

Waar spektakel in Homberg

30/10/2017

Ginaf breekt nu ook interna­tionaal door met...

29/09/2018

Elektriserend! Wacker Neuson-beleving op Bauma

20/03/2019

Uniek Bell duo voor Te Kloeze Bruyl

27/01/2018

Doorzoek de website

Nieuwsbrief

Ahlman     Verhoeven

    JCB    

Laatste editie



Editie Oktober - November 2020

Meest gelezen artikels

  • Cat showt nieuwe generatie rupsgravers

    19/10/2017
  • Sarens toont met 5.000-tons SGC- 250 grootste ringkraan ter wereld

    21/11/2018
  • Vlasman investeert in 163-tons sloopgigant

    29/09/2017
  • Zwanenhalstrailer vermijdt kilometerheffing

    01/02/2016
  • Sarens neemt met SGC-140 een imposante ringkraan in gebruik

    11/01/2018

Thema’s

Tags

Ahlmann Atlas Bauma BIA BIA Group Bobcat Case Cat Caterpillar Collé Rental & Sales DAF De Bruycker-Kemp Demag Demarec Dieseko Group Doosan Engcon Hans van Driel Hitachi Hyundai Intermat JCB Kemp Groep Kobelco Komatsu Liebherr Matexpo Mecalac Merlo Pladdet Pon Equipment Scania Sennebogen SMT Spierings Tadano Takeuchi TKD Tobroco-Giant Van Der Spek Van der Spek Vianen Volvo volvo trucks Wacker Neuson Wynmalen & Hausmann

Maandelijkse artikels

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Footer Logo
  • Algemene voorwaarden
  • Colofon
  • Persmeldingen
  • Adverteren
  • Contact
  • Toestemming kiezen

@2017 - BMB


Back To Top