BMB
  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
  • Over BMB
  • Snel gevonden
  • Beurzen
  • Aanbestedingskalender
  • Mijn keuze
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneer u

BMB

  • Grondverzet
    • Rupsgraafmachines
    • Mobiele graafmachines
    • Wielladers
    • Bulldozers
    • Graders
  • Compact Materieel
    • Minigraafmachines
    • Midigraafmachines
    • Knikladers
    • Minidumpers
  • Sloop & Recycling
    • Sloopmachines
    • Uitrustingsstukken
    • Brekers
    • Shredders
    • Zeefmachines
    • Overslagkranen
  • Straat & Wegenwerk
    • Asfaltspreidmachines
    • Walsen
    • Frezen
    • Asfaltkippers
    • Grondzuigers
    • Grondboren
    • Stenenklemmen
    • Vacuümunits
  • Verticaal transport
    • Mobiele kranen
    • Rupshijskranen
    • Torenkranen
    • Hoogwerkers
    • Verreikers
    • Autolaadkranen
  • Heien & Funderen
    • Funderingsmachines
    • Trilblokken
    • Heihamers
    • Aggregaten
    • Betonpompen
    • Betonmixers
    • Betoncentrales
    • Bodeminjectie
  • Bouwtransport
    • Trucks
    • Trailers/opleggers
    • Bestelwagens
    • Dumpers
    • Opbouw
  • Verhuur
TopartikelsTransport

SPIE koopt eerste elektrische Mercedes-Benz Vito in België

20/11/2019

Installatiebedrijf SPIE Belgium heeft de eerste eVito van Mercedes-Benz in België gekocht. Deze volledig elektrische ‘midsize van’ zal ingezet worden voor onderhoud aan de Brusselse metrolijn. Mercedes-Benz verwacht dat heel wat bestaande Vito-klanten zullen overschakelen op de eVito. Wij gingen al even testrijden in en rond Brussel met de elektrische variant. Bij elektrische bedrijfsvoertuigen wordt vaak het rijbereik als kritisch punt aangeduid om ‘nog even te wachten’ alvorens over te schakelen van een diesel- naar een elektromotor. In de praktijk blijkt dat het door de producenten voorgestelde rijbereik ruimschoots voldoet.

Onder de kap huist een 85 kW sterke elektromotor met goed 300 Nm aan koppel.

Bedrijfsleiders overschatten vaak de afstanden die zij zelf of hun personeel dagelijks afleggen. Ook het laadvolume en -gewicht vormen geen al te groot probleem bij elektrische voertuigen. De prijs is dat soms wel. In het algemeen kiezen steeds meer ondernemers voor leasing in plaats van eigenaar te zijn van hun vloot. Behalve dat ze zich zo financieel meer kunnen concentreren op hun kernactiviteit speelt het ontzorgen van de eigen administratie hierbij een belangrijke rol. Het verbruik en onderhoud worden net als bij bouwmachines online gevolgd. Waarschijnlijk worden zelfrijdende bestelwagens de volgende etappe in het aanbod van rijhulpsystemen.

Een rij eVito’s staat in Brussel gereed voor nadere kennismaking.

Geen weg terug
In dat hele verhaal past de nieuwe elektrische Vito van Mercedes-Benz. Wereldwijd verkent de Duitse producent van wagens en vrachtwagens de mogelijkheden van de nieuwe digitale markt met o.m. eigen verhuurdiensten en onlineplatformen voor gedeeld gebruik. In België zijn we nog niet zo ver. Wel leeft er in ons land en zeker bij bedrijven een nood aan elektrische voertuigen. “Inzake elektrisch rijden is er geen weg terug”, voorspelt Geert Jaeken van Mercedes-Benz Vans Benelux. De eVito is bij het merk het begin van het elektrische verhaal voor de lichte bedrijfswagens. Binnenkort volgen batterijvarianten van de grotere Sprinter (2020) en de kleinere Citan (2021).

Tegelijk houdt het merk de vinger aan de pols bij andere alternatieve brandstoffen zoals CNG en brandstofcellen. De evoluties van de marktwensen gaan immers zeer snel. Mercedes bekijkt nog of de elektrificatie doorgetrokken zal worden voor de vierwielaangedreven Sprinter en de pick-ups. De eVito lijkt in zowat alles op de ‘gewone’ Vito op diesel. De binnen- en buitenafmetingen en het laadvolume (6 tot 6,6 m³) zijn ongeveer dezelfde. Het gewicht ligt iets hoger. Het grote koppel (300 Nm) van de elektromotor maakt dat het gewicht van de lading minder invloed heeft op het verbruik van de batterij dan de snelheid die de chauffeur aanhoudt. De eVito is dan ook in de eerste plaats bedoeld voor binnenstedelijke verplaatsingen voor ‘last mile’ goederenleveringen of (regionaal opererende) loodgieters, installateurs of schilders. De maximumsnelheid kan bij de aankoop ingesteld worden op 80, 100 of 120 km/u. Bij maximaal 80 km/u haal je het grootste rijbereik uit een volle batterijlading. Hoewel de lading niet de grootste invloed heeft, raden ze bij Mercedes af om met de eVito grote lasten te slepen. Voor zware aanhangwagens bestaan er momenteel betere oplossingen met andere modellen.

De lithium-ion batterijen van de eVito kunnen volledig opgeladen worden in 6 uur, al hangt daarbij veel af van de mogelijkheden van het laadstation. Het rijbereik ligt volgens Mercedes-Benz op 150 km. Tijdens het rijden houdt een soort aircosy-steem de batterijen op een temperatuurniveau tussen 25 en 30 °C, wat het energieverbruik ten goede komt. De nieuwe elektrische bestelbus is beschikbaar in twee lengtes. Met een basislengte van 5.140 mm kan de eVito maximaal 1.073 kg verstouwen, terwijl de extra lange versie (5.370 mm) 1.048 kg aan laadcapaciteit heeft.

Qua uiterlijk en interieurruimte verschilt de elektrisch aangedreven Vito nauwelijks van een dieselversie.

Meer laadpunten
Bij SPIE Belgium moeten ze de stekker van de eVito slechts om de twee werkdagen (vier shifts) opnieuw in het stopcontact van het eigen laadstation steken, waarbij per werkdag 20 tot 40 km wordt gereden. Jaeken vergelijkt dat met de evolutie van een gsm naar de smartphone: “De eerste mobieltjes van Nokia moest je pas na een week herladen, terwijl de nieuwste smartphone soms twee keer per dag opgeladen moet worden. Maar het gebruik is ook helemaal veranderd en we verwachten een soortgelijke omwenteling voor elektrisch rijden.” Wel moet het aantal openbare laadpunten in België snel stijgen en moeten er vooral meer snelle laadpunten bijkomen. Mercedes-Benz is van plan om binnen enkele jaren (in partnerschap) een laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen aan te bieden.

SPIE Belgium is in aantallen één van de grotere installateurs van laadpalen in België. “Het is dus logisch dat we bekijken hoe we ons eigen wagenpark elektrisch kunnen maken. We hebben inmiddels ook elektrische bestelwagens van andere merken, maar net als Mercedes-Benz houden we de vinger aan de pols inzake alternatieve brandstoffen. Voor onze personenwagens kijken we eveneens naar hybride modellen en CNG”, stelt Paul Van Hove van SPIE Belgium. De onderneming beschikt over een vloot van iets meer dan duizend voertuigen, waarvan grofweg de helft utilitair. De leasingpartner voor de eVito is Athlon.

“Door onze eVito in te zetten voor het onderhoud van de Brusselse metro brengen we deze in zijn natuurlijke habitat. De chauffeurs geven daarbij zelf aan dat ze veel rustiger en meer ontspannen rijden met de elektrische Vito dan met een klassiek aangedreven bestelauto. Ze waarderen bovendien het comfort”, vertelt fleetmanager Marc De Man van SPIE Belgium. Daar kunnen we zeker inkomen. De overstap naar elektrisch rijden gaat het snelst voor wie al gewend is om automaat te rijden. Maar ook wie een handmatige versnellingsbak prefereert, is na een paar ritten helemaal mee met ‘one pedal drive’. Het kiezen van de meest ideale instelling uit drie rijprogramma’s en vier energieterugwinniveaus vergt wat gevoel, inzicht en ervaring, maar dat is geen onoverkoombare hindernis.

Het is niet dat de batterij plots snel leegloopt als je niet het meest ideale programma kiest. 

De eVito heeft een actieradius van maximaal ongeveer 150 km.

TK = Kleeft aan de weg
Standaard heeft een eVito stoelverwarming, wat minder energie vraagt dan de autoverwarming. De eVito rijdt heel soepel en kleeft aan de weg. Bijna vanzelf ga je als chauffeur rustiger rijden en anticipeer je meer dan anders op situaties, doordat je dan kan spelen met het batterijverbruik. Dat de ‘midsize van’ geluidsarm en trillingvrij rijdt is geen uitzondering voor een elektrisch voertuig, maar het verhoogt wel het rijcomfort. Vertrekken op een helling of een stukje op de Brusselse ring tegen 120 km/u vormt geen enkel probleem. Alle belangrijke functies zijn duidelijk zichtbaar op het dashboard. 

De eVito heeft een stevig prijskaartje. De meerprijs bedraagt ca. ⇔11.500 ten opzichte van een identiek uitgeruste dieselversie. Reken daarbij wel dat het onderhoud voor de eerste 3 jaar bij de prijs is inbegrepen en dat de batterij een garantie heeft van 8 jaar. Het onderhoud is voor elektrische voertuigen beperkt en de energiekosten per kilometer liggen lager dan bij een brandstofmotor. Voorts zijn er in zowel België als Nederland fiscale voordelen, vrijstelling van wegenbelasting, enz. Alles tezamen maakt dit dat de kosten over de totale levensduur niet zo ver uit elkaar liggen. Dit jaar zet Mercedes-Benz Vans de eVito Launch Edition in de schijnwerpers. Die is rijk uitgerust met o.a. airco, navigatie, achteruitrijcamera, comfortzetel voor bestuurder en een laadkabel van 8 meter.

www.mercedes-benz.nl
www.mercedes-benz.be

SPIE koopt eerste elektrische Mercedes-Benz Vito in België was last modified: November 12th, 2019 by naw@ebp.be
Tweet
Mercedes-BenzSPIE

Andere artikelen

Damsteegt investeert in Bell dumpers

02/02/2016

T High Edition blijkt schot in de...

29/11/2016

Elektrische Volvo FE met haakarm

25/11/2019

De nieuwe XT bouwserie van Scania: King...

19/09/2018

Tweede editie van BTP Expo in Luik.

15/01/2016

Indrukwekkende rijervaring met Volvo trucks

01/06/2016

Nooteboom showt 9-assige Euro-PX dieplader op stand

20/03/2019

JdB is overtuigd en kiest voor drie...

25/11/2020

Het verhaal van JCB is er één...

29/05/2018

Nieuwe betonmixer-opleggers gericht op Nederlandse markt

15/06/2020

DAF investeert 200 miljoen in cabinefabriek in...

25/04/2019

Sterk presenteert zich aan de markt als...

20/06/2019

Doorzoek de website

Nieuwsbrief

Ahlman     Verhoeven

    JCB    

Laatste editie



Editie Oktober - November 2020

Meest gelezen artikels

  • Cat showt nieuwe generatie rupsgravers

    19/10/2017
  • Sarens toont met 5.000-tons SGC- 250 grootste ringkraan ter wereld

    21/11/2018
  • Vlasman investeert in 163-tons sloopgigant

    29/09/2017
  • Zwanenhalstrailer vermijdt kilometerheffing

    01/02/2016
  • Sarens neemt met SGC-140 een imposante ringkraan in gebruik

    11/01/2018

Thema’s

Tags

Ahlmann Atlas Bauma BIA BIA Group Bobcat Case Cat Caterpillar Collé Rental & Sales DAF De Bruycker-Kemp Demag Demarec Dieseko Group Doosan Engcon Hans van Driel Hitachi Hyundai Intermat JCB Kemp Groep Kobelco Komatsu Liebherr Matexpo Mecalac Merlo Pladdet Pon Equipment Scania Sennebogen SMT Spierings Tadano Takeuchi TKD Tobroco-Giant Van Der Spek Van der Spek Vianen Volvo volvo trucks Wacker Neuson Wynmalen & Hausmann

Maandelijkse artikels

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Footer Logo
  • Algemene voorwaarden
  • Colofon
  • Persmeldingen
  • Adverteren
  • Contact
  • Toestemming kiezen

@2017 - BMB


Back To Top