De vakbeurs Intermat in Parijs verliest weliswaar aan internationale glans, maar toch was een bezoek aan dit 6-daagse event beslist de moeite waard.
Zo dachten meer landgenoten erover, want in haast ieder gangpad klonk de Nederlandse taal. In totaal 173.000 bezoekers uit 160 landen bezochten Intermat 2018, waarvan bijna een derde van buiten Frankrijk kwam. Door middel van een fotoreportage blikt BMB uitgebreid terug.
Dubbelslag
Eurocomach presenteerde twee opvallende noviteiten in Parijs. De ES 58 ZT is een conceptstudie voor de nieuwe 5,8-tonner van het Italiaanse merk. Overigens huist onder de motorkap nog een Stage IV motor van Kubota met een vermogen van 47 kW/64 pk. De machine staat 2 m breed, heeft 45 kN bakkracht en realiseert 3.850 mm graafdiepte. De ES 12 X is de elektrische variant van de bekende 1,2-tonner. De elektromotor levert maximaal 10,4 kW vermogen, hetgeen overeenkomt met 13,7 pk. Voor indoor sloopwerkzaamheden is het van belang dat het onderstel op 180 mm rupsbanden uitschuifbaar is van 790 tot 1.050 mm en de machine reikt zonder uitrusting tot 2.280 mm hoogte.
Hoog Doosan-gehalte
We hadden ons ingesteld op niet al teveel primeurs, maar het Turks merk Hidromek vormde hierop een aangename uitzondering. Liefst vijf nieuwe modellen stonden er op de stand, waaronder de 13-tons grondwals HMK130CS en de rupsgraafmachines HMK300LC (31,9 ton, 212 pk, 198 kN) en HMK390LC (39,2 ton, 281 pk en 233 kN) met Stage IV motoren en een hoog Doosan-gehalte. Twee (semi-)binnendraaiers vormden de echte blikvangers. De HMK60CR weegt 6,3 ton en beschikt over 60 pk vermogen. De HMK145LC SR (foto) is een short-radius graafkraan van 16,8 ton met verstelgiek en de motor levert 105 pk.
Nieuwe 60-tonner
Het is jammer dat Tadano een beetje stond ‘weggedrukt’ want de nieuwe ATF 60G-3 van deze Japans-Duitse kranenbouwer verdiende een beter lot. Op dit moment zijn 3-assige telekranen bijna niet aan te slepen. Aan de introductie van deze 60-tonner is vier jaar ontwikkeling voorafgegaan en op Bauma 2016 pronkte al een prototype te bewonderen. De ATF 60G-3 is bijzonder compact, staat op drie 10-tons (naar wens 12-tons) assen en beschikt over een nieuwe, stille aandrijflijn.
Longreach 2.0
Hitachi wilde dit keer niet meedoen, maar gelukkig had de Franse importeur Payen twee interessante machines meegenomen, en wel relatief compacte graafmachines met een groot bereik. De ZX210LC-6 Caméléon is het kleine broertje van de ZX350 met telescoopgiek, die op de Bauma werd getoond. De machine weegt 27,6 ton en reikt tot 16,3 m diepte. Bijzonder is ook de 15,6 ton zware ZX135U-6 Bras Coulissant (foto), wat vrij vertaald neerkomt op ‘glijdende arm’. De lepelsteel is uitschuifbaar, waardoor een max. armlengte ontstaat van bijna 7,8 m.
Van eigen bodem
Waterking reisde van Tynaarlo naar Parijs voor de introductie van ‘s werelds eerste en tevens kleinste amfibische graafmachine, met de bovenwagen van een 2-tonner. Deze kleine maar zeer sterke machine is uitgerust met een verstelbare onderwagen van 1,5 tot maximaal 2,5 m breed en vormt dé oplossing voor het uitvoeren van werkzaamheden in smalle watergangen, vijvers of grachten.
Wolkenkrabber
Magni heeft al een aantal opmerkelijke prestaties geleverd en de verreikerfabrikant uit Italië blíjft de grenzen verleggen. In Parijs toonde het merk andermaal een sterk staaltje van werkbereik en hefkracht. De komst van ’s werelds hoogste roterende verreiker was al aangekondigd. Deze RTH6.46 SH reikt tot maar liefst 46 m de lucht in… Wellicht nog spectaculairder is de lancering van de RTH8.25 SH. Magni troeft de concurrentie hiermee andermaal aan. Want net nu 6 ton capaciteit in combinatie met maximaal 25 m bereik de standaard in de markt is, schroeven de Italianen het hefvermogen in deze klasse op naar een indrukwekkende 8 ton. Importeur Collé Rental & Sales was er als de kippen bij om zijn naam op deze bijzondere verreiker te mogen zetten.
Vaandeldrager
Liebherr pakte uiteraard weer groots uit, ook al waren er geen echte primeurs om over naar huis te schrijven. De komst van de compacte Stereoladers L506 en L509 was geen geheim meer en ook de semi-binnendraaier R936 Compact liet zich reeds aankondigen. Niettemin blijft deze 34-tonner een interessante nieuwe vaandeldrager voor de Compact-lijn. Wel vinden we het een gemis dat de rupsgraafmachine, in tegenstelling tot concurrent Volvo ECR355E, niet direct leverbaar is met verstelgiek.
Vernieuwend
Iedereen heeft de mond vol over veiligheid en onderhoudsgemak, maar uitgerekend een relatief kleine speler als Bauer weet ons te verrassen met een serviceluik dat ook dienst doet als bordes op de BG 15 H. Chapeau! Dit is niet alleen veiliger, maar ook nog eens veel praktischer met het oog op de transportbreedte. Wie volgt?
Voor de troepen uit
Op de stand van Tobroco-Giant beleefde zowel de kniklader G4500 X-Tra als de SK252D skidsteer zijn wereldpremière. Die eerste is met 4,5 ton eigen gewicht het grootste model uit het gamma en beschikt over een verlaagd hefframe voor meer hefcapaciteit en beter zicht over het laadframe. Opvallend is verder dat de wiellader als één van de weinige machines op Intermat nu al voldoet aan de Stage IV emmisie-eisen die vanaf volgend jaar ingaan. Die bereikt Giant door aan de Kubota motor een dieseloxidatiekatalysator en roetfiltersysteem toe te voegen.
Toekomstbestendig?
Het nieuws bij Volvo beperkte zich hoofdzakelijk tot de binnendraaiers ECR18E plus ECR355E en overslagkraan EW240E MH. De meeste aandacht – en terecht – ging echter uit naar de EX02. Dit prototype van een 100% elektrische midigraver laat zien hoe ver de Zweedse constructeur is op dit gebied. Misschien wel té ver? Bij de EX02 geschiedt de volledige aansturing van de machine elektronisch. Dus ook het hele hydraulische circuit is vervangen door elektrische componenten, draadkabels en sensoren. Dat maakt meteen duidelijk dat dit nog verre toekomstmuziek is, want de machine is zo alleen met graafbak te gebruiken en niet met hydraulisch aangedreven aanbouwdelen, zoals een sloophamer of sorteergrijper. Wordt dus nog vervolgd…
Lees verder onder de foto.
Thuiswedstrijd
Ook Mecalac zit bepaald niet stil. De Franse machinebouwer pakte groot uit voor het thuispubliek, met nieuwe wieldumpers, walsen en graaflaadcombinaties als gevolg van recente overnames. Met de 15MC, de rupsversie van de 15MWR, en e12 (foto), een 100% elektrische uitvoering van de 12MTX, stonden er twee wereldprimeurs op de stand. Vaak is het zo dat het meest interessante nieuws uit het zich onttrokken wordt en dat was hier niet anders. Binnen in de tent toonde Mecalac een opvolger van het eigen Connect snelkoppelsysteem. Energy Link is een gepatenteerde volautomatische snelwissel met vijf hydraulische functies en een sensor voor de stroom. Lichter dan dat kan het niet worden.
Lees verder onder de foto.
Hogerop zoeken
Op motorengebied was er in Parijs veel nieuws onder de zon. Zowel Deutz (E-Deutz) als Cummins (REEV) onthulde een hybride aandrijfconcept van een dieselmotor in combinatie met een batterijpakket. Yanmar zoekt het hogerop met twee nieuwe, grote viercilinders met vermogens tot maximaal 155 kW.
Fraai binnenste
Bij Merlo veel nieuwe modellen starre en roterende verreikers. De Panoramic- en de Roto-serie gaan dan ook getooid met een compleet nieuwe cabine met een modern interieur.
Hoge verwachting
Doosan lanceerde in Parijs naast de vernieuwde DA30 knikdumper (die op de TKD rijdend is te zien) twee nieuwe wielladers, waaronder de DL280-5. Van deze 15-tons laadschop wordt ook op de Benelux-markt veel verwacht. Volgens de fabrikant komt er ook een specifiek ontwerp voor de recyclingbranche. Ook nieuw is de DL580-5 (foto), met een bakcapaciteit van 5,7 kuub. Met ruim 36 ton op de weegschaal is dit de grootste shovel van het Zuid-Koreaanse merk. Qua uiterlijk springen het donkergrijs gespoten chassis en laadframe in het oog. Ter ere van de 400.000ste gebouwde Doosan dit jaar toonde Doosan tevens een speciale versie van de DX140W-5 bandenkraan, die online onder Doosan-dealers geveild is en uiteindelijk in Zweden aan de slag gaat.
Lees verder onder de foto.
Mini en maxi
Veel nieuwigheden bij de Wacker Neuson Group, waaronder de vierwielgestuurde Kramer 8155L wiellader in de 9-tons (!) gewichtsklasse. Daarnaast breidt Wacker Neuson de lijn met elektrisch aangedreven machines uit met een trilplaat (AP1850) en de EZ17e, de eerste 100% elektrische binnendraaier met accupakket. Maar de Oostenrijkse fabrikant gooit het niet alleen over de ecologische boeg, want er stonden ook twee interessante nieuwe zero-tail minigravers met dieselmotor, en wel de EZ26 (foto) en EZ36 met VDS.
Lees verder onder de foto.
Blikvanger
Wow! Het design van de nieuwe Keestrack R3/R3e springt beslist in het oog. Deze 30-tons percussiebreker is een enorme blikvanger op de stand van deze Belgische fabrikant. De machine biedt indrukwekkende breekcapaciteiten tot 250 t/uur en is nu leverbaar in een diesel-hydraulische (R3) of hybride uitvoering. De R3e koppelt dieselelektrische aandrijving aan volledige elektrische plug-in op het netstroom.
Elektrisch
Ook het Spaanse Ausa gaat op de elektrische toer met de D 100 AHA, die wordt aangedreven een 13 kW motor. Deze 1.650 kg wegende wieldumper beschikt over 1.000 kg laadcapaciteit en kan op een volle accu 6 uur draaien. Het opladen aan het stopcontact duurt circa 8 uur.
Eigenzinnig
Eén van de meest opvallende verschijningen was wat ons betreft de Pitbull X27-45, de eerste Compact Loader van Peeters Group uit Etten-Leur. Een team van eigen engineers heeft dit product heruitgevonden met de nadruk op kwaliteit, kracht en behendigheid. Ook stabiliteit, veiligheid en zichtbaarheid zijn drie kernwaarden. Om optimale veiligheid te garanderen is een gepatenteerd stabilisatiesysteem op de beweegbare achteras gemonteerd, gecombineerd met een telescopische valbeveiliging. Voor een betere zichtbaarheid is gekozen voor een open giek met parallelsysteem en optioneel kan gekozen worden voor een gepatenteerde ‘clear-view’ telescopische giek voor extra bereik tot 4 m hoogte. De fabrikant monteert louter componenten van A-merken, zoals Kubota motoren, Bosch Rexroth pompen en Dana Spicer assen. De Pitbull komt vooralsnog in twee motorvarianten: een 2,5-tons X25-36 met 36 pk en de 2,7 ton wegende X27-45 met 45 pk sterke turbodiesel.