MAN heeft met zijn autonome aFAS vrachtwagen de eerste Truck Innovation Award gewonnen.
De prijs is in het leven geroepen door de International Truck of the Year jury, die bestaat uit journalisten van truckmagazines uit Europa en Zuid-Afrika. MAN Truck & Bus-directeur Joachim Drees nam de award in ontvangst op de IAA-show in Hannover. aFAS staat voor een autonoom rijdend veiligheidsvoertuig bij werkzaamheden op snelwegen. MAN heeft de aFAS in vier jaar tijd ontwikkeld in samenwerking met het Duitse ministerie van Economische Zaken en Energie, het snelwegonderzoeksinstituut BASt, Hessen Mobil straat- en verkeersmanagement, de universiteiten van Karlsruhe en Braunschweig en toeleveranciers ZF TRW, Wabco en Bosch Automotive Steering.
De aFAS pijlwagen is een MAN TGM 18.340 die langzaam en volledig autonoom op de vluchtstrook rijdt om wegwerkers te beschermen tegen achteropkomend verkeer. Hij volgt automatisch een andere vrachtauto en gebruikt daarvoor car-to-car communicatie. Pijlwagens zijn op de snelweg nog steeds vaak betrokken bij ongelukken, soms met dodelijke afloop. De aFAS is zelfrijdend en heeft dus geen bestuurder nodig. De jury toonde zich zeer onder de indruk van de al meer dan 4.000 probleemloze testkilometers die zijn afgelegd de openbare weg. Daarbij prezen de juryleden het gebruiksgemak van de autonome vrachtwagen en het feit dat MAN gebruik heeft gemaakt van zoveel mogelijk serieonderdelen. Het allerbelangrijkste is echter dat de aFAS levens kan redden op mobiele bouwplaatsen.