Twee G450 10×4*6 XT kippers met twee sturende 10-tons voorassen, een aangedreven tandemstel en een meesturende hefbare naloopas en één 6×4 R520 V8 trekker. De doorslag voor deze aankoop ligt feitelijk in 2001 en 2004, toen directeur Theo van Dalen twee Scania torpedo’s kocht, die hij nu inruilde. “Die voertuigen hebben met zo’n 1,5 miljoen op de teller alleen nog verzamelaarswaarde”, meent Theo. “Maar wij hebben er altijd uitstekend ons werk mee kunnen doen. Ik kocht de 144 V8 480 nieuw en de 164 V8 580 als jong gebruikt, omdat de torpedo niet langer werd geproduceerd, en ze hebben geen dag verzaakt.”
Naast de bewezen betrouwbaarheid van de Scania’s was er voor Van Dalen nóg een reden om weer voor het Zweedse merk te kiezen; hij wilde voertuigen die helemaal af-fabriek geconfigureerd zijn. “We hadden ook een 10×4 van een ander merk rijden. Die kon écht met 50 ton de weg op. Dat is eigenlijk wat we willen, want wij vervoeren geen kippenveren. Maar na een jaar of acht kregen we wel heel veel kosten aan die auto. Met name aan de vering en sturing. Dat was niet meer economisch verantwoord om daarmee door te gaan.” Dus is nu bewust voor een kant-en-klare fabrieksoplossing gekozen, al levert Van Dalen hierdoor wel 3 ton laadvermogen in. “Maar van Scania mogen we verwachten dat de voertuigen weer 15 jaar meegaan. Want zo lang doen wij er wel mee.”
Van Dalen kocht de kippers, met een Hardox opbouw van Gijbertsen uit Woudenberg, in een XT-uitvoering. “Die wat hogere stalen bumper is wel fijn in ons werk en de stoelen hebben een meer bouwbestendige bekleding.” De Scania 6×4 R520 trekker geldt als het paradepaardje van het bedrijf, dat deze maand 60 jaar bestaat. “Daarom hebben we daar ook lichtmetalen velgen opgezet. En ik wilde toch weer een V8, want dat zijn wel ongelooflijk betrouwbare motoren. Alleen heb ik bewust voor niet al te veel pk’s gekozen. Daardoor komen we binnen de 50 ton toch op dertig kuub.” De voertuigen zijn verder uitgerust met Driver pakket, LED-verlichting, Premium dashboard, stoel, infotainment met DAB+ en een retarder. De kippers hebben ook een overdrukinstallatie op het dak.