Veldhuizen heeft voor het zware werk een 16-tons dubbellucht naloopas ontwikkeld, die erg geschikt is voor kipperopbouwen en containerafzetsystemen.
Bouwvoertuigen hebben van oudsher starre achterassen met bladveren en dubbele montage, ideaal voor het zware werk. In steeds meer gevallen wordt uitgeweken naar een concept van luchtgeveerde achterassen met als laatste as fuseebesturing, enkele montage en een aslast van 7,5 tot 10 ton (merkafhankelijk). Voordeel van deze ‘fabriekstrucks’ is een laag eigen gewicht, kleinere draaicirkel en relatief lage aanschafprijs. In de praktijk stuit men echter op overbelasting van de laatste as met de enkellucht band, stabiliteitsproblemen tijdens het kippen plus overmatige slijtage van de fuseepennen.

Als alternatief heeft Veldhuizen daarom een 16-tons as ontwikkeld met dubbellucht banden. De as heeft een voorziening zodat tijdens het kippen de krachten niet op de fusee komen te staan, maar rechtstreeks in het chassis geleid worden. Zo worden extreme krachten in de luchtvering en fuseepennen voorkomen. Het systeem is tijdens het kippen of gebruik met een containerafzetsysteem vrijgegeven tot een maximum van 30 ton. De as is elektro-hydraulisch gestuurd en door middel van een luchtbalg hefbaar. De maximale hefhoogte bedraagt 23 cm.
Doordat de as met een afstand van 1,81 meter (widespread) achter de laatste as gemonteerd wordt, neemt de wettelijke aslast 10 ton voor haar rekening. Veldhuizen verstevigt vanaf de derde as het chassis, zodat vrijkomende krachten beter geleid kunnen worden. Inmiddels zijn al vijf voertuigen met deze as verkocht. De 16-tons as is nog enkel leverbaar op DAF chassis. Bij een 8×2 bedraagt het totaalgewicht 41,5 ton en bij een 10×4 49 ton. Vanaf maart 2020 is de as ook leverbaar op 8×2- en 10×4-configuraties van Mercedes-Benz.
De 16-tons as heeft dankzij voldoende stuuruitslag een wieluitslag van 12°. Recht tegenover de fuseekogel is een aanslagnok bevestigd. De Veldhuizen naloopas heeft een hefhoogte van 23 cm. Ook de DAF FAD 530 8×2 is uit te rusten met dubbellucht op de achteras.