Volvo Trucks introduceert vier nieuwe truckmodellen, met een sterke focus op de chauffeursomgeving, veiligheid en productiviteit. De Volvo’s FH, FH16, FM en FMX vertegenwoordigen in Nederland maar liefst pakweg 90% van alle leveringen door Volvo Trucks dealers. “We zijn echt trots op deze grote toekomstgerichte investering. Ons doel is om de beste zakenpartner van onze klanten te zijn door hen nog concurrerender te maken en hen te helpen de beste chauffeurs aan te trekken in een markt die steeds moeilijker wordt”, zegt president Roger Alm van Volvo Trucks.
Een verwachte groeiende vraag naar transport zet de beschikbaarheid van bekwame chauffeurs wereldwijd onder druk. In Europa kan naar schatting één op de vijf vacatures voor chauffeurs niet worden ingevuld. De Zweedse fabrikant wil klanten helpen bij het werven én behouden van de beste rijders. Daarom ligt de focus op de ontwikkeling van trucks die veiliger, efficiënter en aantrekkelijker zijn voor gekwalificeerde chauffeurs. Alm: “Chauffeurs die veilig en efficiënt met hun truck omgaan, zijn van onschatbare waarde voor elk transportbedrijf. Verantwoord chauffeursgedrag helpt om zowel brandstofkosten als CO2-uitstoot te verminderen, als ook het risico op ongevallen, letsel en ongeplande stilstand. Onze nieuwe trucks helpen chauffeurs om nog veiliger en productiever te werken en geven onze klanten sterkere argumenten in de concurrentiestrijd om de beste chauffeurs.”

Aantrekkelijk ontwerp
De nieuwe Volvo modellen zijn verkrijgbaar in verschillende cabinevarianten en kunnen worden geoptimaliseerd voor een breed scala aan toepassingen. In trucks voor internationale transporten is de cabine vaak het tweede huis van de chauffeur. Bij regionale transporten dient de truck vaak als mobiel kantoor, terwijl trucks in de bouw robuuste, praktische werktuigen zijn. Daarom vormden zicht, comfort, ergonomie, geluidsniveau, wendbaarheid en veiligheid belangrijke aandachtspunten bij het ontwikkelen van alle zware trucks. Het exterieur is ook opgewaardeerd, om de eigenschappen van de nieuwe trucks te weerspiegelen en een aantrekkelijk ontwerp te creëren.
De vernieuwde FM en daarvan afgeleide FMX bouwvoertuigen hebben een gloednieuwe cabine en veel van dezelfde instrumentendisplayfuncties als hun grotere Volvo-tegenhangers. Het binnenvolume is met maximaal een kubieke meter vergroot, voor meer comfort en werkruimte. Het zicht is nu nog beter dankzij grotere ramen, een verlaagde deurlijn en nieuwe spiegels. Door het verstelbare stuur met kantelbare stuurkolom kan de chauffeurspositie in hogere mate individueel worden aangepast. Het onderste bed in de slaapcabine is hoger geplaatst dan voorheen, biedt meer comfort en beschikt over extra opbergruimte eronder. De dagcabine heeft een nieuw 40 liter opbergvak met binnenverlichting aan de achterwand. Het cabinecomfort wordt verder verbeterd door extra isolatie, die helpt bij het buitensluiten van kou, hitte en geluid, terwijl een sensorgestuurde klimaatunit met koolstoffilter onder alle omstandigheden een goede luchtkwaliteit bevordert.

Nieuwe interface
Het dashboard heeft een volledig nieuwe interface voor informatie en communicatie. Chauffeurs kunnen gemakkelijker overzichten maken en verschillende functies beheren, wat minder stress en afleiding veroorzaakt. Het instrumentendisplay is volledig digitaal, met een 12-inch scherm waarmee de chauffeur op elk gewenst moment eenvoudig de benodigde informatie kan kiezen. Binnen handbereik van de chauffeur bevindt zich een extra 9-inch secundair display voor infotainment, navigatie, transportinformatie en camerabewaking. De functies kunnen worden bediend via knoppen op het stuur, met spraakbesturing of via het touchscreen en het bedieningspaneel van het display.
De veiligheid is verder verbeterd met de introductie van adaptief grootlicht op de Volvo’s FH en FH16. Dit verlichtingssysteem verbetert de veiligheid voor alle weggebruikers doordat automatisch geselecteerde segmenten van het LED-grootlicht worden uitgeschakeld wanneer de truck tegenliggers of een ander voertuig van achteren nadert, zodat deze niet verblind worden. De rest van de omgeving blijft wel goed verlicht. Het grootlicht wordt aangepast wanneer de camera en radar andere voertuigen of veranderingen qua hoeveelheid licht rond de truck detecteren. Het rijden wordt aangenamer door een verbeterde Adaptive Cruise Control (ACC) met Stop & Go voor snelheden tot 0 km/u en Downhill Cruise Control, die automatisch de wielremmen activeert om met een constante snelheid bergafwaarts te rijden.
Uiteraard zijn de vereiste veiligheidsvoorzieningen als EBS (elektronisch remsysteem), Forward Collision Warning met noodremfunctie, Lane Keeping Support en Electronic Stability Control (ESP) aanwezig. Daarnaast is Volvo Dynamic Steering, met de veiligheidssystemen Lane Keeping Assist en Stability Assist, als optie beschikbaar. Ook Lane Change Support en Driver Alert Support behoren tot de aanvullende mogelijkheden. Een verkeersbordherkenningssysteem detecteert verkeersborden, zoals inhaalbeperkingen, wegtype en snelheidsbeperkingen, en geeft deze weer op het instrumentendisplay. Het zicht kan verder worden verbeterd door een dodehoekcamera aan passagierszijde toe te voegen die een aanvullend beeld van de zijkant van de truck biedt op het secundaire dsplay.

Efficiënte motoren
Zowel duurzaamheid en zorg voor het milieu als financiële haalbaarheid zijn belangrijke factoren voor transportbedrijven. Omdat er niet één enkele energiebron is die alle problemen van klimaatverandering aanpakt, en omdat verschillende transportsegmenten en opdrachten een verscheidenheid aan oplossingen vereisen, zullen er in de nabije toekomst verschillende typen aandrijflijnen parallel blijven bestaan. Zo zijn de Volvo FH en FM ook verkrijgbaar met een LNG-motor. De brandstofefficiency en prestaties van deze motor zijn vergelijkbaar met die van gelijkwaardige Volvo-trucks op diesel, maar hebben een veel lagere klimaatimpact. De motor werkt op vloeibaar biogas, waardoor de CO2-uitstoot tot 100% wordt verlaagd. Op vloeibaar aardgas (CNG) neemt de CO2-uitstoot met 20% af ten opzichte van dieselmotoren.
De 2020-versie van de FH kan worden geleverd met een nieuwe efficiënte Euro 6 dieselmotor met Turbo Compound-techniek, die is opgenomen in het I-Save-pakket, voor een aanzienlijke reductie van brandstofverbruik en daarmee CO2. De nieuwe Volvo FH met I-Save en de nieuwe D13 TC-motor kan op internationale transporten brandstofbesparingen tot 7% opleveren.
De internationale perspresentatie van de nieuwe generatie zware Volvo trucks werd eerder deze week door het concern geannuleerd om verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan. Volgende maand staat er in BMB een uitgebreid artikel over met name de bouwgerateerde nieuwe FMX en FH16. Klik hier om de eerste rijdende beelden van de vier vernieuwde Volvo modellen te zien.